Viaplay-analisten Ho-Pin Tung en Christijan Albers waren niet onder de indruk van het gevecht tussen Lewis Hamilton en George Russell tijdens de Grand Prix van Japan. Volgens Albers had Mercedes veel eerder in moeten grijpen en was de aanval van Russell op zijn teamgenoot heel stom. Mercedes stond onder druk van Ferrari en besloot uiteindelijk om de rijders van positie te laten wisselen, maar door het eerdere gevecht met elkaar hielp het niks meer.
Russell en Hamilton kenden al niet zo'n geweldige zaterdag. Beide heren van de Duitse renstal baalden van het gedrag van de auto en het feit dat hun prestaties zo circuitspecifiek zijn. Suzuka past niet zo goed bij de W14, en dat konden ze merken. Russell kwalificeerde P8, en Hamilton net voor hem op P7. Op zondag leverde dat wat spanning op tussen beiden. Vroeg in de race was er al een gevecht gaande, en dat kostte Russell uiteindelijk zijn race. 'Wat je zag is dat Russell meteen heel agressief was. Hij prikte 'm op een lullige plek naast Hamilton', begint Tung in de nabeschouwing bij Viaplay. 'Lewis maakte daarna nog even een stuurbeweginkje. Dan kan Russell op de boordradio wel gaan roepen, maar hij startte het zelf.'
Albers had dan ook geen goed woordje over van de actie van Russell op zijn teamgenoot. 'Dat was gewoon echt stom, en daardoor was Lewis verrast', gaat de voormalig F1-coureur verder. 'Ik ben het niet eens met Russell, het was gewoon stom. Je zag direct hoeveel Lewis nog overhad en het was de beginfase van de race. Dat is Russell, die te veel en te snel pusht. Ze hadden veel eerder in moeten grijpen, want het had erger af kunnen lopen.' Mercedes besloot uiteindelijk aan te geven dat Russell Hamilton voorbij moest laten. Hamilton moest vervolgens DRS leveren aan Russell, maar dat plan verliep niet zo soepel als Carlos Sainz het uitvoerde in Singapore.
Albers vermoedt al invloed van Rob Marshall: 'Die heeft wel een bepaalde richting aangegeven'
Waar het donderde en bliksemde bij Mercedes, ging het erg goed bij McLaren. Op zaterdag kwalificeerden Oscar Piastri en Lando Norris al op P2 en P3, en op zondag konden ze dat voortzetten. Piastri schoof alleen een plekje naar achteren. 'Norris heeft en heel sterke race gereden en dan zie je toch wel dat beetje gebrek aan ervaring bij Piastri', denkt Tung. 'Hij kwam in racepace toch wel tekort op Norris. Als je het allemaal bij elkaar optelt is het gat wel aardig groot.' Daar sluit Albers zich bij aan. 'Het was een gat van vijf, zes tienden per ronde. Dat kan ervaring zijn, maar het is toch wel veel. In de eerste rondes vraagt Piastri iets te veel van zijn banden, en dan zakt de band in.'
Wel zijn de Viaplay-analisten onder de indruk van de progressie van McLaren. Tijdens de Grand Prix van Miami kwamen ze als zeventiende en negentiende over de streep. Ze hebben het tij dus weten te keren. 'Ze komen met rasse schreden dichterbij', zegt Albers. 'Als je mij dit aan het begin had gevraagd, dan had ik niet gedacht dat er zo'n comeback zou komen. Dat kan door de updates komen, maar ook door Rob Marshall (Red Bull-kopstuk die McLaren heeft getekend voor 2024, red.) die toch wel een bepaalde richting heeft aangegeven. Dat heeft wel een grote invloed gehad', aldus Albers.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties