Regels tegen porpoising mogelijk een voordeel voor Verstappen en Red Bull Formule 1
Formule 1

Regels tegen porpoising mogelijk een voordeel voor Verstappen en Red Bull

Regels tegen porpoising mogelijk een voordeel voor Verstappen en Red Bull

Op donderdag voorafgaand aan de Grand Prix van Canada kwam de FIA naar buiten met een persbericht met betrekking tot nieuwe regels om porpoising tegen te gaan. De stuiterende auto's zijn een doorn in het oog voor de meeste coureurs en Lewis Hamilton had zelfs rugpijn na de Grand Prix van Azerbeidzjan. Waar initieel gedacht werd dat Mercedes en andere teams met stuiterende auto's voordeel zouden hebben van regels tegen porpoising, is dat na het bericht van FIA nog niet duidelijk. F1Maximaal zet de mogelijke vervolgstappen en de gevolgen voor de teams op een rijtje.

In de aankondiging van de FIA staat dat het bestuursorgaan het porpoising wil terugdringen. Ze willen hierbij eerst de bodem van de auto's onderzoeken met betrekking tot glijders, die de luchtstromen begeleiden alsmede de slijtage van de houten plank onder de auto's. Ten tweede wil de FIA een metriek opstellen die de snelheid en de amplitude van het stuiteren gaat meten. De wiskundige berekening en de meetmethode hiervoor zal nog worden onderzocht. Ook zal het bestuursorgaan een technische vergadering beleggen met de teams en hier zullen de nieuwe regels worden besproken met alle betrokkenen. In dit artikel gaan we verder in op wat de FIA en de teams zouden kunnen doen om het stuiteren tegen te gaan.

Geen regelwijzigingen voor de auto's: Red Bull de grote winnaar

Wanneer er tijdens de technische vergadering geen akkoord wordt bereikt om de regels met betrekking tot de vloer, ophanging of rijhoogte aan te passen, zal Red Bull Racing de grote winnaar zijn. Aan de hand van Adrian Newey heeft het Oostenrijkse team haar problemen rondom porpoising al tijdens de wintertests op kunnen lossen. Red Bull gebruikt daarbij een zeer bijzondere ophanging en deze lijkt het porpoising geheel tegen te gaan. Wanneer de teams dus geen vrijheid krijgen om grote wijzigingen aan te brengen aan de ophanging of de vloer, moeten zij dus kiezen om de rijhoogte te verhogen. Dit zal weliswaar het stuiteren tegengaan, maar zal enorm ten koste gaan van de snelheid. Red Bull hoeft deze noodgreep dus niet te doen en zal in dat geval nog verder uitlopen op de concurrentie.

Regelwijzigingen aan de auto's zal slecht nieuws zijn voor Red Bull

Wanneer de teams wel de vrijheid krijgen om grote aanpassingen te maken aan de auto's, dan zal dat slecht nieuws zijn voor Red Bull. Wijzigingen kunnen bijvoorbeeld aan de vloer plaatsvinden, waardoor er minder grondeffect wordt gecreëerd, of aan de ophanging. Vooral dat laatste zou een optie kunnen zijn. De FIA zou bijvoorbeeld een actieve ophanging kunnen toestaan, deze zijn sinds 1994 niet meer toegestaan in de koningsklasse. Het systeem zorgt er simpelweg voor dat de ophanging actief strakker of losser afgesteld staat op basis van het stuiteren van de auto. Dit zorgt ervoor dat de auto altijd op nagenoeg dezelfde rijhoogte blijft.

Een laatste optie zou zijn om de minimale rijhoogte enorm te verhogen, dit zorgt er ook voor dat er geen vacuüm onder de auto gecreëerd wordt en daarmee dus ook geen porpoising is. Porpoising ontstaat simpelweg wanneer er zowat geen lucht meer tussen de auto en het asfalt is. Hierdoor valt het grondeffect weg en komt de auto omhoog. Daarna komt er dus weer lucht onder de auto en komt het grondeffect terug en de auto gaat dan weer richting het asfalt totdat deze wederom vacuüm is gezogen. Dit proces herhaalt zich, zeker op hoge snelheid, en daardoor stuitert de auto vooral op de rechte stukken. De oplossing om de rijhoogte te verhogen, is natuurlijk de simpelste, al zouden Red Bull en Ferrari (ook op zekere hoogte) er enorm mee getroffen worden.

Maximaal toelaatbare stuiterhoogte en snelheid

De FIA spreekt in haar persbericht van een maximaal toelaatbare stuiterhoogte en frequentie van het stuiteren. Normaal gesproken zouden de teams dit dan zelf voor elkaar moeten krijgen zonder extra hulp in de vorm van soepelere regels van de FIA. Immers is het Red Bull ook gelukt om het stuiteren met de huidige regels eruit te krijgen. Meerdere teams in het middenveld hebben zelfs veel minder last van porpoising dan aan het begin van het seizoen, wat wijst op dat de teams wel degelijk weten hoe ze het probleem kunnen oplossen. Het team wat het meeste lijkt te lijden van het porpoising is Mercedes en dit gebeurt dan vooral op circuits met lange rechte stukken, zoals in Baku het geval was.

De klachten van Hamilton zijn wel degelijk serieus te nemen, aangezien de coureurs in Azerbeidzjan met wel 340 km/u over het rechte stuk razen. De krachten die vrij komen op de coureurs wanneer de auto stuitert op deze snelheid met strakke vering is natuurlijk enorm en bovendien liggen de coureurs in de auto, en zitten ze niet zoals in een normale personenauto. Dat Hamilton dus last heeft van zijn rug is aannemelijk en dat hij dat op zijn leeftijd meer heeft dan zijn jongere teamgenoot George Russell is dat ook. Toch moet er een kanttekening geplaatst worden bij hoe Mercedes met het probleem is omgegaan en zal een hogere rijhoogte wel degelijk helpen. Toch wil het Duitse team er niet aan om nog meer snelheid in te leveren, maar zullen zij, afhankelijk van de nieuwe regels, daartoe worden gedwongen door de FIA.

Door: Jasper Sala

Geen enkele twijfel bij de wedkantoren: ook in Canada zal Verstappen zegevieren! Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24x7.nl.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws