Sainz heeft alle geheimen op zak: 'Veel geleerd over de posities van alle teams' Formule 1
Formule 1

Sainz heeft alle geheimen op zak: 'Veel geleerd over de posities van alle teams'

Sainz heeft alle geheimen op zak: 'Veel geleerd over de posities van alle teams'

Carlos Sainz overweegt nog steeds zijn opties voor zijn toekomst in de Formule 1 nadat er allerlei geruchten rondgingen over een mogelijk contract bij Williams en nu ook bij Alpine. Door alle gesprekken heeft Sainz het een en het ander op een rijtje kunnen zetten, maar of de conclusies die hij daaruit heeft kunnen trekken positief zijn, is een ander verhaal.

Sainz is nog altijd op zoek naar een nieuwe werkgever nadat aan het begin van het jaar bekend werd gemaakt dat Lewis Hamilton zijn zitje bij Ferrari over zou nemen. Sindsdien is de Spanjaard in gesprek met topteams als Mercedes en Red Bull, maar de kansen lijken ontzettend klein dat hij nog bij een van die twee teams terechtkomt. Audi, Williams en Alpine lijken nu opties te zijn, maar het veranderd vrijwel elke week omdat de geruchtenmolen op volle toeren draait en constant gevoed wordt.

Hoewel Sainz tijdens de ronde in Barcelona zei dat hij hoopte snel duidelijkheid te hebben over zijn F1-toekomst, merkte hij op dat een triple header niet het moment was om helder na te denken over zijn bewegingen voor 2025. 'Allereerst heeft de situatie waarin ik me bevind me veel geleerd over de Formule 1 in het algemeen', stelt Sainz tegenover Motorsport.com. 'Door met teams te praten heb ik gezien hoe moeilijk deze sport is en hoe weinig je soms moet geloven wat mensen zeggen aan het begin van de gesprekken.'

Beter begrip van waar de teams staan

Het heeft Sainz ook geleerd dat de Formule 1 een politiek spel is en blijft. 'Je kan niemand in de paddock vertrouwen daardoor', gaat de Ferrari-coureur verder. 'Het heeft me, zonder in detail te treden, een beter beeld gegeven van de Formule 1 in het algemeen. Afgezien van de andere teams, heb ik uiteraard veel geleerd over in welke positie ze zich bevinden. Betreffende de teams waar ik mogelijk volgend jaar naartoe ga, heb ik uiteraard veel onderzoek gedaan naar hun staat en de situatie waarin ze verkeren.'

Hij voegt eraan toe dat het moeilijk was om zich niet mee te laten slepen door recente resultaten van sommige van zijn opties, en zei dat dit iets is dat hij probeert te vermijden terwijl hij zijn toekomst in het kampioenschap uitstippelt. 'Ik probeer me te focussen op het project en het gevoel dat ik krijg door met elk team te praten, en natuurlijk door naar de contracten te kijken. Het is niet makkelijk, want met de competitieve geest probeer je te zien wie sneller is, maar ik denk niet dat de laatste race van elk team een representatief punt is waar ze de komende jaren zullen zijn.'

Sainz denkt veel aan 2026 en daarna

Wat voor de Spanjaard belangrijk is, is waar de teams staan vanaf 2026. Hoewel dat grotendeels nog koffiedik kijken is, probeert Sainz wel een team te vinden waarvan hij nu al denkt dat ze de goede richting opgaan als de technische reglementen over de kop gaan. 'Als je een andere motor introduceert, de aerodynamica compleet verandert, het gewicht en de banden, dan is het geen geheim dat er weer grote verschillen zullen ontstaan', is Sainz van mening. 'Tegelijkertijd lijken ze de vrijheid van het reglement behoorlijk te beperken, zodat niemand meer iets speciaals kan vinden.'

De 29-jarige erkent dat dat in 2022 ook werd gezegd, maar alsnog heeft hij het gevoel dat de regels steeds verdergaan in de hoop dat ze aanslaan. Sainz is tot nu toe nog niet echt te spreken over het 2026-reglement. 'Van wat ik heb gezien lijkt het me allemaal een beetje overdreven. Dat geldt voor alles. We proberen met veel dingen te spelen: downforce wordt rechts en links gemanipuleerd, vermogen uit elektrische onderdelen. Ik weet het niet', peinst Sainz. 'Het lijkt erg extreem, maar ik ben benieuwd wat er uiteindelijk van terecht gaat komen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws