Paul Monaghan, bijgenaamd Pedals, is al sinds jaar en dag actief bij Red Bull Racing, waar hij al lange tijd de rol van hoofdingenieur vervult. De Brit vertelde in een interview met Formula1.com over de nieuwe upgrades aan de RB20, en stuurde alvast een waarschuwingsschot richting McLaren, Mercedes, en Ferrari: er liggen nog wel wat nieuwe onderdelen op de plank in de fabriek in Milton Keynes.
Monaghan gaf tekst en uitleg over de nieuwe upgrades aan de auto van Red Bull. 'Als we van de voorkant richting de achterkant werken met de upgrades, dan hebben we aan de voorvleugel wat subtiele verandering. De voorwielophanging is ook wat aangepast, net als de sidepods. De vloer is zelfs ongewijzigd, en we hebben nog wat werk verricht aan het bodywork aan de achterkant van de auto', somt Monaghan op. 'Over het geheel bekeken hebben we dus wel wat dingetjes veranderd. We gaan zien hoe het gaat, want het maakt niet uit hoe het uitziet, maar wat voor rondetijd we ermee neer kunnen zetten.'
Concurrentiestrijd
Verstappen heeft zich in de afgelopen maanden meerdere malen kritisch uitgelaten over het vormniveau van zijn team. Monaghan wordt dan ook gevraagd wat Verstappen aan de auto veranderd wil zien. 'Hij wil de race winnen, durf ik wel te stellen', zo wil Monaghan niet al te specifiek op de wensen van de Nederlander ingaan. 'Of dat lukt, ontdekken we op vrijdagmiddag wel. We hebben veel werk verricht in de afgelopen maanden, in een poging om wat meer uit de auto te halen. We denken dat we manieren gevonden hebben waarop we dat kunnen doen, en of dat inderdaad het geval is, moeten we afwachten.'
Monaghan beseft wel dat het steeds spannender wordt aan de voorkant van de grid. 'Iedereen komt wel dichterbij. De McLaren en de Mercedes zijn ongeveer even snel, misschien net wat sneller of net wat langzamer, afhankelijk van de omstandigheden. De sterkte van de auto is nog steeds hetzelfde als voorheen. De auto heeft nog steeds een vrij goede balans, en we kunnen er op de meeste circuits een goede rondetijd mee neerzetten. We moeten afwachten of we er nu beter voorstaan of juist niet.'
Meer upgrades op komst
Vervolgens gaat Monaghan toch in op de situatie van beide coureurs. 'Max is zoals altijd heel veeleisend richting het team, maar hij vraagt ook hetzelfde van zichzelf', vertelt Pedals. 'Met Checo (Pérez, red.) doen we er alles aan om hem te helpen. Hij is snel, dat lijdt geen twijfel. Hij heeft races voor ons team gewonnen, dus we moeten hem helpen om zijn vertrouwen te hervinden, en ik weet zeker dat hij dan weer gaat vliegen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Mexicaan vecht in de komende weken voor zijn toekomst, en Monaghan hoopt dat de 34-jarige het waar weet te maken. 'We vormen allemaal onderdeel van hetzelfde team, en we willen het beste voor iedereen in het team. We doen ons uiterste best om hen te geven wat ze nodig hebben. Hun feedback is goed, constructief, en behulpzaam. Ze zijn nooit negatief, maar het is altijd constructieve kritiek. Dat moet je accepteren en mee aan de slag gaan.'
Red Bull is nog niet klaar met het introduceren van nieuwe onderdelen. 'Onze pijplijn is aangenaam gevuld', lacht Monaghan. 'Het is wel lastig om die onderdelen op de auto te krijgen, en we moeten in de komende weken bekijken wanneer we weer meer nieuwe onderdelen op de auto kunnen zetten.' Met deze cryptische omschrijving lijkt Monaghan op het budgetplafond te doelen. Upgrades wordt pas meegeteld onder het budgetplafond als deze ook echt in een weekend geïntroduceerd wordt. Het lijkt er dus op dat Red Bull dus wel ideeën genoeg heeft, maar weinig financiële ruimte.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties