Esteban Ocon is het er niet mee eens dat hij als enige de penalty kreeg omdat hij verkeerd in de gridbox stond bij de start van de race. Volgens Ocon waren er nog vier coureurs die zich ook niet aan die regel hielden, maar zij kregen geen straf. Voor de Fransman ging het vervolgens van kwaad tot erger, hij kreeg de ene tijdstraf na de andere om de oren. Uiteindelijk sloot Ocon de Grand Prix af met een DNF.
Ocon kwalificeerde zich als negende voor de Grand Prix van Bahrein, maar kwam in de problemen toen hij zijn positie op de grid innam. De stewards oordeelden dat hij zijn Alpine onnauwkeurig had gepositioneerd. Ze merkten op dat een deel van de rechter voorband van de auto buiten het startvak lag. Daarvoor ontving Ocon een tijdstraf van vijf seconden. Vervolgens had het team de straf niet goed uitgezeten, en kreeg Ocon opnieuw een tijdstraf, deze keer van tien seconden.
De Alpine-coureur hield vol dat andere coureurs dezelfde regel hadden overtreden zonder daarvoor gestraft te worden. 'Vier andere auto's stonden ook te ver vooruit', gaf Ocon aan bij de internationale media. 'Ik was niet de enige die opviel. Ik stond wel het meest scheef, dat is duidelijk, maar ik was niet de enige', vindt de Fransman. Toen Ocon terugkeerde naar de pitstraat om zijn laatste penalty uit te zitten, kreeg het team opnieuw een straf. Dit keer brak Ocon de snelheidslimiet van tachtig kilometer per uur in de pitstraat en kreeg hij nog eens vijf seconden aan zijn broek.
Szafnauer stond erbij en keek ernaar: 'Het mag niet gebeuren op dit niveau'
Teambaas Otmar Szafnauer spreekt van een aaneenschakeling van individuele fouten. Hij vindt in ieder geval dat het niet weer mag gebeuren. 'Het mag niet gebeuren op dit niveau. Maar we zullen dit allemaal bekijken en deze fouten in de toekomst niet meer maken', zegt de Alpine-teambaas bij Motorsport-Total.com. Szafnauer gaat niet in detail in op het 'verkeerd parkeren' van Ocon op de startgrid, maar vermeldt wel de tweede pitstop in de race in ronde vijftien, toen Ocon zijn eerste straf van vijf seconden moest uitzitten. Het probleem was dat de monteurs al aan het werk waren voordat de vijf seconden waren verstreken.
'Het was een timingprobleem', zegt Szafnauer. 'We hebben een systeem dat aftelt en vertelt wanneer ze kunnen starten. Maar het systeem was vier tienden van een seconde uitgeschakeld', verklaart de teambaas. 'Om de een of andere reden begon het aftellen vier tienden van een seconde te vroeg. Dat moeten we nog begrijpen. Het is aan de coureur, want Esteban haalde zijn vinger te vroeg van de knop bij het verlaten van de pits, dat is alles.' Het gevolg was duidelijk, nog een tijdstraf van vijf seconden, in totaal dus twintig extra seconden, een eeuwigheid in de Formule 1.
Szafnauer wil niet weer zien wat er tijdens de GP van Bahrein gebeurde
Het systeem van de timing is eigenlijk ontworpen om dat soort fouten te voorkomen. Szafnauer heeft er vertrouwen in dat het in ieder geval niet weer zal gebeuren. Nu is het aan het team om goede races zonder problemen te rijden. Szafnauer eist dat de coureurs in de top tien komen, want onder de normale omstandigheden kan Alpine in elke race veel punten scoren. De teambaas zegt dat Alpine dan kan vechten voor de P4 in het klassement.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties