Red Bull Racing maakt in 2022 gebruik van een unieke voorwielophanging. De bovenste wishbone van de voorwielophanging van de RB18 kent een hellingshoek, waar de meeste teams dit deel van de ophanging horizontaal laten lopen. Of dit de oplossing is die Red Bull in trage bochten het voordeel lijkt te geven weet technisch expert Craig Scarborough niet, maar hij kan het in ieder geval niet uitsluiten.
'Het is altijd lastig om één onderdeel als exclusieve reden te zien voor het feit dat een auto goed werkt of niet. Bij Red Bull kan het zijn dat die voorwielophanging ze meehelpt met het bijhalen van Ferrari, en dat de rest van de auto relatief zwak is, of andersom. Welke van de twee het is, dat weten we niet', aldus Scarborough, die door gerenommeerde Formule 1-journalist Peter Windsor gevraagd wordt naar zijn visie op de Red Bull-ophanging.
'Ze hebben een zeer ongebruikelijke ophanging', vervolgt de Engelsman. 'Als je naar de bovenste wishbone kijkt dan zie je dat Red Bull deze sterk af laat hellen aan de zijkant, terwijl deze vaak vrij horizontaal ligt.' Op de onderstaande foto zie je twee schuine balken bij de ophanging. Dat bovenste, schuine ophangingsdeel is het deel waar Scarborough het over heeft.
Waarom gaat Red Bull voor deze oplossing?
Scarborough heeft zich een tijdje afgevraagd waarom Red Bull voor deze specifieke oplossing gegaan is aan de voorkant van de 2022-bolide. In eerste instantie dacht hij dat het vooral geometrische eigenschappen had en wellicht op aerodynamisch gebied wat toevoegde. 'Ik werd er echter ook op gewezen dat je met deze ophanging veel wijzigingen krijgt in camber en caster tijdens het remmen.'
Met camber wordt doorgaans de hoek van de band met het asfalt bedoeld - of de band volledig haaks staat op het asfalt, of hierin een hoek kent, en de bovenzijden van de banden dus dichter bij elkaar liggen dan de onderzijden, om maar even een voorbeeld te noemen. Met caster heeft Scarborough het vooral over de mogelijkheid van de wielen om voor- en achteruit te bewegen ten opzichte van de bolide zelf, als je de bolide vanaf de voorkant bekijkt.
'Dat kan de oplossing zijn voor nadat Red Bull aan de voorkant van de auto voor een pullrod gegaan is, en niet voor een pushrod', beargumenteert de technicus. 'Misschien dat deze eigenschap toestaat dat ze in de trage bochten meer grip vinden. In de data lijken we dit in ieder geval terug te zien, met Red Bull dat sterk oogt in trage bochten en Ferrari dat iets beter is in snelle bochten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties