Elke coureur is anders en elke coureur excelleert onder verschillende omstandigheden. Zo kent de huidige Formule 1-grid ware straatvechters, terwijl anderen zich bijvoorbeeld uitstekend voelen op extreem glad asfalt. Hoe zit het met de vorm van rijders op het circuit waar we aankomend weekend naar afreizen? Het Formule 1-circus keert na drie seizoenen afwezigheid eindelijk weer terug in Zuidoost-Azië. Daar staat de fysiek zware Grand Prix van Singapore op het programma.
Door de Coronapandemie werd de race op het Marina Bay Street Circuit drie jaar lang niet gehouden. Desalniettemin is de sport blij met het circuit, aangezien het contract met de baan tot en met 2028 loopt. Omdat de Grand Prix van Singapore een tijdje niet te vinden was op de Formule 1-kalender zullen meerdere coureurs niet belicht worden in deze vormcheck. Maar liefst zeven coureurs reden minder dan twee edities op het stratencircuit, namelijk George Russell, Lando Norris, Yuki Tsunoda, Alexander Albon, Nicholas Latifi, Zhou Guanyu en Mick Schumacher.
Mercedes en Ferrari sterk in Singapore
Coureur | Puntentotaal GP Singapore (2017-2019) | DNFs GP Singapore (2017-2019) |
1. Lewis Hamilton | 62 | 0 |
2. Sebastian Vettel | 40 | 1 |
3. Valtteri Bottas | 37 | 0 |
4. Max Verstappen | 33 | 1 |
5. Daniel Ricciardo | 26 | 0 |
6. Charles Leclerc* | 20 | 0 |
7. Carlos Sainz | 16 | 0 |
8. Sergio Pérez | 10 | 1 |
9. Fernando Alonso* | 6 | 1 |
10. Pierre Gasly* | 4 | 0 |
10. Lance Stroll | 4 | 0 |
12. Esteban Ocon* | 1 | 1 |
13. Kevin Magnusses | 0 | 1 |
* Coureurs met een sterretje achter de naam hebben aan twee van de drie meest recente edities meegedaan.
Twee van de laatste drie edities van de Grand Prix van Singapore werd gewonnen door Lewis Hamilton. De coureur van Mercedes was in 2017 en 2018 de sterkste op het Marina Bay Street Circuit. Dat komt ook deels door de coureurs om hem heen, aangezien de zevenvoudig wereldkampioen in 2017 vanaf de zevende plek begon maar drie coureurs voor hem zag wegvallen. Hamilton kende echter wel een uitstekende start en wist al snel voor Daniel Ricciardo, die als vierde startte, te komen. Hamilton maakte de rest van de race ook geen fouten en won met een overtuigende voorsprong op de toenmalige coureur van Red Bull Racing.
De race van een jaar later was een stuk minder spectaculair dan de 2017-editie. De top-zes van de kwalificatie werd namelijk ook de top-zes in de race. Hamilton wist met zijn Mercedes poleposition te pakken op de zaterdag en de eerste positie wist hij dus gedurende de race op zondag vast te houden. Max Verstappen kwam het dichtste bij de Mercedes-coureur, maar met een voorsprong van ruim acht seconden kwam de zege van Hamilton nooit in gevaar. Die dag waren de titelrivalen van 2021 sowieso een klasse apart, aangezien Sebastian Vettel, die derde werd, 31 seconden na Verstappen over de streep kwam.
De Grand Prix van Singapore in het 2019-seizoen verliep een stuk beter voor de Duitser. De viervoudig wereldkampioen had in 2017 al de kans om de race te winnen, nadat hij op zaterdag poleposition pakte. Vettel was echter één van de coureurs die voor Hamilton wegviel, waardoor de Brit in 2017 de zege wist te pakken. Twee jaar later begon Vettel niet vanaf poleposition. De toenmalig Ferrari-rijder begon zelfs niet vanaf de eerste startrij. Vettel startte achter teamgenoot Charles Leclerc en Hamilton, maar door een goede tactiek van het team van Ferrari lag de viervoudig wereldkampioen na de pitstopfase op de eerste plek. De coureur moest een paar safety car-situaties zien te overleven en dat deed hij uitstekend. De zege in 2019 is voorlopig de laatste overwinning van Vettel in de Formule 1.
Verstappen wil goede vorm vasthouden
Verstappen heeft nog niet weten te winnen in de Aziatische stadstaat. Desondanks heeft de Nederlander een uitstekende vorm tentoongesteld in de afgelopen twee edities van de Grand Prix. In 2018 wist de coureur van Red Bull op de tweede plek te eindigen. Dat was ook de startplek van Verstappen, maar hij kende geen beste start, waardoor hij de tweede plek moest laten aan Vettel. Red Bull hanteerde echter een uitstekende strategie, aangezien de Ferrari-rijder een belabberde out lap kende. Verstappen pakte na zijn pitstop virtueel de tweede plek over en deze plek stond hij gedurende de race niet meer af.
Een jaar later vertrok de regerend wereldkampioen vanaf P4. Vooraan het veld werd amper gestreden voor positie, waardoor Verstappen geruime tijd de vierde plek wist vast te houden. In de twintigste ronde besloot Red Bull de banden van de coureur te wisselen, waardoor hij terugviel naar de negende plek. Beide Mercedessen mochten een stuk langer doorrijden, waardoor Hamilton uiteindelijk achter Verstappen terechtkwam. Ondanks het bandenvoordeel kwam de Brit niet meer in de buurt van de Red Bull-coureur. Verstappen moest beide Ferrari's voor zich dulden, waardoor de Nederlander het laatste plekje op het podium pakte.
Verstappen in Ferrari-sandwich
De 2017-editie van de Grand Prix van Singapore is al meerdere malen benoemd. De race staat vooral bekend om de startcrash waarbij vier auto's betrokken waren. Verstappen begon vanaf P2 en kende een betere start dan Vettel. Achter de twee coureurs had Kimi Räikkönen een geweldige start, waardoor Verstappen terechtkwam in een Ferrari-sandwich. De Red Bull-rijder kreeg van beide Ferrari's geen ruimte, waardoor de voorband van zijn bolide binnen de kortste keren in aanraking kwam met de auto van Räikkönen. De Fin raakte daarna zijn teamgenoot en het was duidelijk dat Verstappen en Räikkönen hun weg niet konden vervolgen.
Fernando Alonso kende misschien wel de beste start van het veld, maar dit werd uiteindelijk ook zijn ondergang. De toenmalig coureur van McLaren werd meegenomen in de startcrash, ondanks dat hij er niets mee te maken had. Vettel en Alonso konden na de crash nog wel even doorrijden, maar Vettel spinde even later in de eerste ronde waarna zijn race ten einde kwam. Alonso reed acht ronden, voordat hij zich realiseerde dat zijn auto te veel schade had. Gedurende de race vielen nog eens vier coureurs uit om verschillende redenen, waardoor slechts twaalf rijders de finishlijn haalden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties