Paul Monaghan vindt dat Red Bull Racing nog altijd keihard moet blijven werken om ook volgend jaar een voordeel te hebben ten opzichte van de concurrentie. De Oostenrijkse renstal was dit seizoen weliswaar dominant, maar dat geeft geen garanties voor aankomend seizoen. De hoofdingenieur van Red Bull gaat het huidige concept van de RB19 natuurlijk niet weggooien, maar hij stelt wel dat er verbeteringen nodig zijn.
Red Bull is al heel erg lang bezig met de auto van aankomend seizoen. De Oostenrijkse renstal heeft beide titels al op zak na een dominant seizoen van met name Max Verstappen. De Nederlandse coureur heeft op dit moment voldoende punten om zichzelf constructeurskampioen te noemen. Red Bull vierde in Japan haar succes in het constructeurskampioenschap, terwijl Verstappen twee weken later, in Qatar, zelf de titel won. Tegelijkertijd lijken andere teams wel dichterbij te komen.
Vooral McLaren maakte een hele grote stap dit seizoen. Mercedes leek na de Grand Prix van de Verenigde Staten ook positief te zijn over de auto, al kende het team op Interlagos juist weer een slecht weekend. Toch moet Red Bull verbeteren. 'Het zou raar zijn om dit concept zomaar weg te gooien, maar tegelijkertijd moeten we vooruitgang boeken', geeft Monaghan toe bij Motorsport.com. 'Het zou verkeerd zijn om niet naar verbeteringen te zoeken, want onze tegenstanders komen dichterbij. Als zij een stap zetten, moet wij een grotere stap zetten.'
Horner: 'Het zal spannender worden'
Teambaas Christian Horner heeft zich ook al vaker uitgesproken over de convergentie in de Formule 1. De Brit is ervan overtuigd dat Red Bull aankomend seizoen niet nog zo'n dominant jaar zal kennen. 'Het zal spannender worden en dat zal ons zeker meer uitdagen. We hebben een geweldige auto en een solide basis met de RB19. Tegelijkertijd zijn enorme sprongen in verdere ontwikkeling niet meer mogelijk, omdat je de top van de ontwikkelingscurve al hebt bereikt.'
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull wil met evolutie voordeel behouden
Horner lijkt dus aan te geven dat Red Bull enkel nog kleine verbeteringen kan vinden voor 2024. Andere teams lijken radicalere stappen te moeten zetten om de Oostenrijkse renstal bij te kunnen houden. In het afgelopen jaar hebben immers meerdere renstallen ervoor gekozen om het concept van de RB19 over te nemen. Voor McLaren zorgde dat dus voor een reuzenstap, terwijl andere teams nog wat achter de feiten aanlopen. Deze renstallen hebben echter wel een voordeel ten opzichte van Red Bull.
De constructeurskampioen heeft immers opnieuw relatief minder tijd in de windtunnel. Toch is het nog maar de vraag of dit voordeel opweegt tegen de solide basis die Red Bull momenteel heeft met de RB19. De RB20 zal dan ook niet meer dan een evolutie van de huidige auto worden. 'We kunnen veel van de ervaringen en voordelen van de huidige auto overnemen voor 2024. Volgend jaar in Bahrein zullen we zien of we goed genoeg hebben gewerkt', concludeert Monaghan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties