Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal.nl houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
De Grand Prix van São Paulo staat vaak garant voor spektakel en dat was afgelopen weekend ook het geval. De weergoden besloten het raceweekend te voorzien van een hoop regen en dat leverde vervolgens ook een hoop brokstukken op. In totaal reden de Formule 1-coureur tijdens het weekend op Interlagos €5.030.800 aan schade. Op het Autódromo José Carlos Pace wisten zes coureurs hun auto op de zondag niet uit de muur te houden, waardoor de schaderekening per gecrashte coureur €838.466 bedraagt.
Colapinto en Sainz openen de rekening in Brazilië
Het waterballet begon op zaterdag, waardoor de FIA ervoor koos om de kwalificatie op te schuiven naar de zondag en de race met anderhalf uur te vervroegen. De kwalificatie verliep echter niet droog en dat eiste meerdere slachtoffers, te beginnen met Franco Colapinto. De rookie is uitstekend begonnen aan zijn tijd bij Williams, maar zijn onervarenheid kwam op het natte Interlagos naar boven drijven. Hij was de eerste die in de eerste bochtencombinatie de controle over zijn bolide verloor en richting de muur ging. Het zal echter niet de hardste klapper van de dag en van zijn weekend zijn.
In Q2 was het namelijk de ervaren Carlos Sainz die zijn auto afschreef. De coureur van Ferrari stond echter op een andere plek in de muur dan Colapinto, ondanks dat de crashes van beide rijders redelijk vergelijkbaar waren. De Ferrari-bolide maakte ook nog eens een hardere klap dan de auto en dat zorgde voor een hoop werk voor de monteurs van de Italiaanse renstal. Er waren dusdanig veel problemen dat de Spanjaard uiteindelijk vanuit de pitstraat moest starten.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Stroll verpest humeur Verstappen, ook Q3 vol met incidenten
Lance Stroll was de derde coureur die de muur wist te vinden. Opnieuw was de eerste bochtencombinatie de plek waar een rijder de controle over zijn auto verloor en de muur op zijn pad vond. Het was een fikse klap voor de Aston Martin-rijder, die het team €802.000 zou kosten. De emotionele schade bij Max Verstappen leek echter groter te zijn. De coureur van Red Bull Racing kon zijn snelle ronde niet beginnen, terwijl andere rijders wel hun snelle ronden mochten afmaken, tot woede van de Nederlander. De rode vlag, die heel erg laat volgde, zorgde ervoor dat Verstappen in Q2 al was uitgeschakeld.
Stroll was één van de coureurs die Q3 wel haalde, ondanks dat hij niet mee zou doen aan de sessie. Het had alsnog een mooie dag kunnen worden voor Aston Martin, aangezien Fernando Alonso al zijn ervaring kon gebruiken om goede ronden neer te zetten. Het ging echter ook mis voor de tweevoudig wereldkampioen. De klap van de Spanjaard leverde minder schade op dan de crash van Stroll, namelijk €704.000, maar het was een pijnlijk moment voor een coureur die vaak foutloos is en uitzicht had op een uitstekende startpositie.
De meest merkwaardige crash komt op naam te staan van Alexander Albon. De coureur begon tegen het einde van Q3 aan een getimede ronde, maar zijn auto stuurde ineens rechtsaf. De Thaise rijder vroeg zich dan ook af of zijn remmen het hadden begeven, maar Williams gaf aan dat zij niks konden zien in de data. Het was al een duur weekend voor de Britse renstal door de klap van Colapinto, maar daar deed Albon dus een schepje van €806.600 bovenop. Daarnaast kon de Williams-bolide niet op tijd hersteld worden, waardoor Albon niet mee kon doen aan de race.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Stroll zet zichzelf voor schut, ervaring helpt niet op nat Interlagos
Toen de race nog niet eens onderweg was, ging het opnieuw mis. De bolide van Stroll schoot onder het aanremmen ineens naar de muur, waardoor de voorvleugel van de Aston Martin-auto beschadigd raakte. Er was nog niets aan de hand voor Stroll, aangezien hij simpel weg had kunnen rijden uit de uitloopstrook. De Canadees maakte het echter onnodig moeilijk voor zichzelf. De coureur dacht dat een tripje door de grindbak weinig problemen zou veroorzaken, maar ineens was hij gestrand en zijn race voorbij.
Daarna ging het lang goed voor de coureurs, maar de race werd opgeschrikt door een harde klap van Colapinto. De jonge coureur was naar binnen gedoken voor een nieuwe set banden en hij wilde aansluiting vinden bij de rest van het veld, die achter de Safety Car reden. Dat ging op het rechte stuk alleen mis voor Colapinto. De Williams-rijder probeerde met man en macht zijn auto op het juiste spoor te houden, maar zijn bolide had andere plannen. Het resulteerde in een flinke klap en een totaal kostenplaatje van €1.490.200.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook Sainz deed het werk van zijn monteurs teniet door opnieuw te crashen. Ditmaal zat de rijder achter Sergio Pérez en maakte hij de fout door aan te remmen op de witte lijn. Hier had de Ferrari-coureur totaal geen grip, waardoor hij tollend van het circuit stuiterde en hard contact maakte met de muur. Ondanks dat Sainz nog een poging deed om naar de pits te rijden, was het duidelijk dat de rijder zijn bolide moest verlaten. Zijn twee crashes zorgden voor een totale schaderekening van €828.000.
Oliver Bearman had het ook lastig op het circuit van Interlagos. De coureur, die inviel voor de zieke Kevin Magnussen, maaide gedurende de Grand Prix meermaals het gras rondom het asfalt. Daar hoorde ook contact met de muur bij, maar de Brit had de mazzel dat alleen zijn voorvleugel beschadigd raakte. Uiteindelijk was de jonge coureur, die volgend jaar de overstap maakt naar Haas, niet ver verwijderd van punten. Zonder kapotte voorvleugel had Bearman mogelijk wel wat punten kunnen scoren.
Coureursstand F1-Brokkenpiloten
Constructeursstand F1-Brokkenpiloten
Door: Mike van Weert en Wim G. Vandebilt
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties