Russell vindt dat Verstappen ook een straf had moeten krijgen, maar wijst naar COTA-probleem Formule 1
Formule 1

Russell vindt dat Verstappen ook een straf had moeten krijgen, maar wijst naar COTA-probleem

Russell vindt dat Verstappen ook een straf had moeten krijgen, maar wijst naar COTA-probleem

George Russell heeft al gezegd dat hij van mening was dat Max Verstappen ook een straf had moeten krijgen in de Verenigde Staten, en niet alleen Lando Norris. McLaren beschuldigde de FIA ervan dat de stewards zo inconsistent waren, maar Russell vindt het eerder een probleem dat de baanomstandigheden van COTA zo'n incident toelaten. Daarbij wijst hij naar de Red Bull Ring om aan te geven hoe het probleem opgelost kan worden.

Verstappen en Norris waren met elkaar in gevecht in de laatste ronden van de race in de Verenigde Staten, waarbij beide coureurs wijd gingen in bocht 12 en Norris vervolgens buitenom inhaalde. Omdat Verstappen ook buiten de baan belandde, werd het een hele discussie, en zou niet alleen Norris een straf moeten krijgen, maar Verstappen ook. De stewards beoordeelden echter dat alleen de Brit een straf moest krijgen, omdat Verstappen ervoor zat bij de apex. McLaren vond vooral dat de stewards dat weekend erg inconsistent waren, omdat andere coureurs in dezelfde positie als Verstappen naar het idee het team wel een straf kregen.

Bij de andere incidenten lag de verdedigende coureur echter niet voor bij de apex. Russell, als GPDA-voorzitter, bespreekt het onderwerp nogmaals in Mexico. 'De stewards hebben een lastige taak', erkent Russell. 'Uiteindelijk heb je enige regulering nodig, een soort richtlijn dus, vooral omdat we elke week andere stewards hebben, die allemaal een andere interpretatie hebben. Als ik terugkijk, vond ik mijn straf streng, maar terecht', zegt Russell, die verwijst naar de straf die hij kreeg voor het incident met Valtteri Bottas. 'Als je naar Lando kijkt, was dat waarschijnlijk ook terecht. Maar Max had dan waarschijnlijk ook een straf moeten krijgen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris max verstappen duel start vs usa cota 2024 13
Verstappen en Norris waren met elkaar in gevecht in de laatste ronde van de race in Austin.

'Ze plaatsen er grind en toen waren er geen problemen meer'

Russell vindt dat Verstappen dan bestraft had moeten worden voor het verlaten van het asfalt. Dat vindt hij echter niet eens het grootste probleem. 'Voor mij ligt de oorzaak van het probleem bij circuits die het mogelijk maken om wijd te gaan', wijst de Brit aan. 'Neem Oostenrijk vorig jaar als voorbeeld: daar waren er ongeveer 300 problemen met track limits. Ze hebben grind geplaatst en er waren geen problemen meer. Als je grind in die bocht legt, gaat Max niet wijd en remt hij ook niet zo laat waardoor hij eraf gaat', denkt de coureur uit Kings Lynn. 'Dus ik denk dat we de kern van het probleem aan moeten pakken.'

De Mercedes-coureur lijkt te twijfelen of eerdere klachten over de consistentie van de stewards wel zijn gehoord. 'We hebben het in het verleden over consistentie gehad. De enige manier om consistentie te waarborgen, is door dezelfde stewards bij elk raceweekend te hebben. Op dit moment zijn ze zeer ervaren, maar zijn ze hier bijna als vrijwilligers; het is geen professioneel betaalde baan', kaart Russell aan. 'Als je naar het voetbal kijkt, ook al is er controverse, is een scheidsrechter daar een professional en is het zijn fulltime baan en betekent dat inkomen. Dat is de richting die wij ook op moeten gaan.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

99 george russell helm sng
Russell wijst naar oplossing van Red Bull Ring als oplossing voor COTA.

Briefing omtrent het vloeken in Mexico

Voorafgaand aan het weekend in Mexico had Russell al aangegeven dat ze tijdens de rijdersbriefing de situatie omtrent het vloeken zouden bespreken. Russell, inclusief praktisch het hele veld, stond achter Verstappen toen hij een taakstraf kreeg van de FIA voor het vloeken tijdens de persconferentie in Singapore. 'Dat was eigenlijk al gepland voor het weekend in Austin, want er is natuurlijk veel gaande momenteel', zegt Russell, die alvast een flinke lijst met bullet points klaar lijkt te hebben voor de meeting. 'Ik denk dat we met elkaar gaan praten en het standpunt van de FIA proberen te begrijpen, waarna we kunnen oordelen. Uiteindelijk doen de stewards hun best. Ze proberen echt hun uiterste best en hebben een richtlijn die ze moeten volgen', aldus Russell.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws