Column | Sainz legde in Spanje op irritante wijze zeurepidemie onder F1-coureurs bloot Column
Column

Column | Sainz legde in Spanje op irritante wijze zeurepidemie onder F1-coureurs bloot

Column | Sainz legde in Spanje op irritante wijze zeurepidemie onder F1-coureurs bloot

Nu de Formule 1 voor de neutrale kijker en niet Max Verstappen-fans op een betere plek is, zijn de klachten over de dominantie van Red Bull Racing gaan liggen. De drievoudig wereldkampioen wist de Grand Prix van Spanje alsnog te winnen, maar de concurrentie zet de druk er wel vol op bij Verstappen. Nu de klachten van de buitenstaanders zijn gaan liggen, vallen de klachten van de coureurs steeds meer op. Dat constante gezeur in de cockpit moet nu wel heel snel een keer stoppen.

Als Nederlander klinkt het een beetje hypocriet om te zeggen dat mensen moeten stoppen met zeuren en klagen. Wij Nederlanders zijn er namelijk het beste in. Vorige week was het te koud en nu is het juist weer te warm. Dan regent het weer te veel en het andere moment is het juist te droog. Voorafgaand aan het EK de keuzes van Ronald Koeman afkraken om vervolgens toch te zeuren dat het Nederlands elftal zwak presteert. Er zijn nog miljoenen voorbeelden, maar de gemiddelde aandachtsboog ligt niet hoog genoeg voor mensen om daar doorheen te gaan.

Binnen de Formule 1 lijkt het zo langzamerhand ook een epidemie te zijn. Bij het minste of geringste zijn er wel klachten over de concurrentie, een teamgenoot of de wedstrijdleiding. Irritaties over de afstelling of algehele snelheid van de auto kan ik nog begrijpen. Coureurs willen immers het beste materiaal in handen hebben. Om nou constant als een muggenzifter elke actie van je tegenstander te bekritiseren is gewoon matennaaien en onsportief gedrag. In het voetbal krijg je geel voor een schwalbe en eigenlijk moet zaniken in een Formule 1-auto ook op een bepaalde manier bestraft worden.

Sainz gooit teamgenoot graag voor de bus

Het afgelopen weekend was het vooral Carlos Sainz die het bloed onder mijn nagels vandaan wist te halen. De coureur van Ferrari heeft de afgelopen weken beter zijn best gedaan om het regelboekje tot in de puntjes te bestuderen dan in gesprek te gaan met een degelijk Formule 1-team. De regels stellen dat de coureur die de inhaalactie inzet de bocht heeft als een significant deel van de auto naast de bolide die ingehaald wordt zit. Dat was in het duel met Charles Leclerc zeker zo, waardoor zijn opmerkingen ergens wel kloppen.

'Hij botste tegen mij aan en drukte me daarna van de baan. Hij raakte mijn rechterachterband aan, dus het is best duidelijk', was het oordeel van Sainz. Iemand was even vergeten te vertellen dat het in deze actie ging om zijn teamgenoot en dat hijzelf niet echt zijn best deed om Leclerc niet af te snijden. Om dan vervolgens zelf de bocht nog af te snijden en te zeggen dat je van de baan werd gedrukt, is hilarisch. Sainz lijkt ineens niet te weten wat hard racen is, ook al is hij er zelf niet vies van.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

carlos sainz charles leclerc ferrari china 2024
Er zijn na afloop van de Grand Prix van Spanje een hoop harde woorden gevallen. 

Tijdens de sprintrace in China drukte hij zijn teamgenoot vakkundig van de baan af. Daar was Leclerc niet blij mee, maar wordt het gedaan bij Sainz, maak dan je borst maar nat. Spaanse voetballers staan ook bekend om hun theater en de Madrileen heeft dat voorbeeld meegenomen naar de Formule 1. Het is de grootste vorm van matennaaien die er is. 'Kijk Niels Wittich, er gebeurt eigenlijk niet zo heel erg veel, maar geef hem nou gewoon een tijdstraf.'

Sainz had straf moeten krijgen na contact met Hamilton

Een aantal ronden later ging Sainz nog een stapje verder. Misschien komt het omdat Lewis Hamilton hem volgend jaar vervangt bij Ferrari, maar het was wel duidelijk dat de zevenvoudig wereldkampioen even geen vriend was van Sainz. Hamilton zette een inhaalactie in aan de binnenkant van bocht 1. Het klopt dat de coureurs elkaar even kort raakten, maar Sainz deed net alsof het de Copse-crash van Verstappen was. Het was gewoon goed geracet van Hamilton.

Het commentaar van Sainz sloeg dan ook helemaal nergens op. 'Hij raakte me aan. Hij duwde me volledig van de baan af. Check de onboardcamera. Hij moet me voorbij laten!' Ik heb de onboardcamera ook even goed bekeken en ik moet toegeven dat er voldoende ruimte was om niet volledig buiten de witte lijnen te gaan. Daarnaast was het contact ook minimaal, dus Hamilton hoefde helemaal niks. Het is alsof een voetballer schreeuwt om een rode kaart of strafschop, terwijl hij niet geraakt wordt.

Ik vind dat ook dat de wedstrijdleider als een soort Video Assistant Referee moet handelen op dat moment. Blijkt het geen strafschop te zijn, maar een schwalbe, dan krijgt de stervende zwaan geel. Sainz had dan ook zelf lekker een tijdstraf moeten krijgen. Als coureurs zeuren om een straf en de wedstrijdleiding beoordeelt dat er eigenlijk niks aan de hand was, dan krijgt de klagende partij lekker een tijdstraf.

De FIA kan het ook doen zoals bij tennis: coureurs krijgen per jaar een beperkt aantal klaagmomenten. Heeft de klagende coureur het bij het rechte eind, dan blijft de challenge staan. Als de klagende coureur het fout heeft, verdwijnt deze challenge. Als ze allemaal verbruikt zijn, volgt bij een klacht altijd een straf. Misschien stopt deze zeurepidemie dan.

F1-coureurs geloven in waanideeën 

Om duidelijk te zijn: Sainz is absoluut niet de enige die zich hier schuldig aan maakt. Ik denk dat iedere coureur het wel eens heeft gedaan, maar er zijn rijders die het gewoon naar een extreem irritant niveau tillen. Daar moet vooral wat aan gedaan worden. Het is ook niet eens alleen tijdens de race of op de baan. Fernando Alonso maakte vorig seizoen tijdens de Grand Prix van Canada in de pitstraat 'corrigerende' stuurbewegingen om maar aan te geven dat Hamilton een unsafe release had. Toto Wolff maakte dat terecht belachelijk. Daar had Alonso, die klaagde over boordradio, dus ook een straf voor moeten krijgen.

We kunnen ons ook allemaal een bepaalde dag in december van 2021 herinneren. Verstappen werd die dag wereldkampioen en dat kwam voor een deel dankzij de hulp van teamgenoot Sergio Pérez. De Mexicaan gebruikte wat 'gevaarlijk rijgedrag' om Hamilton achter zich te houden. Dat was natuurlijk ook gezeur van de bovenste plank, dus dat had op een straf komen te staan. Dan was die laatste ronde helemaal niet zo controversieel geweest, want een tijdstraf had er hoe dan ook voor gezorgd dat Hamilton achter Verstappen was geëindigd.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Column | De FIA moet harder optreden om zeurepidemie onder F1-coureurs tegen te gaan
'That's some dangerous driving' of 'Checo is a legend!'?

Er zijn ook hier miljoenen voorbeelden te verzinnen en die voorbeelden zijn niet alleen op racedag te vinden. Het gezeur van de coureurs begint al bij de vrije trainingen. Coureurs die op zevenhonderd meter afstand rijden, rijden ook nog steeds in de weg. Coureurs die netjes en op tijd aan de kant gaan, zorgen bijna voor een crash. Natuurlijk zijn er voldoende momenten op te noemen waarbij de communicatie tussen rijder en ingenieur beter kan, maar te vaak wordt er geklaagd om niks. In de vrije training levert een dergelijk vergrijp toch geen straf op, dus geef gewoon even aan dat je in de weg werd gereden als dat daadwerkelijk gebeurt en ga daarna door met je ronde. De coureurs geloven soms echt in waanideeën.

In de hitte van de strijd kan je uiteraard dingen roepen en dingen anders zien. Verstappen gaf bij de start van de Grand Prix van Spanje immers ook aan dat hij het gras op werd geduwd om aan het einde van de race aan te geven dat het gewoon hard racen was. De emotie hoeft ook niet uit de sport, maar het zeuren bij de wedstrijdleiding moet gewoon ophouden. Sainz wilde bijvoorbeeld updates over de beslissing van de wedstrijdleiding na de zeer zware crash met Hamilton in Spanje. Op het Europees Kampioenschap voetbal mogen spelers ook niet meer op de scheidsrechter afstormen. Het is verfrissend. Je ziet de emotie gewoon op de gezichten, maar de scheidsrechter kan relatief rustig zijn werk blijven doen. Zo moet het in de Formule 1 ook zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws