Viaplay-analisten Tom Coronel en Kees van de Grint leggen het weekend in Brazilië onder de loep en waren het niet eens met de uitspraken van Lando Norris. Na afloop van de race suggereerde de Brit dat Verstappens zege niet met talent te maken had, maar met geluk. De meningen over waaraan zijn uitspraken zijn gericht zijn verdeeld, maar voor Coronel is het zo klaar als een klontje.
Verstappen en ingenieur Gianpiero Lambiase hadden het op de boordradio over wat ze zouden doen als het harder zou beginnen te regenen en of ze buiten zouden blijven. Red Bull Racing besloot inderdaad buiten te blijven, waardoor ze onder de rode vlag later gebruik konden maken van een gratis stop. Voor Lando Norris was dat een behoorlijke domper op de pret, want hij besloot onder de Virtual Safety Car, die overigens van korte duur was, naar binnen te gaan. Verstappen kwam zo voor hem in de rangorde terecht, nadat hij vanaf P17 startte.
Na afloop bij de media was Norris gefrustreerd en zei hij dat ze verloren hadden omdat ze niet onder de rode vlag konden wisselen, en Red Bull wel. 'Dat heeft niets met talent te maken, dat is gewoon geluk', zei Norris. Daarmee wilde hij Verstappens zege niet afkraken, want later gaf hij aan dat 'Verstappen iedereen op een ronde had gezet als hij vanaf pole was gestart'. Hoe dan ook vond Coronel het niet kunnen. 'Dan kan je nog wel zeggen: goed gedaan, je hebt gewonnen', reageert de Dakar-coureur in In de Slipstream. 'Ik kan hier niet naar kijken', vervolgt hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het is gokken, het is als je risico neemt en het pakt goed uit. Dan heb je het ook verdient. Hoe kan je dit denken? Dit is geen loterij, waar je gewoon een ticket koopt. Dit is gewoon Red Bull-stijl. Ze zien een situatie aankomen', zegt Coronel. 'Klein detail, wat hij bedoelt, is de race', probeert Van de Grint hem te kalmeren. 'Door die crash (van Colapinto, red.) veranderde race, maar wat wel zwak is, is om te zeggen dat het geen talent is. Geluk, dat was wel een beetje zo, want de omstandigheden waren zo voordelig voor anderen', vult de oud-ingenieur aan.
Coronel blijft bij zijn punt
Het kan Coronel niet overtuigen. 'Kees, het gaat regenen', zegt hij. 'Hoeveel keer is het rood geweest in de kwalificatie? Hoeveel mensen zijn eraf gevolgen? Eigenlijk hebben ze gewoon niet goed genoeg hun huiswerk gedaan, McLaren', is hij van mening. Daarover kan Van de Grint het wel met hem eens zijn. 'Het hele weekend eigenlijk al. Tijdens de sprint namen ze te veel risico, want stel dat dat een rode vlag was geweest. Dan had hij ook moet zeggen dat hij in de sprint geluk had. Dat had zeker niets met talent te maken, want dan had hij die cadeau gekregen', wijst de oud-ingenieur aan.
'Het is frustratie, maar hij weet dat hij hier het kampioenschap verloren heeft', zegt Coronel. 'Dit was de Max-beuker. De KO, op de neus', herhaalt hij. Verstappen leek dit weekend niet alleen McLaren te verslaan, maar ook de FIA. De laatste tijd loopt de band tussen de drievoudig wereldkampioen en het bestuursorgaan niet zo soepel. In São Paulo gebeurden er wederom wat aparte dingen. 'Ik vond een aantal rijders niet het niveau hebben van de Formule 1, maar ook de organisatie, de wedstrijdleiding, was zeer droevig', vindt Van de Grint. 'Ook de President, die zijn mond vol heeft over het vloeken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Als je de een een boete geeft, moet dat ook bij de ander'
Van de Grint zag dat er vooral op zondag geblunderd werd met veel dingen. 'Ze moeten dan ook de hand in eigen boezem steken, want de tijd tussen het einde van de kwalificatie en de race klopte niet, de startopstelling was er te laat', somt hij op. 'Het moment van de rode vlag was ook willekeur. Het ene moment was de vlag er meteen, het andere moment later. Er was veel op aan te merken. En dan komen we terug op Mexico, op de stewards. Ik vind dat het tijd wordt, in de plaats van dat je veel besteed aan het randgebeuren, want het grote probleem is dat de regels niet kloppen. Laten ze daar maar eens tijd aan besteden.'
Coronel zou het prima vinden als er helemaal geen regels meer zouden zijn. 'Nou, precies, maar het moet toch begrijpelijk zijn', vindt Van de Grint. 'En dat moet de FIA zich echt aanrekenen. Het was echt dramatisch hier.' Na afloop werden er een aantal boetes uitgedeeld voor fouten die normaal sportieve straffen op zouden leveren. 'Als je de een een boete geeft, moet je dat de volgende keer ook doen. Anders krijg je weer dat proces van: de een wel en wij niet', zegt Coronel, die ook lijkt te denken dat de FIA zich steeds verder in de nesten werkt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties