Ferrari kan Red Bull Racing op racepace niet meer bijbenen. De problemen van de Italiaanse renstal begonnen al bij de Grand Prix van Frankrijk en sindsdien heeft Max Verstappen elke race weten te winnen. De F1-75 heeft veel last van bandendegradatie en het maakt ook niet uit hoe Ferrari haar bolide afstelt. Door de hoge bandendegradatie probeerde het team op Monza een alternatieve strategie uit, maar Ferrari wist al dat ze een verloren race reden.
Charles Leclerc wist op Monza poleposition te pakken. De snelheid van de F1-75 is dan ook niet ineens verdwenen, maar de Italiaanse renstal kampt wel degelijk met problemen. 'De Ferrari-bolide is over één ronde nog steeds net zo snel als de Red Bull-auto, maar dat is niet meer zo in de race', schrijft Auto, Motor und Sport. 'De Ferrari gaat echt heel erg snel door de banden heen sinds de Grand Prix van Frankrijk. Het enige wat een verandering in de balans teweegbrengt, is welke banden sneller degraderen. Op Monza waren de banden van Leclerc al na tien ronden op.'
Alternatieve strategie Leclerc mislukt
Ferrari besloot gedurende de Grand Prix van Italië Leclerc twee keer naar binnen te halen. Dit deed het team vooral om de Monegask te beschermen ten opzichte van George Russell. 'Door de problemen met de banden moest Ferrari wel overschakelen naar een alternatieve strategie. De pitstop tijdens de virtual safety car-periode was risicoloos. Russell hadden ze onder controle onder alle omstandigheden. Carlos Sainz, Sergio Pérez en Lewis Hamilton lagen te ver achter vanwege de gridstraffen. Verstappen was simpelweg te snel.'
De tweede stop van Leclerc zorgde ervoor dat zijn kansen op een overwinning een stuk kleiner werden. Desalniettemin had hij nu in het geval van een nieuw incident meer flexibiliteit. 'Het feit dat Red Bull tijdens de virtual safety car-periode hetzelfde had gedaan met Verstappen als Leclerc buiten was gebleven, laat zien dat Ferrari de juiste keuze maakte. De timing van de tweede pitstop was ook precies op tijd, al wist Leclerc niet zoveel tijd goed te maken op de softs. In vijftien ronden ging het gat van 19,6 naar 16,6 seconden. Dat laat de problemen met de banden zien.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties