Red Bull Racing-hoofdingenieur Paul Monaghan spreekt Helmut Marko tegen en geeft aan dat ze nog steeds geloven dat het mogelijk is om de constructeurstitel te pakken. Daarvoor moet Red Bull niet alleen McLaren passeren, maar ook Ferrari, aangezien de Italiaanse renstal de kampioensformatie in Mexico van P2 heeft gestoten. Monaghan weet in ieder geval dat het aan de motivatie van Max Verstappen niet zal liggen, maar de andere kant van de garage moet dan ook meewerken.
Met Red Bull momenteel op 512 punten, Ferrari op 537 en McLaren op 566 heeft Marko de constructeurshandoek al in de ring gegooid. De Oostenrijker lijkt te betwijfelen of het Sergio Pérez gaat lukken om nog wat punten te scoren voor het einde van het seizoen, en aangezien Ferrari en McLaren over sterke rijdersduo's beschikken, kan Verstappen de kar niet meer in zijn eentje trekken. Voor hem ligt de volle focus op de rijderstitel, maar Monaghan wil niet zo makkelijk opgeven. Hij blijft geloven dat het nog kan.
'We zetten gewoon door, en de strijd is nog gaande', zegt Monaghan, geciteerd door Formu1a.uno. 'Als we beide auto's in posities kunnen krijgen waar ze veel punten scoren, maken we het moeilijker voor de tegenstanders om uit te lopen in het kampioenschap. En als je beide auto's daarin hebt, kunnen we de titel misschien nog terugpakken', klinkt Pedals optimistisch. 'Er liggen nog genoeg punten op tafel om te verbeteren, dus ik sluit het constructeurskampioenschap op geen enkele manier uit.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull weet wat er gedaan moet worden
Voor sommigen klinken de woorden van Monaghan wellicht té enthousiast en optimistisch, aangezien Verstappen op vrijdag in Brazilië niet kon tippen aan de snelheid van de concurrentie, en Pérez weer een vroege exit liet zien. 'Ik denk niet dat we de motivatie van onze Nederlandse superster hoeven te betwijfelen als het gaat om het verdedigen van zijn rijderskampioenschap', gaat de hoofdingenieur verder. 'Dus we zullen proberen de auto's zo goed mogelijk te presenteren, op het hoogste niveau dat we kunnen, en proberen het meeste eruit te halen.'
Monaghan wijst erop dat dat afhangt van de concurrentie en van de sprintweekenden. Voor een team is het moeilijk om de auto tijdens het drukke schema van een sprintweekend goed af te stellen. 'We hebben wel een goed idee van wat we moeten doen. Het hangt ervan af of we het goed genoeg kunnen uitvoeren zodat onze relatieve snelheid net zo goed of beter is dan die van onze tegenstanders. Dat is een uitdaging voor zondagmiddag', verklaart de ingenieur. 'We zullen het zien in de sprintrace, maar ik denk dat de zondag moeilijker zal worden. We moeten ook kijken wat het weer doet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Pérez rijdt nog met andere vloerconfiguratie
De weersvoorspellingen zijn behoorlijk wisselvallig, maar iedereen weet dat er plotselinge buien kunnen vallen in Interlagos. Voor Verstappen zou dat positief zijn, die zich altijd als een vis in het water voelt. Het is de vraag of Pérez daar ook van profiteert. Monaghan en zijn team proberen de Mexicaan te helpen om zijn vorm weer te vinden. 'Dit is iemand die op het podium stond in de eerste drie, vier races dit jaar. Dus hij kan rijden, natuurlijk kan hij dat', verdedigt Monaghan de coureur. 'Hij kan sneller dan hij nu laat zien. We moeten gewoon proberen uit te vinden wat we hem moeten bieden om hem daar te krijgen.'
Voor dit weekend heeft Pérez nog steeds een andere vloerconfiguratie dan Verstappen en is hij ook van chassis gewisseld. Dat heeft het team besloten nadat Pérez klaagde over de remmen in Mexico. Analisten denken dat het niet aan het verschil tussen de vloerconfiguraties kan liggen, en als er een verschil is, is dat ontzettend klein. 'Als je naar de randvleugel kijkt van Checo's auto, is die subtiel anders. Het is een klein verschil. Ik zou zeggen dat de grootte klein genoeg is dat het geen significant verschil zou moeten veroorzaken ten opzichte van Max', bevestigt Monaghan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Was niets bijzonders met de auto'
Monaghan lijkt te denken dat een chassisverandering niet nodig was, maar ze vonden het geen probleem om het te doen als Pérez zich daardoor beter zou voelen in de auto. 'We hebben hem teruggezet naar een ander chassis, nadat hij vroeg of dat mogelijk was. De jongens hadden wat werk, maar dat vonden ze niet erg. Ik denk niet dat er iets bijzonders mis was met de auto. We kunnen de temperatuur van de remmen aanpassen, en dat kan ook als hij in verkeer zit, enzovoort. Ik denk dat we in ieder geval enige twijfels over die punten weg hebben genomen', sluit Monaghan af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties