Pirelli-topman Mario Isola denkt dat we in 2022 in de Formule 1 niet per definitie minder pitstops zullen zien dan in 2021. Best een opmerkelijke uitspraak, want de 18 inch-banden waar het aankomende seizoen mee geracet gaat worden, gaan langer mee. Dat betekent dat de stints langer worden en de aantrekkelijkheid om een tweestopper te maken dus lager ligt dan voorheen. In combinatie met de andere reglementswijzigingen hoeft dit echter beslist niet tot een vermindering in de hoeveelheid pitstops te zorgen die teams maken. In gesprek met F1Maximaal.nl licht hij deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheid toe.
In de hospitality unit van Pirelli te Barcelona wordt de Italiaan gevraagd of hij de bolides van Red Bull Racing en Ferrari heeft gezien, en meteen geeft hij aan veel variatie te herkennen in de auto's die de verschillende teams voortgebracht hebben. 'Ze hanteren verschillende concepten en dat is interessant', stelt hij. 'In de Formule 1 begrijp ik dat ze het risico moeten limiteren dat een van de teams ver voor de andere deelnemers uitrijdt. Dan dood je het kampioenschap. Aan de andere kant is het een manier om technologische ontwikkelingen te stimuleren, voor de teams, maar ook voor ons.'
'Er moet dus een zekere mate van vrijheid zitten in het ontwerpen van de auto’s en om te experimenteren met het vinden van nieuwe oplossingen. Anders zou het meer weghebben van de Formule 2', beargumenteert hij. In de subklasse van de Formule 1 is er voor veel technische diversiteit geen plek. De auto's zijn min of meer hetzelfde en vaak is het enkel de afstelling waarin verschil gemaakt kan worden. Zo'n manier van handelen zou in de F1 de technologische strijd bedrukken.
Isola: 'Het is een lastige balans. Wanneer je de reglementen opstelt, is het lastig om een perfecte oplossing te vinden. Er zitten veel analyses en meetings achter deze auto’s. Er is gezocht naar een goede compromis qua technologie en de sport. De coureurs moeten namelijk de mogelijkheid krijgen om te pushen op het circuit. Ze zouden niet alleen maar alle systemen moeten sparen. Ze moeten dan ook niet alleen op strategisch gebied een voordeel kunnen halen.'
Isola belicht implicaties van nieuwe reglementen voor bandenstrategieën
Zoals in elk Formule 1-seizoen zal een deel van de spanning bestaan uit het perfect uitstippelen van een bandenstrategie. Door coureurs vrije keuze te geven op welke band ze de race starten vanaf 2022, kan daarnaast aan het begin van de race deze spanning al geaccommodeerd worden. Isola neemt ons mee in hoe hij de strategische implicaties van aankomend seizoen ziet: 'Ze kunnen weer gebruik maken van drie compounds. We gaan races zien met minder pitstops, maar ook met meer actie op het circuit.'
'Dat laatste is het einddoel. Als we de mate van degradatie zien die we tijdens de bandentests aan het einde van vorig jaar zagen, dan zijn de teams waarschijnlijk minder geneigd om van banden te wisselen', vervolgt de topman. 'Er is immers minder sprake van oververhitting en slijtage bij de nieuwe banden. Het ligt echter niet alleen daaraan. Je verliest namelijk vanwege de nieuwe reglementen in 2022 minder tijd op het circuit wanneer je iemand in moet halen. Dan is het dus aantrekkelijker om een extra stop te maken, je wordt immers niet echt teruggehouden door de mate van verkeer die je na die stop tegen zou komen.'
Inhalen wordt makkelijker
Dat de coureurs voor volgend seizoen makkelijker in zouden moeten kunnen halen, heeft weer te maken met het feit dat er in het aankomende seizoen gebruik gemaakt wordt van het grondeffect om downforce te genereren, en niet alle vleugeltjes en details die de auto's in 2021 nog wel kenden. Die verstoorden namelijk de luchtstroom significant, waardoor auto's neerwaartse druk wegnamen bij auto's die achter ze reden. Daar is in 2022 dus in mindere mate spraken van, wat het aantrekkelijker maakt om tóch voor die wissel te gaan, al zijn je banden niet helemaal op.
'Als het echt heel lastig is om te volgen en in te halen, is het grootste risico dat je in het verkeer vast komt te zitten. Stel dat je een geweldige tweestopper in gedachten hebt, maar je kan na die pitstop niet inhalen, dan vernietig je je eigen race. Als het makkelijker is om in te halen, is dat iets wat de teams op strategisch gebied meenemen en in de modellen doorvoeren. De hoeveelheid pitstops is een functie van vele variabelen', concludeert Isola. Welke van de twee effecten groter is - het snelheidsvoordeel van die extra stop, of het nadeel van dat je toch nog enkele auto's in moet halen - dat zien we in Bahrein pas.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties