'Red Bull-ingenieurs succesvol in vergroten werkvenster en weghalen overtollige kilo's RB18' Formule 1
Formule 1

'Red Bull-ingenieurs succesvol in vergroten werkvenster en weghalen overtollige kilo's RB18'

'Red Bull-ingenieurs succesvol in vergroten werkvenster en weghalen overtollige kilo's RB18'

Red Bull Racing heeft in een half jaar tijd haar auto weten om te toveren tot een bolide die op elk circuit sterk lijkt. De Oostenrijkse renstal heeft het algehele werkvenster van de RB18 weten te vergroten en de bolide is lang niet meer zo zwaar als het eerst was. Ferrari is het voordeel qua gewicht in de laatste maanden dus ook kwijtgeraakt. Hierdoor zal Red Bull het lichtere chassis dit seizoen niet meer introduceren, maar ook omdat het team bang is het budgetplafond te overschrijden.

De F1-75 was in het begin nog de beste allround-bolide. De RB18 heeft die titel inmiddels overgenomen. 'De ingenieurs van Red Bull hebben de afgelopen maanden geprobeerd het werkvenster van de auto te vergroten, in plaats van dat ze alleen maar keken naar het verhogen van de downforce', schrijft Auto, Motor und Sport. 'Er is vooral veel gesleuteld aan de voorzijde van de vloer. Daardoor is de downforce in de bochten een stuk consistenter en dat is beter voor de banden, omdat de auto veel minder glijdt.'

Red Bull had het voordeel dat het team geen rekening hoefde te houden met porpoising. De RB18 had vanaf het begin van het seizoen wel heel erg veel last van overgewicht. 'Zelfs dat probleem is opgelost. Sinds het begin van het seizoen is de RB18 al ruim twintig kilo kwijtgeraakt. Dat scheelt toch al gauw zes tot zeven tienden per ronde. Na een half jaar lijkt het overgewicht helemaal weg te zijn. De auto van Red Bull zit nu nog maar twee tot vijf kilo boven het minimumgewicht.'

Officieel geen lichter chassis voor Red Bull in Singapore

Het lichtere chassis dat moest komen in Singapore zal Red Bull officieel achterlaten in de fabriek. 'In Milton Keynes werd er een tijdje geflirt met een lichter chassis, maar die optie is al van tafel geveegd. Die komt mogelijk pas in 2023.' Het team wilde vooral mogelijke controverse uit de weg gaan. Toch brengt de Oostenrijkse renstal wel een update mee naar Singapore. 'Deze is echter niet zo groot als de ingenieurs gehoopt hadden. Ze worden tegengehouden door de budgetlimiet en de technische reglementen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws