De race in Monza heeft volgens Formule 1-journalist Michael Schmidt aangetoond dat de Formule 1 bepaalde regels nog maar eens onder de loep moet nemen. De fans lieten aan het einde van de Italiaanse Grand Prix duidelijk hun ongenoegen blijken toen de wedstrijdleiding besloot om de race achter de safety car te laten eindigen. Via Auto, Motor und Sport oppert Schmidt enkele oplossingen.
De beslissing van de wedstrijdleiding heeft er in ieder geval toe geleid dat de huidige regels en procedures ter discussie zijn komen te staan. In het geval van de safety car-situatie aan het eind van de Italiaanse GP, bestonden enkele andere maatregelen, waarmee de auto van Daniel Ricciardo sneller uit de weg geruimd had kunnen worden. 'Een rode vlag was niet de oplossing, dat is echt alleen gerechtvaardigd als een auto volledig vast staat of een coureur in gevaar is', zo stelt de Duitse journalist.
Het oplossen van het probleem kostte op Monza maar liefst zeven ronden, waardoor de race niet meer hervat werd. 'Ze hadden de auto sneller moeten wegruimen, dat kan ook prima onder een virtual safety car.' Daarnaast duurde het op orde brengen van het veld ook lang. Dit kwam doordat de wagens die op een ronde waren gezet, eerst 'vrijgelaten' moesten worden. 'De safety car kwam midden in het veld de baan op. Hierdoor duurde het langer om het veld bijeen te brengen. Daarnaast moeten ze auto's gewoon terug laten vallen, in plaats van ze langs de leider af te laten rijden.'
Schmidt ziet meer verbeterpunten
Er zijn volgens Schmidt meer punten van aandacht. De vele motorstraffen zijn volgens de Duitser bijvoorbeeld een doorn in het oog van vele toeschouwers. Door ingewikkelde procedures en regels is het voor de fans lastig om te berekenen welke startpositie hun coureur krijgt. 'De toeschouwer moet zelf kunnen uitvogelen hoe de startopstelling eruit ziet', zo stelt de journalist. Schmidt denkt dat dit probleem makkelijk kan worden opgelost: laat de coureur gewoon achteraan starten, ongeacht hoeveel componenten hij verwisselt.
Ook de huidige rol van DRS kan niet op de goedkeuring van Schmidt rekenen. In het middenveld is er geregeld sprake van een DRS-trein. Om daaruit te kunnen ontsnappen, moet je per ronde minimaal een seconde sneller zijn. Schmidt pleit er voor om een tijdslimiet aan het gebruik van DRS te stellen. Dan zou het aan de coureur zijn wanneer hij er gebruik van maakt en zo is inhalen eenvoudiger.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties