Russell neemt geen blad voor de mond: 'Er is maar één ding veranderd' Formule 1
Formule 1

Russell neemt geen blad voor de mond: 'Er is maar één ding veranderd'

Russell neemt geen blad voor de mond: 'Er is maar één ding veranderd'

George Russell werd met een gelukje derde afgelopen zondag in Azerbeidzjan. De Brit nam deze derde plek over nadat Sergio Pérez en Carlos Sainz er samen afgingen in de voorlaatste ronde. Op pure snelheid leek de Mercedes niet snel genoeg om mee te strijden om de podiumplekken. Volgens Russell heeft dit ook grotendeels te maken met de Pirelli-banden. De Brit benadrukt dat hij door de race heen wisselvallig was, afhankelijk van welke banden er onder zijn bolide zaten. Russell benadrukt dat dit een groot probleem is wat snel aangepakt moet worden.

Pirelli is al sinds 2011 bandenleverancier van de Formule 1 en blijft sowieso tot en met 2027 aan de sport verbonden. Pirelli heeft al vaker kritiek te verduren gehad. Volgens Russell valt de bandenleverancier ook wat te verwijten omtrent de banden van 2024. Volgens de Brit beïnvloeden de banden de prestaties gigantisch. 'In de eerste helft van de race waren we anderhalve seconde te langzaam,' aldus Russell. 'In de laatste twintig ronden was ik een seconde sneller dan Oscar (Piastri, red), Charles (Leclerc, red) en drie tienden sneller dan Max (Verstappen, red), Checo (Pérez, red) en Carlos (Sainz, red).'

Onverklaarbare schommelingen

Volgens Russell zijn deze schommelingen in tempo onverklaarbaar, maar bovenal heel irritant. 'Hetzelfde circuit, dezelfde coureur, dezelfde auto; het enige wat verandert is de wissel van een gele band naar een witte band,' legt Russell uit tegen internationale media. 'Eerlijk gezegd, is het echt zwaar frustrerend dat het zoveel verandert. Het gebeurt niet alleen bij Mercedes, maar bij alle teams en coureurs,' zegt Russell. 'De ene sessie ben je snel, de volgende weer niet, terwijl er maar één ding is wat verandert.'

De tekst gaat verder onder afbeelding.

Russell neemt geen blad voor de mond: 'Er is maar één ding veranderd'
Russell net na zijn derde plek in Azerbeidzjan.

Russell neemt dan ook geen blad voor de mond en geeft duidelijke kritiek aan de Italiaanse bandenproducent. 'Volgens mij begrijpen de mensen die de banden ontwikkelen ze zelf ook niet,' stelt Russell. 'We moeten hier echt een gesprek over hebben, want er zijn 2000 mensen die zich helemaal wezenloos werken om een snelle auto te bouwen.' Om het verschil nog een keer aan te duiden, maakt Russell wederom de vergelijking. 'Voor twintig ronden hadden we een auto die kon vechten voor de overwinning; voor de andere 20 ronden hadden we een auto die niet eens goed genoeg was voor de punten. Het enige verschil tussen deze stints was de banden. Dat is niet goed genoeg, echt niet,' concludeert Russell na de Grand Prix van Azerbeidzjan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws