Craig Scarborough, technisch expert van de Formule 1, verwacht ook in 2024 een voordeel voor Red Bull Racing, ondanks dat Mercedes de potentie heeft om een stap voorwaarts te zetten. De journalist denkt dat de Duitse renstal met een meer conventioneel concept een goede kans maakt om Red Bull uit te dagen. Toch heeft de Oostenrijkse formatie een uniek voordeel ten opzichte van Mercedes.
Vanaf het moment dat Red Bull flink wat gewicht uit de auto kon halen in 2022, was het team van Max Verstappen en Sergio Pérez niet meer te stoppen. Ferrari begon nog sterk, maar uiteindelijk wist Red Bull met overmacht beide wereldtitels te winnen. Vorig jaar deed de Oostenrijkse renstal daar nog een schepje bovenop. Red Bull won 21 van de 22 Grands Prix en ging er in Japan al met het constructeurskampioenschap vandoor. Verstappen pakte in totaal negentien overwinningen en won daardoor zijn derde wereldtitel op rij.
Door de dominantie van Red Bull kijken de meeste teams naar het concept van de RB19. Scarborough ziet dat Red Bull op het gebied van aerodynamica ook een voorsprong heeft. 'De ophanging en aerodynamica moeten samenwerken: hoe beter één kant van de vergelijking werkt, hoe minder de andere kant hoeft te doen', legt de journalist uit bij Formula1.it. 'Ik denk dat ze op dit moment in de Formule 1 de beste mix hebben. Bovendien was het bandenmanagement van de Red Bull een ondergewaardeerd aspect.'
Gaat Mercedes een stap zetten?
Over een paar weken zullen de testdagen in Bahrein van start gaan en het is natuurlijk de vraag of Red Bull nog steeds zo dominant zal zijn. In de andere fabrieken wordt er immers keihard gewerkt om het gat te dichten. 'Ik denk dat Mercedes de grootste bedreiging zal vormen. Met een meer conventionele auto zullen ze de sprong in performance kunnen maken. Dat gezegd hebbende, geloof ik dat Red Bull nog steeds veel ontwikkelingspotentieel heeft die het team kan benutten met de ontwikkeling van de RB19 naar de RB20.'
Mercedes begon het nieuwe tijdperk met een flinke achterstand. Het unieke concept zonder sidepods werkte simpelweg niet voor de Duitse renstal. 'Ik zou het geen technisch falen noemen, maar eenvoudigweg de verkeerde oplossing op het verkeerde moment. We zien dit vaak in de Formule 1. Mercedes was zeer gevoelig voor de rijhoogte en beperkt door de ophanging.' Hierdoor werd het grondeffect niet optimaal benut, waardoor Mercedes downforce moest toevoegen door de vleugels. Dit zorgde juist weer voor veel drag.
Belangrijk verschil tussen Mercedes en Red Bull
Voor de auto van 2024 staat James Allison aan het roer bij Mercedes. De ingenieur verving vorig jaar Mike Elliott als technisch directeur. Ondanks de wisseling van de wacht bij Mercedes ziet Scarborough een uniek voordeel bij Red Bull. 'Natuurlijk is James Allison een goede naam, maar hij is niet echt een ontwerper. Tegenwoordig is het moeilijker om een goede ontwerper te vinden. Newey is uniek in deze zin en misschien wel de laatste in zijn soort', aldus de journalist.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties