Aston Martin-ambassadeur en voormalig Formule 1-coureur Pedro de la Rosa weet zeker dat Red Bull Racing opnieuw het te kloppen team is in 2024. Dat komt volgens de Spanjaard doordat Red Bull telkens zoekt naar totaal verschillende details en richtingen. Tijdens de presentatie van de RB20 werd al duidelijk dat de auto er anders uitzag, en in Bahrein zagen de rest van de teams dat ook.
Toen de Oostenrijkse renstal op 15 februari haar nieuwe strijdwapen aan de wereld toonde, werd duidelijk dat topontwerper Adrian Newey weer nieuwe dingen heeft gezien, bedacht en heeft toegepast op de bolide. Het concept dat Mercedes niet wist te optimaliseren verscheen op de RB20, en daar keek iedereen van op. Red Bull blonk gedurende de wintertest in Bahrein ook al uit, maar de testdagen bieden nooit heel veel zekerheid. 'Wat we wel zeker weten is dat Red Bull het team zal zijn om te verslaan', zegt De la Rosa in gesprek met El Confidencial. 'Dat is heel duidelijk. Elke auto heeft een concept en een evolutie, maar het lijkt erop dat Red Bull het team is om te verslaan, zonder twijfel', gaat de Spanjaard verder.
De la Rosa is nauw betrokken bij Aston Martin, het team dat vorig jaar zo'n ontzettend goede start kende. Later in het seizoen ging het echter minder goed, en kwam het team tekort ten opzichte van de Oostenrijkse renstal. De racesimulaties van Red Bull waren gedurende de wintertestdagen al erg goed. Mercedes en Ferrari waren wat langzamer, en vermoedelijk staan McLaren en Aston Martin daarachter. 'Maar we weten niet hoe het zit met de brandstofhoeveelheden en de bandenslijtage', gaat de voormalig Formule 1-coureur verder. 'Maken we ons zorgen? Tja, iedereen is met zijn eigen ding bezig. Soms vraag ik de ingenieurs dingen over Red Bull en dan zeggen ze: dit is niet belangrijk. Je let op de sidepods, of details waar iedereen over praat, maar hun ogen zijn gericht op iets anders, op het zoeken naar totaal verschillende details.'
Aston Martin streefde naar veelzijdigere bolide
De Britse renstal verwacht dit jaar dus niet zo'n sterke start als in 2023. Richting het einde van het 2023-seizoen verloor Aston Martin haar momentum al. 'We zijn op de goede weg. We hebben vooral geprobeerd de auto veelzijdiger te maken en te laten werken in verschillende soorten bochten en op verschillende circuits, meer dan vorig jaar', legt De la Rosa uit. 'Hier in Bahrein staat er altijd veel wind. De gegevens zijn goed, maar de wind helpt niet om de data te vergelijken met de auto van vorig jaar om te zien hoe we zijn verbeterd', aldus de Spanjaard.
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties