Pirelli-topman wijst aan wat er dit jaar anders gaat zijn tijdens GP Mexico: 'Vorig jaar last van' Formule 1
Formule 1

Pirelli-topman wijst aan wat er dit jaar anders gaat zijn tijdens GP Mexico: 'Vorig jaar last van'

Pirelli-topman wijst aan wat er dit jaar anders gaat zijn tijdens GP Mexico: 'Vorig jaar last van'

Met nog maar een paar races te gaan is het seizoen nog alles behalve besloten. Het is tijd voor de Grand Prix van Mexico-Stad, en ook hier kunnen we een spannende race verwachten. Een belangrijke factor voor een spannende race is de strategie. Vorig jaar was het een vrij eentonige race, met een dominante overwinning voor Max Verstappen, maar dit jaar lijkt dit niet te gaan gebeuren. Pirelli-topman Simone Berra neemt ons mee door de verwachte strategie voor de race op het Autodromo Hermanos Rodriguez.

Vanaf de eerste kilometers van dit weekend lijkt Ferrari te beschikken over het beste pakket in Mexico. Het Italiaanse team floreerde in de vrije trainingen, maar ook tijdens de kwalificatie. Om specifieker te zijn, was het Carlos Sainz die hoge ogen gooide. De Spanjaard behaalde met zijn scharlaken rode bolide de pole position, vlak voor titelkandidaten Max Verstappen en Lando Norris. Er is dus nog genoeg te bepalen dit seizoen in beide kampioenschappen, maar hoe ging het er vorig jaar aan toe in Mexico qua strategie?

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen carlos sainz lando norris top3 kwalificatie mexico
De top 3 van de kwalificatie. 

In 2023 was de race in Mexico een prooi voor Max Verstappen. Dit deed hij met een tweestop-strategie, waarbij hij begon op de medium band, om vervolgens de laatste twee stints te voltooien op harder rubber. Wel moeten we in het achterhoofd houden dat er een safetycar was tijdens deze race, die ervoor zorgde dat meerdere coureurs wisselden van strategie. Uiteindelijk vergezelden Lewis Hamilton en Charles Leclerc de Nederlander op het podium vorig seizoen.

Wat kunnen we dit jaar verwachten?

Maar wat kunnen we qua strategie verwachten voor dit seizoen? Het lijkt onvoorspelbaarder, omdat de teams tijdens de tweede vrije training voor Pirelli een bandentest deden voor de specificaties van 2025. Dit heeft nuttige gegevens opgeleverd, maar ontnam de teams ook kostbare tijd met het oog op de aankomende race, doordat ze minder tijd hadden voor lange runs. Toch denkt de hoofdingenieur van Pirelli, Simone Berra, dat er een duidelijke strategie gaat zijn voor de meeste teams. 'Vorig jaar hadden we vanaf dag één last van graining, maar op de harde banden hebben we dat niet gezien, zelfs niet op langere runs', stelt Berra.

'Op de medium en zachte banden hebben we maar heel weinig gevallen gezien en met de ontwikkeling van het circuit denk ik dat dat ook zal verdwijnen', vervolgt de ingenieur. 'De C3 en C4 zullen zeer consistente compounds zijn, en dit zal coureurs in staat stellen hun stints te verlengen tot meer dan 30-35 ronden. Op basis daarvan verwachten we een onestop-race, met de medium en de harde banden', concludeert de Italiaan voorafgaand aan de race in Mexico.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws