Teams vrezen voor bizarre scenario's met 2026-regels: 'Auto's kunnen stilvallen tijdens de race' Formule 1
Formule 1

Teams vrezen voor bizarre scenario's met 2026-regels: 'Auto's kunnen stilvallen tijdens de race'

Teams vrezen voor bizarre scenario's met 2026-regels: 'Auto's kunnen stilvallen tijdens de race'

De Formule 1 heeft voor 2026 het volgende pakket aan grote regelveranderingen staan. Onder andere de motoren zullen gewijzigd worden. De MGU-H, een deel van de elektrische systemen in de wagens, zal verdwijnen en de MGU-K zal meer vermogen genereren. Het doel is om de ene helft van het vermogen uit de verbrandingsmotor en de andere helft uit de elektrische motor te halen. Sommige teams uiten hierbij echter de zorg dat de vergrote afhankelijkheid van elektrisch vermogen voor problemen kan zorgen.

Volgens Autosport zijn er tijdens vergaderingen bij de Canadese GP enkele zorgen geuit over de nieuwe motorreglementen. Zelfs de plannen rondom de 50/50-verdeling van vermogen zouden hierbij in twijfel zijn getrokken. Uit analyses zou namelijk gebleken zijn dat het risico bestaat dat auto's op sommige banen hun elektrisch vermogen zouden kunnen verliezen omdat de MGU-K niet genoeg energie kan regenereren. Mocht dit gebeuren, dan zouden zich bijzondere situaties voor kunnen doen.

Zo zouden wagens de helft van hun vermogen kunnen verliezen aan het eind van rechte stukken. Daarnaast wordt gevreesd dat coureurs meer energie zouden willen opwekken in de bochten, waardoor de snelheid daar afneemt. Verschillende teambazen uitten hun zorgen naar aanleiding van deze analyse en roepen op tot verder onderzoek. 'Hier moeten we goed naar kijken, want dit zou niet goed zijn voor het spektakel en de uitstraling van de sport. We moeten er goed op letten dat het geen Frankenstein-wagens worden', aldus een van de teambazen.

'We kunnen nu nog dingen veranderen'

De zorgen over de verhoogde afhankelijk van elektrische motoren worden verder vergroot door de onzekerheid over de aerodynamische ontwikkelingen. Als de mate van luchtweerstand te hoog is, kan dat ook een significant negatief effect hebben op de mogelijkheden van de elektrische motoren. Om te voorkomen dat de nieuwe auto's een stuk langzamer worden dan de huidige, luiden de teams de noodklok. De FIA geeft echter aan dat de veranderingen vaststaan en de doelstellingen helder zijn. 'De regels zijn duidelijk omschreven en goedgekeurd. We zullen ervoor zorgen dat de auto's ongeveer even snel zullen zijn als nu', zo stelt een FIA-vertegenwoordiger.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws