Red Bull Racing weet wat de straf voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021 is. Het Oostenrijkse team moet een boete van zeven miljoen dollar betalen en krijgt een vermindering van tien procent aan aerodynamische testtijd. Wat voor invloed gaat dit hebben op de prestaties van de renstal van Christian Horner? F1Maximaal zet het op een rijtje.
Een week geleden schreef deze site nog over de invloed van een vermindering van aerodynamische testtijd. Die testtijd wordt verdeeld over de windtunnel en computersimulaties, ook wel Computational Fluid Dynamics of CFD. De constructeurskampioen zou altijd minder testtijd krijgen dan de teams die daarachter eindigen. Voor Red Bull wordt het dus nog minder dan ze al zouden krijgen. Hieronder een overzicht van de percentages aan testtijd voor alle teams. Let wel: de percentages gelden voor zowel de tijd in de windtunnel als de computersimulaties, dus zeventig procent windtunneltijd en zeventig procent CFD-tijd.
Overzicht percentages aerodynamische testtijd F1 2023
Kampioenschapspositie van de F1-teams in 2022 | Percentage aerodynamische testtijd toegestaan in 2023 |
1 | 70% (= 63% voor Red Bull) |
2 | 75% |
3 | 80% |
4 | 85% |
5 | 90% |
6 | 95% |
7 | 100% (= 40 runs per week) |
8 | 105% |
9 | 110% |
10 | 115% |
Red Bull zou zonder de straf op zeventig procent zitten, maar daar wordt tien procent vanaf gehaald. Dat betekent echter niet dat het team uit Milton Keynes op zestig procent aan windtunneltests en computersimulaties komt te zitten, maar op 63 procent. De tien procent wordt namelijk afgetrokken van de zeventig procent, omdat dat voor Red Bull zelf honderd procent is, ofwel zijn volledige, maximale testtijd. Tien procent van zeventig is zeven, dus wordt er zeven procent van de zeventig gehaald. Zo kwam de FIA op 63 procent aan aerodynamische testtijd voor Red Bull terecht.
Ter vergelijking met de rest van de teams op de grid is het verschil toch aanzienlijk. Ferrari en Mercedes, momenteel tweede en derde in het constructeurskampioenschap, hebben respectievelijk vijfenzeventig en tachtig procent aerodynamische testtijd voor 2023. Het verschil tussen Red Bull en Mercedes (zeventien procent) is wat dat betreft net zo groot als het verschil tussen de Zilverpijlen en het team op plaats zes, dat op het moment van schrijven Alfa Romeo is.
Also read
Wolff ziet Red Bull niet als makkelijk doelwit: 'Ze hebben een topauto en goede coureur'
Ferrari niet te spreken over budgetstraf Red Bull: 'Effect ervan is zeer beperkt'
Red Bull voelt gevolgen pas écht in 2024, maar slechtere prestaties geen zekerheidje
De straf is op 26 oktober van dit jaar ingegaan en duurt tot en met diezelfde datum in 2023. Of de straf een groot effect heeft op de ontwikkeling van de RB19, de auto van volgend jaar, is nog maar de vraag. Red Bull is, net als de andere teams, in een vergevorderd stadium met de nieuwe racewagen. Daarnaast hoeft het ín 2023 ook niet zo te zijn dat Red Bull met minder updates komt. De frequentie ervan zal misschien wel lager liggen, omdat de vermindering aan testtijd vooral een vermindering van gegevens betekent.
Om een zo accuraat mogelijk beeld te schetsen van wat een update kan doen, moet Red Bull de tijd die het team krijgt waarschijnlijk beter of vooral anders indelen. Wanneer ze wel dezelfde uren aanhouden voor één update, zal er meer tijd tussen de verschillende updates zitten. Anders moet de Oostenrijkse renstal het doen met updates die op minder nauwkeurige gegevens gebaseerd zijn, maar wel op dezelfde frequentie worden doorgevoerd.
Vooral voor 2024 kan Red Bull in het nadeel zijn. Zoals eerder benoemd is de ontwikkeling van de 2023-auto in een vergevorderd stadium en hoeft de bouw van de nieuwe auto niet al te veel onder de straf te lijden. De bolide van 2024 moet natuurlijk nog wel gebouwd worden en dat zal tot 26 oktober 2023 gebeuren met de verminderde testtijd. Dat kan wel gevolgen hebben voor de prestaties van de RB20 in het begin van het seizoen 2024.
Maar ook dit hoeft niet te betekenen dat Red Bull dat jaar er ineens een stuk slechter voorstaat. Na 26 oktober 2023 kan er vol op de RB20 gefocust worden en zijn de testrestricties, in ieder geval die van de straf, opgeheven. Je kan het vergelijken met hoe Red Bull in 2021 pas later begon met de ontwikkeling van de auto van dit jaar. Kijkend naar de WK-standen heeft dit het team ook niet per se belemmerd. Tuurlijk heeft het invloed, maar er is geen garantie dat de budgetstraf van de FIA Red Bull terugkatapulteert achter Mercedes en/of Ferrari.
Terrence Riepma (Twitter: @TerrenceRiepma | e-mail: t.riepma@valkeringmedia.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties