Red Bull introduceert tweede krachtbron in motorenpools Verstappen en Pérez Formule 1
Formule 1

Red Bull introduceert tweede krachtbron in motorenpools Verstappen en Pérez

Red Bull introduceert tweede krachtbron in motorenpools Verstappen en Pérez

Red Bull Racing gaat bij Max Verstappen en Sergio Pérez in Baku de tweede krachtbron van 2022 introduceren. Dat maakt Erik van Haren, journalist van De Telegraaf, bekend via twitter. De introductie van de nieuwe motor houdt in dat Verstappen nu aan zijn tweede setje van de vier hoofdmotorcomponenten begint, terwijl Pérez al eerder wat onderdelen toegewezen kreeg.

Bij Verstappen worden een nieuwe interne verbrandingsmotor, turbo, MGU-H en MGU-K gestoken. Daarmee krijgt hij dus een volledig nieuwe motor toegewezen die dit weekend al ingezet kan worden. Prima timing van Red Bull, dat weet dat inhalen in Baku vooral aan het einde van het rechte stuk gebeurt. Mocht Verstappen een paar extra pk's krijgen middels de introductie dan kan dat dus in zijn voordeel uitpakken.

Pérez heeft al eens een turbo gewisseld en een MGU-H, het systeem dat een deel van de hitte van de motor opvangt en in elektriciteit omzet. Of hij van deze twee onderdelen nu het derde onderdeel krijgt, is niet duidelijk. Overigens hebben alle heren om de twee Red Bull-coureurs heen, van Mercedes en Ferrari, de tweede krachtbron (soms noodgedwongen) al geïntroduceerd.

Red Bull op schema met motorwissels Verstappen en Pérez

Red Bull ligt qua motorwissels goed op schema met beide coureurs. We gaan ronde acht van het kampioenschap in, wat betekent dat de Oostenrijkse renstal voorlopig geen gridstraffen lijkt te hoeven vrezen. De krachtbron heeft het zeven races uitgehouden, en met het wegvallen van Rusland staan er 22 races op de kalender. Dat betekent dat twee motoren zeven ronden mee moeten gaan, en één motor acht ronden, om binnen de reglementair toegestane hoeveelheid te blijven.

De coureurs mogen namelijk per jaar gebruik maken van maximaal drie interne verbrandingsmotoren, drie turbo's, drie MGU-H's en drie MGU-K's. Zitten ze hier overheen dan incasseren ze voor elk onderdeel te veel een gridstraf, wat in een spannende titelstrijd cruciaal kan zijn. Op dit gebied heeft Red Bull momenteel dus een streepje voor op haar directe concurrenten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws