Andrea Stella is een zeer tevreden teambaas na de kwalificatie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten. De Italiaan zag hoe Lando Norris met een beetje Brits geluk de poleposition voor de hoofdrace van het weekend wist veilig te stellen. De teambaas van McLaren verklaart bovendien de boordradio van de engineer van Norris.
Stella kan bijna niet gelukkiger zijn nadat zijn coureur de beste startplek voor de Grand Prix pakte. 'De eerste ronde was zo goed als perfect', zegt hij over de ronde die de Brit reed tijdens Q3. 'Het was moeilijk geweest voor Lando om dat nog te verbeteren met een tweede set banden', weet hij. Verstappen was aan het einde van de sessie bezig met een uitstekende ronde, maar deze werd onderbroken door de gele vlag. 'Ik zag dat Verstappen bezig was met een snelle ronde. Het had een probleem kunnen zijn voor ons met het oog op poleposition', realiseert Stella zich.
Gele vlag bleek de redding
De crash van Russell is zeer waarschijnlijk de reddende engel geweest voor McLaren. 'Ik denk dat de gele vlag ons misschien wel geholpen heeft', geeft Stella ook toe. 'Het was heel close geweest tussen Lando en Verstappen', weet hij in elk geval zeker. Het resultaat zorgt voor optimisme bij de Britse renstal. 'Het is bemoedigend dat we de auto hebben weten te verbeteren na de performance tijdens de sprintrace. We hebben de afstelling iets verfijnd', legt de Italiaan uit. 'Ik denk dat we qua rijden ook iets meer begrijpen', voegt hij eraan toe.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De teambaas ziet dat zijn coureurs alles uit die verbeterde auto hebben gehaald. 'Lando en Oscar hebben alles samen weten te brengen tijdens deze kwalificatiesessie', steekt hij de loftrompet voor zijn coureurs. 'P1 en P5 is belangrijk voor morgen', benadrukt hij daarbij. Toch zijn er ook nog een paar punten van aandacht in de loop naar de race. 'Hopelijk kunnen we bandendegradatie wat terugbrengen, want die was erg hoog tijdens de sprintrace', wenst Stella.
Eigen taal van engineer en coureur
Aan het begin van de sessie vertelde de engineer van Norris dat de rondetijd naar hem toe zou komen. Verslaggever Ted Kravitz wil daar het fijne van weten. 'Je wilt alle details eruit trekken', lacht de teambaas van McLaren. De journalist benadrukt dat dat zijn baan is. 'Het is ook mijn baan niet te veel te verklappen', aldus Stella. 'Over het algemeen werken engineers en coureurs zo nauw samen dat ze een eigen taal ontwikkelen samen. In één zin wil je technische informatie overbrengen, maar ook informatie over het rijden en geruststelling', vertelt de voormalig engineer, die hier zelf ook ervaring mee heeft. 'Ik denk dat dat de inhoud van die zin was', sluit de Italiaan af.
Wedden op de Eredivisie dit weekend? Pak nu een booster! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties