Kan Red Bull de grote winnaar worden na FIA-ingreep? 'Onregelmatigheden ontdekt bij vier teams' Formule 1
Formule 1

Kan Red Bull de grote winnaar worden na FIA-ingreep? 'Onregelmatigheden ontdekt bij vier teams'

Kan Red Bull de grote winnaar worden na FIA-ingreep? 'Onregelmatigheden ontdekt bij vier teams'

De FIA heeft na de Grand Prix van Australië snel en hard ingegrepen: na één weekend geobserveerd te hebben, besloot het bestuursorgaan om de regels omtrent de flexibiliteit van de achtervleugels flink aan te scherpen. Het doel is om uitbuiting van de reglementen tegen te gaan. Red Bull Racing attendeerde de FIA al op het probleem bij de concurrentie tijdens de wintertests, en mag nu hopen op een sprongetje vooruit.

In de winterstop kondigde de FIA maatregelen aan tegen flexibele vleugels. Vooral McLaren heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd in het mee laten buigen van bepaalde delen van de vleugels, waardoor het in 2024 een 'mini-DRS' wist te creëren: op de rechte stukken ontstaat, ook met een dichtgeklapte achtervleugel, een kleine opening tussen het bovenste element en het tweede element van de vleugel.

Waché als klokkenluider

De FIA greep na herhaaldelijke verzoeken van Red Bull Racing en Ferrari in, en probeerde het fenomeen tegen te gaan, maar McLaren blijkt dusdanig in de materie te zitten, dat men er nog altijd in slaagt om een kleine opening in de achtervleugel te krijgen. Pierre Waché, technisch directeur bij Red Bull Racing, trok bij de wintertests in Bahrein al aan de bel bij de FIA. 'Het gebeurt nog steeds. Ik denk dat Ferrari en McLaren nog steeds bezig zijn met het mini-DRS-gedoe', gaf Pierre Waché aan tegenover The Race.

McLaren zou niet alleen de flexibiliteit van de vleugels inzetten om een mini-DRS te creëren, maar pakte ook op een andere manier voordeel. Waché wond zich erover op dat het nog altijd toegestaan is om het hele vleugelelement van positie te laten veranderen, door flexibele onderdelen bij de bevestigingspunten. Het gaat dan om de zogenaamde squat phase, het fenomeen dat de achterkant van de auto op de rechte stukken zover mogelijk inzakt, en bij het aanremmen weer omhoog schiet, om zo meer neerwaartse druk te leveren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pierre wache 2024 brazilie mediadag donderdag 2024 redbullracing
Waché deed er alles aan om een verandering bij de FIA voor elkaar te krijgen.

Red Bull beschuldigt Ferrari en McLaren ervan dat beide teams de hele vleugel laten meebuigen als de auto inzakt op de rechte stukken. Daardoor verandert ook de hoek van de vleugel, en heb je minder last van luchtweerstand, terwijl je hier de prijs niet voor betaalt in de bochten, aangezien de vleugel dan weer rechter komt te staan. Het gaat dus niet langer om een flexibel vleugelelement, maar om het hele onderdeel.

FIA verricht testwerk en grijpt in

Red Bull had in Bahrein nog geen beet bij de FIA, maar dreigde vervolgens met een officieel protest, waarna de FIA besloot om in Australië uitvoeriger testwerk te gaan verrichten. De FIA liet camera's op alle auto's monteren, om te bestuderen hoe de vleugels zich in de praktijk gedragen. Met vijftig gram wegende camera’s op de vleugels werden de auto’s van de teams tijdens de trainingen nauwkeurig geanalyseerd. Inmiddels heeft de wereldfederatie de beelden geëvalueerd.

Het lijkt er sterk op dat Waché het bij het juiste eind had, want de FIA heeft op basis van de verzamelde data en beelden besloten om per direct een strengere test door te voeren. Artikel 3.15.17 van het technische reglement, dat in 2025 is ingevoerd, bepaalt de afstand tussen het hoofdelement en het tweede element bij een verticale belasting van 75 kilogram op één van de twee uiteinden van de achtervleugel de afstand tussen de hoofdvleugel en de flap niet meer dan twee millimeter mag variëren.

Meerdere teams zouden er nog altijd in slagen om hun vleugels mee te laten buigen op de rechte stukken, waardoor de FIA er nu voor kiest om deze afstand niet langer twee millimeter te laten variëren, maar slechts een halve millimeter. Omdat het kort dag is voor de race in China, wordt een variatie tot 0,75 millimeter nu nog getolereerd. Het is niet duidelijk hoeveel pijn dit bepaalde teams kan doen, maar aangezien Red Bull er flink werk van heeft gemaakt, denkt de Oostenrijkse renstal hiervan te kunnen profiteren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren slot gap analyse
De mini-DRS van McLaren in beeld gebracht.

Duitsland rekent op winst voor Red Bull

Het Duitse Auto Motor und Sport, een vooraanstaand medium als het gaat om de technische kant van de sport, en met goede contacten bij Red Bull Racing, denkt dat Red Bull hier de vruchten van kan plukken. 'Dit onderwerp leeft bij Red Bull enorm. Wordt Red Bull nu de grote winnaar, en verliest McLaren zijn voorsprong?' vraagt Joel Lischka zich af.

De Duitser wijst erop dat Red Bull het grootste probleem in de voorvleugels ziet. 'Vooral McLaren bezorgde het team uit Milton Keynes hoofdbrekens. De voorvleugel van de MCL38 was één van de redenen voor de sterke prestaties van de Papaya-bolides van Lando Norris en Oscar Piastri', schrijft het Duitse medium. De FIA koos er echter voor om de regels voor de voorvleugels pas in Spanje (1 juni) aan te passen. Red Bull zag zich gedwongen om ook een flexibele voorvleugel te bouwen voor de eerste negen races van het seizoen.

De verwachting is dat het huidige verhaal dus herhaald zal worden rond de Grand Prix van Spanje, maar voorlopig ligt de focus op de achtervleugels. Deze achtervleugels kwam in Bakoe voor het eerst onder de aandacht, met de mini-DRS van McLaren. Red Bull heeft in Bahrein echter weer onregelmatigheden opgemerkt bij de rivalen, en acteerde daarna als klokkenluider. Red Bull lijkt de FIA na Australië eindelijk aan haar kant te hebben gekregen. Zelfs als het probleem met de achtervleugels wordt opgelost, zal McLaren echter nog acht weekenden kunnen profiteren van de flexibele voorvleugel.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kan Red Bull de grote winnaar worden na FIA-ingreep? 'Onregelmatigheden ontdekt bij vier teams'
McLaren profiteert nog altijd van haar voorvleugel.

Vier schuldige teams

Auto Motor und Sport weet te melden dat McLaren niet het enige team is met een doelwit op haar rug. Eerder werd al duidelijk dat Ferrari dezelfde praktijken zou inzetten, maar het Duitse medium weet te melden dat er in totaal vier teams zijn, die hun achtervleugels in de komende dagen moeten aanpassen. 'Het team van wereldkampioen Max Verstappen keek met name naar McLaren, Ferrari, Alpine, en Haas', deelt men. Het is nu de vraag in hoeverre deze teams worden afgeremd door de maatregelen, maar het zal sowieso niet in het nadeel van Red Bull en vermoedelijk Mercedes werken.

Plaats reactie

666

9 reacties

RacePace +3309

Ervan uitgaande dat de FiA inderdaad de juiste testen doet en handhaaft, dan zou Marko gelijk kunnen krijgen dat McLaren 0,3 seconden langzamer zal zijn. Max heeft dan kans om ze bij te houden.

Het blijft toch wel erg raar dat pas in Spanje de voorvleugel gehandhaafd wordt. Op de 400 mtr hardlopen zeg je toch ook niet, jij krijgt 5 seconden voorsprong?! Ben Suleyman zou hierover wat mogen roepen.

01:55

5girl +2195

Tja!! Er staat maar een ding max.
En we gaan zien hoe ver blijft fia dit manipulatie gebruiken. Met zo genaamd de team meer tijd geven dat ze dondersgoed weten dat verboden was . ☝️50.000€ boete aan max. 🤣🤣🤣 🤔

01:34

wg +19941

Dat bewegen van die hele vleugelstructuur is al verboden in 2021. Eigenlijk zou McLaren hiervoor gediskwalificeerd moeten worden.

18-03-2025 19:51

RB23 +138

Mee eens. En los van dat, dacht ik ook bij Mercedes deze structuur te zien. Zou me niets verbazen als zij 1 van de 4 teams zouden zijn ipv Alpine.

18-03-2025 21:02

wg +19941

Mercedes was de reden waarom het verboden werd. Blijkbaar proberen ze het dan toch weer ...

Overigens ben ik van mening dat voor dit soort overtredingen diskwalificaties uitgedeeld moeten worden, het is namelijk aantoonbaar via camerabeelden, en het is absoluut verboden.

18-03-2025 21:04

RB23 +138

Volledig mee eens. Het is illegaal en daar staat maar 1 straf op. Dar is een diskwalificatie. Dus ga ik hierin mee. Het zou niet van een test af moeten hangen inderdaad.

Klopt, Mercedes leek het nog steeds te gebruiken. Niet perse een gleuf als zijnde mini DRS, maar wel een hele flexibele achtervleugel, dat als geheel element op en neer kantelt. Iets wat nu ook niet meer door de nieuwe test zou moeten komen.

18-03-2025 21:45

kick75 +23

RB23
Helemaal eens want McLaren is in 2024 op die fleugel op zijn vingers getikt en nu weer
RB moet daar ook de Fia op aanspreken voor diskwalificatie

18-03-2025 22:57

RacePace +3309

Ja, dat is precies het euvel. De testmethodiek is van belang. Als de test uitsluitend met kracht gemeten wordt dan voldoet kennelijk de achtervleugel. Als de vleugel echter in zijn geheel naar beneden gaat EN kantelt dan komen de vleugels platter te liggen. Op de camera is dat inderdaad duidelijk te zien. De vraag is dus of straks camerabeelden tot de testmethodiek gaan behoren.

01:47

LeodeLeeuw +255

Na jullie reacties met interessante inhoud gelezen te hebben blijf ik het gevoel houden dat het handhaven door de FIA een wassen neus is. Ik heb er niet alle vertrouwen in dat de FIA er vanaf nu met de neus bovenop gaat zitten.

01:19
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws