Sergio Pérez heeft de Grand Prix van Singapore op zijn naam weten te schrijven. De coureur van Red Bull Racing leidde van start tot finish en boekte zo zijn tweede overwinning van het jaar, nadat hij eerder al in Monaco won. Wel is er nog een onderzoek gaande naar de Mexicaan wegens het mogelijk te vroeg op zijn gas gaan na een safety car-herstart. Max Verstappen kende een desastreuse race en werd zevende.
De start van de race was eigenlijk om 14.00u, maar werd door zware regenval uitgesteld tot 15.05u. Eenmaal begonnen, was het Pérez die als beste wegkwam vanaf P2. Charles Leclerc zakte terug naar P2, terwijl Carlos Sainz P3 overnam van Lewis Hamilton. Verstappen had daarentegen een dramatische start en viel terug naar P14. Ook werd hij bijna de muur ingeduwd door Kevin Magnussen in bocht 11. Na de eerste drie ronden lag hij al wel weer op P9.
Zhou en Latifi vallen uit
Pérez en Leclerc lagen na de vijfde ronde al minstens vier seconden voor Sainz en Hamilton. Het verschil tussen Pérez en Leclerc bedroeg ruim een seconde. Verstappen jaagde ondertussen op Sebastian Vettel, die vijf plekken won bij de start. In ronde 8 viel Guanyu Zhou uit na contact met Nicholas Latifi. De Canadees duwde de Chinees de muur in aan de buitenkant van bocht 5. Het leverde een ronde later een safety car-fase op.
Valtteri Bottas kende in die andere Alfa Romeo ook een hachelijk moment. De Fin ontglipte maar net aan een crash met George Russell in bocht 7. De Mercedes-coureur miste zijn rempunt volledig en dat terwijl Bottas net begon in te sturen. Er was wel contact, maar grote schade bleef uit. Vervolgens eindigde de safety car-periode in ronde 11. Pérez was goed weg bij de herstart en hield Leclerc zonder al te veel moeite achter zich.
Verstappen knap voorbij aan Gasly, Alonso houdt stand
Verstappen ging in diezelfde ronde meteen voorbij aan Vettel in bocht 5. Hij had ook direct de aansluiting met Pierre Gasly en in bocht 13 dook hij op aan de binnenkant van de Fransman om P7 over te nemen van zijn oud-teamgenoot. Verstappen zat lang vast op die plek. Hij was aan het jagen op Fernando Alonso, maar de Red Bull-coureur miste de snelheid om hem te verschalken. Vooraan was het gat tussen Pérez en Leclerc opgelopen tot boven een anderhalve seconde.
Ook brak inmiddels het moment aan om de droogweerbanden te overwegen. Sainz had al wat contact met zijn team over een mogelijke bandenwissel, terwijl Verstappen het nog te nat vond. De Nederlander kreeg tevens te maken met een klein versnellingsbakprobleem in ronde 20. Over de boordradio liet hij weten dat het even duurde voordat zijn auto omhoog wilde schakelen in de versnellingen.
Het was uiteindelijk een motorprobleem dat voor een uitvalbeurt zorgde, maar dat gebeurde bij Alonso. De Renault-motor achterin de Alpine begaf het in ronde 21, waardoor Verstappen naar P6 ging. Het stilvallen van Alonso leverde een virtual safety car-fase op en daarin besloot Russell te wisselen naar de mediumbanden. De Brit had vrijwel geen grip in zijn eerste ronde op die banden en zakte terug naar de zeventiende en laatste plaats.
Dubbele uitvalbeurten Williams en Alpine
In ronde 26 kwam de virtual safety car opnieuw in actie, ditmaal vanwege een incident van Alexander Albon. In bocht 8 miste de Williams-coureur zijn rempunt en brak hij zijn voorvleugel af na contact met de muur. De Thai kon nog wel terug naar de pits, maar daar werd toch besloten om een einde te maken aan zijn wedstrijd. Het betekende een dubbele uitvalbeurt voor Williams nadat Latifi al uitviel na contact met Zhou.
Esteban Ocon viel twee ronden later uit vanwege een technisch probleem met zijn Alpine - dat hierdoor eveneens een dubbele uitvalbeurt kende. De Fransman parkeerde zijn auto in bocht 13 en het zorgde - opnieuw - voor een virtual safety car-periode. Bij Ferrari stond men klaar voor een pitstop, maar beide coureurs reden door. In ronde 31 werd de race hervat. Hamilton klaagde vlak daarvoor over een braketest van Sainz en Verstappen ging iets te vroeg voorbij aan Norris, vlak voor bocht 7.
Hamilton en Tsunoda de bandenstapels in
Hamilton ging vervolgens de muur in tijdens ronde 33. De zevenvoudig wereldkampioen remde veel te laat in bocht 7 en raakte de muur aan de buitenkant. Toch kon hij zijn weg vervolgen en kwam hij tussen Norris en Verstappen terecht. De Nederlander vond het maar niks en noemde het een gevaarlijke situatie. Een ronde later ging Leclerc naar binnen voor mediums. Hij was de eerste van de coureurs die vooraan reden die overstapte naar de droogweerbanden. Pérez deed hetzelfde aan het einde van ronde 35. Sainz volgde zijn voorbeeld.
Verstappen kwam ook naar binnen voor mediums en toen vloog Yuki Tsunoda de bandenstapel in bij bocht 10. De Japanner miste zijn rempunt à la Hamilton in bocht 7, maar dit was wel einde race voor de Red Bull-protegé. Het leverde een volwaardige safety car-periode op. Norris en Daniel Ricciardo moesten nog naar binnen voor droogweerbanden en konden zodoende profiteren van de situatie. Norris zakte weliswaar terug naar P4, waar hij voordat de safety car naar buitenkwam ook reed. Ricciardo hield echter zijn zesde plaats vast. Verstappen reed ondertussen op P5.
Inmiddels duurde de race zo lang dat ronden vervangen werden door minuten. De safety car bleef ook nog wel even op de baan, omdat de bandenstapel gerepareerd moest worden. De neutralisatie werd uiteindelijk beëindigd met nog 35 minuten te gaan. De herstart was weinig enerverends. De gehele top vijf behield zijn positie. Verstappen verloor echter plekken, omdat hij zich compleet verremde in bocht 7 toen hij Norris wilde inhalen. Hij keerde zijn auto om en vervolgde zijn weg op P8.
Verstappen buiten de top tien; Leclerc nadert Pérez
Verstappen kon die vijfde plek niet vasthouden, omdat hij wel voor nieuwe banden de pitstraat op moest zoeken. De Nederlander had te veel flatspots op zijn mediums en ruilde die banden in voor nieuwe softs. Leclerc had het gat naar Pérez, die mogelijk te vroeg op zijn gas ging bij de herstart, met nog 29 minuten te gaan gedicht. De Ferrari-coureur keek met nog 26 minuten te gaan ook even bij de Mexicaan in bocht 1.
Pérez wist wel met een antwoord te komen. Met nog 25 minuten te gaan noteerde hij de snelste raceronde. De ronde daarna kwam die weer op naam van de jagende Leclerc. Verstappen ging in de tussentijd voorbij aan Magnussen voor P11. Met nog achttien minuten te gaan ging het lichtelijk fout voor Leclerc, die zich verremde en zodoende een seconde verloor ten opzichte van Pérez. Met nog veertien minuten te gaan ging Verstappen voorbij aan Bottas voor P10. Een ronde later moest ook Gasly op P9 eraan geloven.
Red Bull gaf Pérez met nog tien minuten te gaan de instructie om 'te verdwijnen'. Met andere woorden: het gat opbouwen naar Leclerc, omdat hij nog altijd werd onderzocht door de wedstrijdleiding. Wel komt het oordeel pas nadat de finishvlag is gevallen. De Red Bull-man noteerde direct twee keer de snelste ronde. Verstappen had inmiddels de aansluiting met Hamilton en Vettel gevonden. Hamilton maakte met nog twee minuten te gaan een fout in bocht 8 en moest zijn P8 daardoor afstaan aan Verstappen.
Pérez reed ondertussen oppermachtig naar de eindstreep en ging daar dan ook als eerste overheen. Toch is het onzeker of de overwinning blijft staan vanwege het onderzoek dat nog gaande is. Leclerc kwam in eider geval als tweede over de streep, voor Sainz, Norris en Ricciardo. Verstappen werd nog zevende nadat hij nog voorbijging aan Vettel in bocht 7. Hamilton werd negende.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties