Helmut Marko heeft aangegeven dat Red Bull Racing de zwakke plekken van het afgelopen seizoen heeft aangepakt. Het basisconcept van de nieuwe Red Bull-bolide is helemaal klaar, waardoor het team de laatste hand kan leggen aan de auto. Hoewel de resultaten in de windtunnel positief zijn, weet Marko dat Red Bull pas kan juichen als de bolide goed presteert tijdens de testdagen in Bahrein.
Voor Max Verstappen zal 2025 hoe dan ook goed beginnen. De coureur hoeft immers niet meer in de RB20 te rijden. De Nederlander voelde zich vorig jaar niet lang één met de auto, waardoor Red Bull werd ingehaald door McLaren en Ferrari. 'Het was voor drie races lang een goede auto', zegt Marko bij Sport.de. 'In Imola brachten we updates, maar die zorgden niet voor enige verbetering. We wilden meer downforce brengen, maar tegelijkertijd gaf dit de auto een veel kleiner werkvenster. Dat had dramatische consequenties, want de auto werd steeds lastiger te besturen.'
Marko merkte op dat het omslagpunt kwam in Monza, waar Red Bull het vierde team was. Verstappen wilde de koppen bij elkaar steken met het team, aangezien het niet langer zo verder kon. De coureur zag de titel namens uit zijn vingers glippen. 'Daarna hebben we wat veranderingen aangebracht en die zorgden ervoor dat de auto weer wat makkelijker te besturen werd', geeft Marko aan. 'De grootste problemen wisten we op te lossen, waardoor we niet meer het vierde team waren. Desondanks zaten we totaal niet op het niveau van McLaren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull legt laatste hand aan nieuwe bolide
Red Bull bracht na het 2023-seizoen toch een bolide die qua concept enigszins afweek van de RB19. De Oostenrijkse renstal wilde namelijk niet simpelweg een evolutie van hun dominante bolide brengen. Het is de vraag of Red Bull het aankomend seizoen weer over een andere boeg gaat gooien, maar de auto is in ieder geval zo goed als klaar. 'Het basisconcept van de auto is helemaal klaar. Gedurende de laatste werkzaamheden kunnen we gaan kijken naar gewichtsbesparing.'
'De grootste uitdaging voor de ingenieurs is een auto bouwen die een breder werkvenster heeft', vervolgt Marko. De Red Bull-adviseur wil dat zijn coureurs weer echt tot het uiterste kunnen pushen in de bolide van de Oostenrijkse renstal. 'We moeten daarnaast sterk zijn op alle circuits. Het is duidelijk dat het rijden over de kerbs één van onze zwakke plekken was. Als ik de woorden van Max mag gebruiken: de auto sprong als een kangoeroe. Dat heeft ons zeer veel tijd gekost vorig jaar. In de windtunnel lijken die problemen verholpen te zijn, maar we zullen het zien tijdens de test in Bahrein.'
Na de test neemt Red Bull afscheid van Adrian Newey, die vanaf 1 maart aan de slag gaat bij Aston Martin. Marko denkt dat Red Bull het ook zonder de topontwerper wel kan bolwerken. 'Contracten lopen nou eenmaal af in de Formule 1. Als je dan ook nog eens vier jaar lang het dominante team bent, dan wil de concurrentie jouw personeel. We hebben gelukkig een hele grote groep jonge ingenieurs, dus in de breedte zitten we zeker goed. Ik weet zeker dat het allemaal goed zal komen', aldus Marko.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties