Daniel Ricciardo krijgt tijdens het volgende Grand Prix-weekend in China een nieuw chassis van Visa Cash App RB (RB). Volgens Alan Permane, de Racing Director van het zusterteam van Red Bull Racing, zou dit chassis er sowieso al komen en heeft het niks te maken met de tegenvallende seizoenstart van de 34-jarige Australiër.
Ricciardo beleeft tot dusver een bijzonder moeilijke start van het 2024-seizoen. De Australiër, die in zijn F1-carrière acht overwinningen wist te boeken, werd in de eerste drie races van dit jaar om de oren gereden door zijn jongere teamgenoot Yuki Tsunoda. Vooral in de kwalificatie was het onderlinge verschil tussen de teamgenoten gigantisch. Ook in de races wist Ricciardo echter nog niet te imponeren en waar Tsunoda al zes punten wist te scoren, staat de teller van de coureur uit Perth nog op nul.
De 34-jarige maakte de afgelopen tijd een radeloze indruk en hij sprak al twijfels uit over zijn bolide. Zijn team steekt hem nu de helpende hand toe, want Ricciardo krijgt in China de beschikking over een nieuw chassis, al wil Permane wel benadrukken dat dit losstaat van de prestaties van de Australiër en dat dit chassis sowieso al werd geproduceerd.
'Voor mij is het chassis een groot stuk carbon waar we de ophanging aan vastmaken, een motor aan vastmaken en een versnellingsbak aan vastmaken', verwacht Permane in gesprek met Autosport.com niet dat de problemen van Ricciardo met het chassis te maken hebben. 'Het is heel onwaarschijnlijk dat er qua prestaties problemen zijn met het chassis. Er komt echter een nieuw chassis aan en het is volkomen logisch om die aan Daniel (Ricciardo, red.) te geven, niet in de laatste plaats omdat Yuki (Tsunoda, red.) blij is en zich comfortabel voelt in de auto. We hebben geen voorkeur wat de coureurs betreft.'
Onwaarschijnlijk dat chassis het probleem is
In het verleden is wel eens gebleken dat coureurs, die een probleem constateerden met het chassis, gelijk hadden, maar Permane denkt dat dit nu niet het geval is. 'Soms kan je zaken meten door bijvoorbeeld te checken hoe stijf het chassis is. Ik zeg dat het onwaarschijnlijk is, omdat het qua prestaties echt geen verschil maakt. Een overlevingscel, zoals het in de reglementen wordt genoemd, is er om de voorwielophanging en de motor af te monteren en de coureur veilig te houden.'
Ik zie het dus niet als een prestatieprobleem en het is zeker niet iets waar we de coureurs veel in willen laten wisselen. Het is een mooi toeval dat we er één krijgen en het heeft geen zin om hem aan Yuki te geven', herhaalt Permane nog maar eens. 'Het is logisch om het aan Daniel te geven, maar we brengen geen nieuw chassis vanwege zijn problemen, daar wil ik duidelijk over zijn. Het komt gewoon allemaal precies uit. Er is geen reden waarom Daniel niet met de huidige auto kan rijden wanneer de bolide op zijn snelst is. Dat is duidelijk. Ik ben er vrij zeker van dat hij dat begrijpt en wij moeten hem de snelst mogelijke auto geven', aldus Permane.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties