Formule 2-coureurs staan op de drempel van de Formule 1, maar die drempel blijkt vaak ook erg hoog te zijn. Jonge coureurs komen vaak onder grote druk te staan in de seizoenen die de rest van hun carrière voor een groot deel zullen bepalen. Richard Verschoor weet er als ervaren kracht in het voorportaal van de Formule 1 alles van. De 23-jarige vertelt in gesprek met F1Maximaal.nl openlijk over zijn bizarre pechseizoen, het zware mentale deel van de sport, de financiële uitdagingen waar hij als eigen manager in een slangenkuil mee te maken krijgt, en zijn ervaringen als Red Bull-juniortalent.
Weinig coureurs in verschillende klassen zullen in 2024 zoveel pech mee hebben gemaakt als Verschoor, die meerdere zekere zeges aan zijn neus voorbij zag gaan, soms voor de finishstreep, maar ook na het vallen van de zwart-wit geblokte vlag. Snelheid is het probleem in 2024 niet, geluk wel. 'Ik ben blij dat je dat zegt, want dat is naar mijn mening ook zo', zegt Verschoor, op enkele meters afstand van zijn Trident. 'Tot nu toe zijn we vrij constant geweest, maar de kwalificatie (in Spanje, red.) was wel één groot drama. Verder zijn we tot nu toe vrij constant geweest, en altijd snel, en altijd erbij.'
Gemiste kansen
Eén van die weekenden waarin Verschoor erg snel was, is het weekend in Saoedi-Arabië. 'We hebben natuurlijk in Jeddah gewonnen, en daar zijn tien punten afgepakt', laat Verschoor optekenen. De Nederlander heerste in de straten van de Saoedi-Arabische stad tijdens de sprintrace, maar na afloop werd er een probleem ontdekt met de throttle mapping, waardoor Verschoor en Trident-teamgenoot Roman Staněk uit de uitslag geschrapt werden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'In Monaco hadden we gewoon moeten winnen, en daar vielen ook 25 punten weg.' Verschoor was ook in het prinsdom het sterkste tijdens de feature race, nadat hij eerder al poleposition pakte. De 23-jarige had de race onder controle, maar kreeg te kampen met een motorprobleem, waarna hij zelfs op het krappe circuit kansloos was om enige uitdager achter zich te houden, en met een nulscore eindigde. 'Anders had je nu vierde of vijfde gestaan. Dat is natuurlijk een heel ander plaatje. Daar baal ik enorm van.'
Het gevolg voor Verschoor is dat hij op basis van de cijfers bezig lijkt te zijn aan een zwak seizoen, terwijl het qua snelheid gewoon regelmatig wél goed gaat. 'Het is autosport, maar het is wel zuur dat het nu zó erg tegen heeft gezeten. Je doet er niks aan.' Alleen al de 35 punten uit deze twee races kosten Verschoor momenteel tien(!) plekken in het kampioenschap.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dat Verschoor überhaupt meedingt voor de overwinningen, is bijzonder te noemen. Zijn Italiaanse team had het in 2023 nog erg lastig, en eindigde tiende en voorlaatste bij het teamkampioenschap. Met Verschoor is snelheid en ervaring aan boord gehaald, al geeft hij zelf aan dat de wisselvalligheid bij het team een probleem blijft. 'In Monaco waren we met beide auto's snel genoeg voor poleposition, en dan staan we in Barcelona negentiende en 21e. Dan hebben we allebei als coureur ook zoiets van: ik zou niet weten waar het sneller moet. Dat zijn de dingen die je eigenlijk wil voorkomen.'
Die rampzalig verlopen kwalificatie eindigde dan ook in een teleurstellend weekend voor Verschoor, aangezien hij daardoor in beide races uit de achterhoede moest komen. 'Er zijn heel veel dingen waar je als rijder invloed op hebt, maar in de kwalificatie kan je gewoon niks doen. Je krijgt twee keer een push lap, en je moet gewoon op het team kunnen vertrouwen dat alles goed staat. Als dat niet zo is, heb je niet genoeg tijd om dat aan te passen.'
Diskwalificaties verpesten feestvreugde
Verschoor, die in 2019 de Macau Grand Prix op zijn naam schreef met het Nederlandse MP Motorsport, is inmiddels een ervaren kracht in de Formule 2, waar hij nu aan zijn vierde seizoen bezig is. Die ervaring geeft hem een bepaald voordeel, aangezien de trainingstijd in het overvolle Formule 1-weekend beperkt is. 'Voor mij maakt de trainingstijd niet zo uit. Ik heb inmiddels genoeg ervaring om met weinig rijtijd te kunnen presteren. Je ziet natuurlijk wel dat een aantal coureurs veel trainingen doen, in de Formule 1, of Formule 1-testdagen doen. Dat gebeurt natuurlijk wel, maar verder is het voor iedereen redelijk hetzelfde.'
'Dat is een heel pijnlijke statistiek', zegt Verschoor over het feit dat hij vijfmaal als eerste over de streep kwam, en tweemaal zijn overwinning verloor vanwege een diskwalificatie, nadat hij in 2022 al een dominante zege met gigantische voorsprong in de Oostenrijkse regen in rook zag opgaan vanwege te weinig brandstof in de tank aan het einde van de race. In België in 2023 verloor de coureur ook al een tweede plek vanwege een technische fout van het team. 'Het is gewoon lastig. Ik merk dat ik steeds minder blij word van hele goede prestaties, omdat ik bang ben dat er een moment komt dat het weer allemaal wegvalt. Dat is wel zonde, want de sport is zo mooi, en voor die euforie-momenten doe je het ook voor.'
Scorebordjournalistiek
'Ik had ook een heel groot euforisch moment in Monaco, omdat ik poleposition had. Dat was ook zo groot, omdat je weet dat je dan de beste kaarten op zondag hebt, en dan wordt het toch weer een beetje afgenomen', aldus Verschoor, die vreesde voor weer slecht nieuws, dat twee dagen later dus ook volgde met zijn motorprobleem in de hoofdrace. 'Mentaal is de sport soms veel zwaarder dan mensen denken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Die druk ligt bij coureurs in de opstapklassen juist extra hoog, omdat ze een goede toekomst in de autosport proberen te verzekeren op vaak nog zeer jonge leeftijd. 'Er zijn natuurlijk genoeg mensen die naar de race kijken, en die zien wat er gebeurd is. Zeker iedereen in dit wereldje ziet wat er gebeurt, en die zien ook wat er in Jeddah is gebeurd, maar er zijn ook mensen die naar de resultaten kijken, en die zien: hij heeft nu zeventien punten na weet ik veel hoeveel races. Dat slaat natuurlijk nergens op, want daar doe je het niet voor. Er zijn dus ook heel veel mensen die het niet weten, en dat is dus heel lastig. Ik krijg vaak de vraag: hoeveelste sta je? Waarom heb je zo weinig punten? Dat komt continu weer terug. Dat is soms wel moeilijk en frustrerend', zegt de coureur die slechts negentiende staat, maar qua snelheid vaak voorin meedoet.
'Op dit moment niet', zegt Verschoor als hem gevraagd wordt of er nog enige contacten met Formule 1-teams zijn. 'Ik heb toevallig deze week gehoord wat ze vragen voor één dag testen. Nou, daar kan je een heel, heel mooi huis voor kopen in Nederland. Ik wil eigenlijk geen bedragen noemen, maar wel een heel mooi huis.' Een mooi huis in de Randstad of in de wat goedkopere delen van het land? 'Daar kan je overal wel een mooi huis van kopen', lacht Verschoor. De testdagen met oude Formule 1-auto's zijn dit jaar zeer populair, maar het is duidelijk wat er dus aan budget nodig is om jezelf zo'n kansje te geven.
Toekomstplannen
Verschoor is een volwassen uitzondering in een veld vol jongelingen. De Nederlander behartigt zijn eigen zaken, en dat vergt ook enig realisme. Hij verwacht dan ook in 2025 niet terug te keren in de Formule 2. 'De enige reden waarom ik nog een jaar zou doen, is bijvoorbeeld om het team te helpen, als ze dat nodig hebben en me een mooie aanbieding doen, maar voor mijn carrière, of de weg naar de Formule 1, ga je niet nog een jaar Formule 2 doen. Dat wordt gewoon heel lastig in deze situatie, daar ben ik me ook wel bewust van. Waarom ik dit nog een jaar gedaan heb, is om goed te presteren, waardoor ik misschien in andere klassen mezelf ook weer in de kijker kan rijden. Op zich doe ik dat ook wel voor de mensen die echt de races kijken, maar het is wel jammer hoe erg het nu tegen heeft gezeten.'
'Ik heb op op dit moment nog helemaal nergens naar gekeken', geeft Verschoor toe, als het over de plannen voor 2025 gaat. 'Dat moet ik wel gaan doen. Het probleem is nu ook wel dat ik geen manager heb, dus ik doe alles zelf. De rijdersmarkt in de IndyCar Series, of de Formule E, of het WEC (World Endurance Championship, red.) is wel ongoing nu, dus ik moet daar wel werk van gaan maken, maar alles gaat en staat natuurlijk ook een beetje met de prestaties', vertelt Verschoor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'In IndyCar heb je heel veel verschil in wat rijders betaald krijgen, en hoeveel ze meebrengen, of dat ze voor niks rijden, maar iedereen moet eigenlijk in zijn eerste jaar geld meenemen. Eigenlijk zijn er in de autosport weinig klassen waar je zonder geld binnenkomt', weet de Trident-coureur. 'In de Formule 2 wordt het je ook een stuk moeilijker gemaakt, omdat je zoveel regels hebt met media, waardoor je gewoon weinig kan doen. Je hebt weinig passen (om partners uit te nodigen op het circuit, red.), dus ik vind het persoonlijk jammer dat het zo gericht is op rijders, die geld hebben.'
Eigen management
Verschoor gaf het zelf al aan: mentaal gezien kan de sport heel zwaar zijn. Dan wordt het er niet eenvoudiger op als je naast het werk als coureur ook nog je eigen management moet verzorgen. Verschoor legt uit waarom hij dat doet. 'Ten eerste heb ik er geen geld voor. Heel veel managers vragen geld om iemand te managen. Ik wil best een manager, en als die goede dingen voor mij fixt, is een commissie natuurlijk heel normaal, en daar sta ik dan natuurlijk ook voor open, maar er zijn niet veel mensen die op die manier werken', deelt Verschoor. 'Ik heb in mijn carrière al veel mensen gehad, die zeiden dat ze iets voor mij wilden betekenen, maar dan eigenlijk toch meer voor hun eigen hachje bezig zijn dan voor jou.'
Verschoor heeft eigenhandig zijn eigen autosportcarrière in leven gehouden. 'Wat ik ook gemerkt heb, is dat niemand zo hard vecht voor jouw carrière als dat je dat zelf doet. Ik heb zelf 27 partners binnengehaald, die allemaal voor mijn zitje betalen. Een manager had dat nooit gefixt', beseft de coureur uit Benschop. 'Dat is meer dan fulltime. Als ik niet race, ben ik daar elke dag mee bezig. Het is ook niet van negen tot vijf. Het is gewoon elke dag.'
Steun van Red Bull
Verschoor was van 2016 tot het einde van 2017 ook anderhalf jaar een Red Bull-juniortalent. 'Dat was heel positief. Het is mooi dat ik dat heb mogen meemaken, en ik heb er heel veel van geleerd. Zonder dat uitstapje was ik nooit zo ver gekomen, dus het heeft me wel vuur gegeven toen ik gedropt werd', vertelt hij. 'Daarna heb ik zelf nog heel veel opgepakt, en ben ik voor mezelf gaan vechten, maar voor mij was het op dat moment gewoon te vroeg. Achteraf is het gelopen hoe het is gelopen, maar ik heb er wel veel van geleerd.' Verschoor werd door Red Bull opgepikt toen hij slechts vijftien jaar oud was, en moest anderhalf jaar later, vlak voor zijn zeventiende verjaardag, weer zijn eigen carrière op poten houden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties