Red Bull-Ford overweegt om motoren te leveren aan 'om en nabij vier teams' Formule 1
Formule 1

Red Bull-Ford overweegt om motoren te leveren aan 'om en nabij vier teams'

Red Bull-Ford overweegt om motoren te leveren aan 'om en nabij vier teams'

Christian Horner geeft aan dat Red Bull-Ford in de toekomst overweegt om power units te leveren aan andere teams, maar dat hun huidige prioriteit ligt bij het optimaliseren van de prestaties van Red Bull Racing en AlphaTauri. Op dit moment werkt het hoofdkantoor in Milton Keynes eraan om motoren te leveren aan in totaal vier Formule 1-teams.

In het begin van 2023 werd aangekondigd dat Red Bull en AlphaTauri vanaf het Formule 1-seizoen van 2026 een partnerschap aangaan met Ford. Vanaf dat moment zal het Amerikaanse bedrijf de Red Bull Powertrains-power unit van branding voorzien. Daarnaast zal er zowel op commercieel als technisch vlak nauw worden samengewerkt. Alle ontwikkelingen zullen plaatsvinden in de eigen fabriek, wat zorgt voor een optimale afstemming van alle aspecten. Het schijnt dat verschillende andere Formule 1-teams interesse hebben om de krachtbron van deze nieuwe combinatie te verwerven. Zo heeft McLaren-CEO Zak Brown al een bezoek gebracht aan Milton Keynes.

Horner wil alles echter stapje voor stapje doen, want hij wil eerst de zaken op een rijtje hebben voordat de Oostenrijkse renstal naar klantenteams gaat kijken. 'Het is van belang dat eerst de eenvoudige taken goed worden uitgevoerd, en daarna de lastige. Het is naar mijn idee heel logisch dat we eerst de twee teams van dezelfde eigenaar gaan doen', zegt Horner bij PlanetF1. 'We zijn een onafhankelijke motorfabrikant met een goede relatie met Ford. Op de lange termijn heeft zeker voordelen. Mochten we aantrekkelijk worden voor andere teams, dan staan we ervoor open om motoren te leveren.'

Red Bull-Ford doelt op 'om en nabij vier teams'

Teams en klantenteams zijn in de Formule 1 immers heel gebruikelijk. Mercedes levert motoren aan Williams, Aston Martin, en McLaren. Ferrari levert motoren aan Haas en Alfa Romeo. Dat zorgt voor financiële voordelen, en zo kan de motor beter getest worden. 'Onze faciliteit is ingericht op zo'n vier teams. Dat is waar we naar zitten te kijken op de lange termijn. Ik denk echter dat we eerst onze eigen teams moeten vestigen, zodat een groep mensen goed kan samenwerken met de chassisafdeling. Dan wordt het collectief. Het is een zeer grote onderneming, maar we zetten grote stappen vooruit', aldus Horner.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws