Ook na het raceweekend in São Paulo was er weer genoeg om over na te praten, zo ook voor Jolyon Palmer. De voormalig Formule 1-coureur genoot onder andere van het gevecht tussen Sergio Pérez en Fernando Alonso vlak voor het einde van de race, en de Brit denkt ook te weten waar de tegenvallende resultaten van Mercedes vandaan kwamen.
De chaos begon natuurlijk nog voor de start van de race, en ook in dit geval was Charles Leclerc de pechvogel. De Monegask kreeg tijdens de formatieronde te maken met een motorprobleem en kon daardoor zijn weg niet vervolgen. 'Het was natuurlijk zonde voor hem,' begon Palmer, 'maar het was wel een interessante uitvalbeurt. Het was een probleem met de motor, en er kwam ook veel rook bij kijken. De motor schakelde zichzelf ineens uit, en Leclerc kon er achter het stuur niets meer aan doen.'
Volgens Palmer kreeg Daniil Kvyat, de oud-coureur die toendertijd voor Toro Rosso reed, te maken met een soortgelijk probleem in 2019. 'Zijn auto schakelde zichzelf ook ineens uit, en daar kan je dan niet zomaar doorheen breken.' De voormalig coureur kon zich verder goed voorstellen hoe Leclerc zich op dat moment voelde, maar deed ook een goed woordje voor het team van Ferrari. 'Dit soort dingen zie je niet als je in de ochtend alles klaarmaakt. Ze hadden dit niet kunnen zien, vooral omdat er ook niet meer aan de auto is gewerkt.'
Twee keer is scheepsrecht in São Paulo
Het duurde echter niet lang tot Leclerc gezelschap kreeg in de pitstraat. Vlak na de start, nog voor het insturen van de eerste bocht, kwamen Kevin Magnussen en Alexander Albon elkaar tegen. Ook Nico Hülkenberg raakte betrokken bij het incident, en volgens Palmer werd het al snel één grote puinhoop. 'Magnussen probeert naar buiten te sturen, niet wetende dat Albon daar ook nog zat, omdat Albon Hülkenberg juist via de buitenkant inhaalde. Albon rekende erop dat hij ruimte zou krijgen, maar omdat Magnussen niet wist dat hij daar zat kwam Hülkenberg in het gedrang terecht. Het was eigenlijk een klassiek incident.'
De schade bleef echter alles behalve beperkt, want ook Oscar Piastri en Daniel Ricciardo werden slachtoffer van het incident. 'Piastri werd van achteren aangetikt door Magnussen, terwijl Hülkenberg over de band van Albon heen reed. Deze kwam vervolgens op de auto van Ricciardo terecht.' Een rode vlag was dus onvermijdelijk, al heeft Palmer wel een idee over een mogelijke schuldige. 'Albon deed sowieso niets fout, want hij hoopte gewoon op wat ruimte in een normale situatie. Hülkenberg zat ook niet echt fout, al was hij wel de enige die dit had kunnen voorkomen als hij wat oplettender was geweest. Hij remde gewoon te laat en daardoor kon hij het incident niet tegenhouden.'
De herstart verliep overigens een stuk rustiger, én bleek uiteindelijk een opluchtende tweede kans te worden voor Aston Martin nadat Lance Stroll en Fernando Alonso bij de initiële start niet goed weg wisten te komen. Alonso wist zijn teamgenoot wel in te halen, maar de beide heren moesten zowel Lando Norris als Lewis Hamilton nog aan zich voorbij laten gaan. De Spanjaard probeerde nog een inhaalactie te wagen bij Hamilton, 'maar zijn poging mocht helaas niet baten omdat er simpelweg geen ruimte was,' benadrukte Palmer. Bij de herstart slaagde Alonso er echter wél in om de Brit voorbij te gaan, dus twee keer was in dit geval scheepsrecht voor de Aston Martin-coureur.
Pechvogels en gelukshebbers
Het was volgens Palmer echter geen verrassing dat Alonso er alsnog in slaagde aan Hamilton voorbij te gaan, want ook de voormalig coureur zag al snel dat de Duitse renstal het maar wat moeilijk had in São Paulo. Palmer denkt echter wel te weten waar dat door kwam. 'Mercedes ging natuurlijk met een nieuwe vloer naar Austin. Daar waren ze snel en wonnen ze zelfs bijna de race, maar de diskwalificatie van Hamilton gooide roet in het eten.' De Brit verwacht daarom dat men bij Mercedes het zekere voor het onzekere wilde nemen door het één en ander op te offeren om een volgende diskwalificatie te voorkomen. 'Het is lastig om de rijhoogte juist af te stellen, maar Mercedes was in Brazilië ongetwijfeld te voorzichtig.'
'Interlagos is een relatief hobbelig circuit,' verklaarde Palmer. 'Het is minder erg dan in Austin, maar nog wel van groot belang. Dus ze wilden geen risico nemen, maar verloren daarom een hoop potentie en performance.' De oud-coureur zag verder nog een factor die het lastig maakte voor de Duitse renstal in São Paulo: 'De bandenslijtage ging ook hard bij Mercedes, en daardoor hadden ze het ook lastig.' Volgens Palmer was dat uiteindelijk ook de reden dat Hamilton geen poging waagde om Alonso in te halen, 'want hij wist dat zijn banden niet in staat zouden zijn dat gevecht nog aan te kunnen.'
Aston Martin deed het daarentegen voor het eerst in tijden weer een stuk beter. Het indrukwekkende raceweekend leek haast niet beter te kunnen, maar als kers op de taart werd het afgesloten met een gevecht tussen Alonso en Pérez vlak voor het einde van de race. 'Alonso had een buffer omdat Hamilton het veld op leek te houden,' merkte Palmer op. 'Maar Pérez kon tegelijkertijd wel dichterbij komen, en toen hij uiteindelijk de mogelijkheid kreeg gebruikte hij alles wat hij ter beschikking had om Alonso in te halen.'
Toch bleek de positiewisseling maar van korte duur, want de Spanjaard geeft zich niet zomaar gewonnen. 'Het leek er in eerste instantie even op dat Alonso niet terug kon vechten,' benadrukte Palmer, 'dus Pérez dacht dat het wel goed zat. Maar Alonso ging toch voor een laatste poging, en deed het exact op de manier die we van hem kennen! Hij geeft niet op, en Pérez had bij zijn eigen inhaalactie te veel energie verbruikt om nog te kunnen verdedigen.' De Spanjaard plaatste uiteindelijk een keurige inhaalactie die haast uit een boekje leek te komen, maar volgens Palmer was dat te verwachten. 'Daar mogen we inmiddels niet verrast over zijn. Dat doet hij namelijk al jaren!'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties