Geshockeerde Russell vindt dat rode vlag te lang uitbleef: 'Ze houden van actie, zeker?' Formule 1
Formule 1

Geshockeerde Russell vindt dat rode vlag te lang uitbleef: 'Ze houden van actie, zeker?'

Geshockeerde Russell vindt dat rode vlag te lang uitbleef: 'Ze houden van actie, zeker?'

Er zijn in Brazilië enkele beslissingen genomen die zwaar hebben doorgewogen. Of dat nu beslissingen van de teams of van de stewards waren. George Russell heeft wel wat om over te klagen. Met wat meer meeval of wijsheid rondom hem, zat er voor de Brit meer in dan de vierde plaats.

In de eerste plaats kan hij naar zijn eigen team kijken. In de ronde met virtual safety car riep Mercedes hem naar binnen om te schakelen naar intermediates. Niet veel later kon iedereen naar de pits door de crash van Colapinto. Russell kwam daarna achter Verstappen en de Alpine-coureurs terecht. 'We zullen het nog eens bespreken', zegt hij bij Sky Sports over de keuze om over te gaan tot een pitstop. 'Soms is het moeilijk om te voorspellen wat zal gebeuren. Iedereen doet zijn best en doet het best mogelijke met de informatie die beschikbaar is.'

Russell en Mercedes niet op zelfde lijn

Russell wil dus niet te streng zijn voor zijn team. Tegelijkertijd is het wel erg helder dat de coureur zo zijn eigen mening had en die niet strookte met die van zijn team. Volgens hem was het in die omstandigheden een kwestie van tijd voor één of ander incident de race op zijn kop kon zetten. 'Ik was er zeker van dat er een safety car of rode vlag zou komen.'

Russell vindt zelfs dat die rode vlag er veel vroeger moest komen. In de periode van de meeste regenval was een snellere neutralisatie van de race misschien wel aangewezen om de veiligheid te verzekeren. 'Het was alsof je met een boot voer. Ik was geshockeerd. Ik kon op rechte stukken mijn voet niet op het gaspedaal houden, ik had last van aquaplanning. Het was in die paar ronden extreem gevaarlijk. Ze houden van actie, zeker?'

Duidelijke regels

Er gelden wel duidelijke regels over wie welke verantwoordelijkheid moet nemen in raceweekends met moeilijke of wisselende weersomstandigheden. 'Als het aan het drogen is, is het normaal de beslissing van het team wanneer we overschakelen op slicks. Als de baan natter wordt, is de bandenkeuze meer een beslissing van de rijder', legt Russell uit.

Voor aanvang van de Grand Prix van Sao Paulo had hij misschien voor een vierde plaats getekend. Achteraf ligt dat wellicht een tikkeltje anders, want de Mercedes presteerde beter dan verwacht. 'Ik was verrast met hoe competitief we waren, want de druk in de banden was niet goed.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws