Jolyon Palmer heeft de rijstijlen van enkele coureurs met elkaar vergeleken. De voormalige Formule 1-rijder keek ook naar het verschil tussen Max Verstappen en Sergio Pérez, en dan met name op stratencircuits. Pérez heeft zijn overwinningen voor Red Bull Racing immers allemaal geboekt op stratencircuits. Palmer kan uit de data ook concluderen dat de meervoudig racewinnaar een klein voordeel heeft ten opzichte van Verstappen.
Afgelopen seizoen werd Pérez op overtuigende wijze verslagen door Verstappen. De Mexicaan kon in het begin nog aardig meedraaien door twee overwinningen te boeken in de eerste vier races, maar daarna werd het verschil steeds groter. Verstappen boekte nog zeventien zeges na de eerste vier Grands Prix, terwijl Pérez de hoogste trede van het podium alleen van een afstandje zag. Toch geeft Palmer aan dat Pérez op bepaalde circuits wat dichter bij zijn teamgenoot kon komen.
De man uit Guadalajara staat bekend als een straatvechter en dat wordt volgens Palmer duidelijk aan uit de data en de rijstijl van de Red Bull-coureurs. 'Checo staat bekend als een coureur die heel goed is bij de exit van de bocht, omdat hij heel soepel op het gas gaat. Maar wat er echt voor zorgt dat Pérez dichter bij Verstappen zit op stratencircuits, is het feit dat hij veel snelheid meeneemt in een bocht en op heel efficiënte manier kan remmen', legt Palmer uit in een video van F1TV.
Andere mentaliteit helpt Pérez
Verstappen heeft volgens de voormalige Formule 1-coureur veel vertrouwen tijdens het aanremmen en een goede controle. Daardoor kan de drievoudig wereldkampioen op normale circuits ook een flink gat slaan. Op de stratencircuits is echter een andere rijstijl en mentaliteit vereist. 'Deze banen zijn heel erg hobbelig en het asfalt schuurt een stuk meer. Dan is het soms lastig om het vertrouwen te hebben om stevig en laat op de rem te trappen. Als je remt op het moment dat je op een hobbel rijdt, kan je zo rechtdoor de muur in schieten.'
Palmer neemt als voorbeeld de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2023, een race die Pérez wist te winnen. Het verschil tussen de Mexicaan en Verstappen is niet heel groot, maar het voordeel is wel voor Pérez. 'Je ziet dat hij gewoon wat meer snelheid meeneemt en wat later durft te remmen. Hij krijgt zijn auto echter nog steeds op tijd gestopt. Dat maakt hem zo gevaarlijk op stratencircuits. Hij heeft er echt een geweldig gevoel voor. Toch ligt het voordeel op de normale circuits wel duidelijk bij Verstappen.'
Crash Pérez in Monaco
Toch is het vorig jaar ook vaker niet goed gegaan op stratencircuits voor Pérez. Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco stond de coureur van Red Bull al in de eerste sessie in de muur. Hierdoor werd al snel duidelijk dat hij het kunstje van een jaar eerder niet over kon doen. 'Hij pushte gewoon te hard in een veel te vroeg stadium. Hij probeerde zijn limiet al te vinden, maar hij kreeg zijn auto niet gestopt. Hij wist de sweet spot niet te vinden en dat is op zulke circuits altijd een gevaar', aldus Palmer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties