Na een moeizame start van 2023 kondigde Helmut Marko aan dat de samenwerking tussen Red Bull Racing en het zusterteam versterkt zou worden, en dat Visa Cash App RB zoveel mogelijk onderdelen van Red Bull zou overnemen. Dat leidde tot verontwaardiging bij onder meer McLaren-CEO Zak Brown, maar nieuwe teambaas Laurent Mekies heeft geen boodschap aan de woorden van de Amerikaan.
Hoewel RB nu dus meer onderdelen overneemt van Red Bull, heeft dit nog niet het gewenste effect opgeleverd. Vijf teams steken vooralsnog boven de rest uit, waardoor van de overige vijf teams alleen Nico Hülkenberg een puntje kon meesnoepen in Saoedi-Arabië, na de crash van Lance Stroll. Bij RB staat de nul dus nog op het scorebord. 'Onze auto is niet de Red Bull van vorig jaar, en als iemand onze auto technisch bestudeert, ziet diegene dat ook', deelt Mekies bij de Italiaanse tak van Motorsport.com.
McLaren kijkt zelf ook naar de Red Bull
Mekies vindt Brown dan ook enigszins hypocriet: 'Al onze concurrenten, zonder uitzondering, keken naar de RB19 en probeerden daar inspiratie uit te halen. Dat hebben wij ook gedaan, maar we weten van de geschiedenis van de Formule 1 dat kopiëren niks ongewoons is', zegt de man die eerder voor de FIA werkzaam was. 'Geen twee auto's zijn identiek, maar ik zou wel willen toevoegen dat onze auto visueel gezien een van de auto's is die het minste weg heeft van de RB19.'
Dat Brown de legaliteit van de samenwerking tussen beide teams in twijfel trekt, stoort Mekies dan ook. 'Niemand van Red Bull heeft er interesse in op met de grijze gebieden te spelen, en gelukkig zijn de regels heel duidelijk. We delen bepaalde componenten, maar dat geldt voor de helft van de grid', meldt de Fransman, die de waarde van de overgenomen onderdelen ook bagatelliseert. 'We hebben ook geen Williams op poleposition gezien, of een Haas op het podium. Dat komt doordat de onderdelen, die je mag overnemen, geen onderdelen zijn die significant voor de prestaties zijn, maar hoge ontwikkelingskosten hebben. Die regels zijn geïntroduceerd om teams de kans te geven om mee te doen zonder flink te investeren in bepaalde onderdelen, zoals de transmissie.'
Opmars AlphaTauri in 2023
Afgelopen jaar, onder de naam AlphaTauri, ging het team nog belabberd van start, om na de zomerstop gas bij te geven, en zo nog naar de achtste plek bij de constructeurs te schieten. Dat kwam onder meer na overnemen van de ophanging van Red Bull. 'Die upgrade was meer dan alleen de ophanging. Het team stond lang achteraan in het kampioenschap, en daarom werd besloten om de auto langer door te ontwikkelen. Praktisch de halve auto werd vernieuwd, en de resultaten waren extra duidelijk omdat dit het enige team was dat doorontwikkelde. Die gok betaalde zich uit, want we wonnen nog twee posities bij de constructeurs, dus dat leverde sportieve en financiële winst op.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties