Russell probeert FIA en Pirelli tot een halt te roepen: 'Laat ons zelf die keuze maken' Formule 1
Formule 1

Russell probeert FIA en Pirelli tot een halt te roepen: 'Laat ons zelf die keuze maken'

Russell probeert FIA en Pirelli tot een halt te roepen: 'Laat ons zelf die keuze maken'

George Russell, coureur voor het team van Mercedes, probeert de FIA en Pirelli tot een halt te roepen wat betreft de beslissing die zij enkele uren voor de Grand Prix van Qatar zullen nemen. De bandenslijtage liep onverwacht extreem hoog op tijdens de sessies die al verreden werden, en dus worden er mogelijk problemen verwacht tijdens de hoofdrace. De FIA denkt na over een mogelijke verplichting tot een driestopper, maar Russell is daar alles behalve een voorstander van.

Dat de temperaturen in Qatar aanzienlijk hoog zijn is inmiddels algemeen bekend, maar de afgelopen dagen merkten de coureurs ook op de baan dat het een onvermijdelijke invloed heeft op de banden. Sommige teams hebben al genoeg moeite om de bandenslijtage in toom te houden, maar de omstandigheden in Qatar voegen daar nu nog een extra factor aan toe.

Om eventuele grote incidenten te voorkomen overweegt de FIA, in nauwe samenwerking met Pirelli, nu om alle teams verplicht te stellen drie pitstops te maken tijdens de race. Pirelli heeft na de sprintrace de banden met een microscoop bekeken en enkele uren voor de race zal de knoop uiteindelijk doorgehakt worden tijdens een bespreking met alle teambazen.

Sprintrace-format is de boosdoener volgens Russell

Veel coureurs zien echter het nut van een mogelijke driestopper niet in, en ook Russell is groot tegenstander van dat soort verplichtingen, benadrukt hij tegenover RacingNews365. Dankzij de sprintrace die er in Qatar op de planning stond kregen de teams namelijk maar een uur de tijd om data te verzamelen, en dat maakte volgens de Brit al een groot verschil. 'Op een circuit als Barcelona heb je wel drie vrije trainingen, en dan heb je genoeg data liggen om te bepalen wat je met je strategie kan doen.'

In Qatar missen de teams die data echter door het nieuwe sprintrace-format, en dat speelt volgens Russell dus een aanzienlijk grote rol. 'Dit weekend hebben we een stuk minder data kunnen verzamelen, en het was ook minder uitgebreid. Als we die drie trainingen wel hadden kunnen rijden hadden we deze keuze gewoon zelf kunnen maken, en zelf kunnen bepalen welke strategie wel kan werken.'

Russell komt met een oplossing

De FIA zal zich dus snel buigen over een mogelijke aanpassing, maar volgens Russell is er nog een ander alternatief mogelijk. 'Ik vind niet dat de FIA zich hiermee moet bemoeien. Geef de data van Pirelli direct aan de teams, en dan kunnen wij kijken naar de slijtage en eventuele andere problemen. Wij kunnen vergelijken tussen de verschillende bandensets, want daar zijn we allemaal slim genoeg voor. We kunnen onze eigen keuzes maken.'

Russell is dus stellig, en gaat er zelfs vanuit dat ze inmiddels prima in staat zullen zijn om, met de data die ze al hebben, zelf een beslissing te maken. 'We hebben maar tien echte rondjes gereden tijdens de sprintrace, maar zelfs daarmee kan je al doorrekenen en voorspellingen doen. Maar uiteindelijk komt heel dit probleem natuurlijk gewoon voort uit het gebrek aan trainingssessies die we dit weekend hadden.'

Verstappen kan dit weekend in Qatar zijn 49e Grand Prix-zege pakken! Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws