Hoewel we er pas één Grand Prix-weekend op hebben zitten hebben we al wel enige data weten te vergaren rondom de sterke en zwakke punten van de teams. Op basis van data kijken we in one to watch naar twee teams (en dus vaak ook coureurs): de potentiële winnaar en de potentiële onverwachte uitblinker(s). Voor deze eerste editie pakken we de gegevens van het Bahrain International Circuit erbij en houden we die tegen de lay-out van het Jeddah Corniche Circuit aan, de baan waarop de Grand Prix van Saoedi-Arabië aankomend weekeinde gehouden wordt.
Kijken we naar de sectoren van Bahrain International Circuit dan constateren we dat elke sector van alles wel wat heeft - alleen sector 1 mist een hogesnelheidsbocht, aangenomen dat we bochten die in de zesde of zevende versnelling genomen worden pas zien als hogesnelheidsbocht. Verder heeft sector 3 geen mediumsnelheidsbochten, maar wel weer 1,5 straight (we nemen een stukje van de startfinishstraight mee). Door deze informatie procentueel als hoeveelheid van de sector mee te nemen kunnen we vaststellen wat de dominante eigenschap is per sector.
Voor sector 1 van Bahrein is dat het lagesnelheidsdeel (bocht 1 tot en met 3) en een trage vierde bocht. Wel is het met 2 rechte stukken, beide mét DRS, ook de sector waar rechtelijnsnelheid het meeste telt. Dat maakt sector 1 relatief lastig om te gebruiken, maar we proberen het toch. Met 4 lagesnelheidsbochten, maar ook 3 hogesnelheidsbochten en 'slechts' één straight is sector 2 de sector waar we de low- en high-speedsnelheden kunnen halen. Die zullen voor Jeddah goed van pas komen.
Jeddah Corniche Circuit
Kijken we naar het circuit van aankomend weekend dan zien we immers een enorme hoeveelheid bochten, waarvan verreweg de meeste in de zesde of zevende versnelling genomen worden, en daarmee dus behoren tot hogesnelheidsbochten. Het circuit kent met bochten 1, 2 en 27 daarnaast slechts 3 bochten die in de derde versnelling genomen worden, wat het een ultrasnel circuit maakt, ook buiten de lange rechte stukken om.
Voor de analyse pakken we de beste sectortijden van de race, niet van de kwalificatie. In de race worden de punten immers vergeven. Hieruit maken we het sterkste team op, maar ook het team dat wellicht niet voor de zege gaat meestrijden, misschien zelfs niet eens om een podiumplek, maar toch zomaar positief uit de bus zou kunnen komen. Verder kaarten we ook in de achterhoede nog een team aan dat eerder aan punten kan denken dan gedurende het afgelopen Grand Prix-weekend.
Red Bull op alle fronten heer en meester
Uit de data maken we op dat Red Bull Racing op alle fronten heer en meester is. Verstappen scoort in alle drie de sectoren de snelste sectortijd, vaak met een fikse afstand. Sergio Pérez was beduidend minder in zijn sas op Bahrain International Circuit: in alle sectoren was hij de op drie na snelste coureur, Aston Martin, Mercedes, McLaren én Ferrari wisten hem te snel af te zijn.
Afgaand op de data van Bahrein is het duidelijk dat Red Bull op de rechte stukken wint, lagesnelheidsbochten onder de knie heeft en ook in hogesnelheidsbochten meekomt. Wel is het verschil tussen de Red Bulls in de handen van Verstappen en Pérez groot, wat betekent dat de concurrentie zeker wel kans maakt op podia. Het is wellicht een antwoord dat we al aan zagen komen, maar de realiteit is dat we op basis van de eerste race eigenlijk niet anders kunnen concluderen dan dat Red Bull dit jaar gaat domineren, niet alleen in Bahrein.
Veelbelovend McLaren
Kijken we naar sector 2, de sector met zowel lage- als hogesnelheidsbochten, dan zien we dat er een team is dat afgelopen weekend wat tegenviel, maar in Jeddah een mooi resultaat neer zou kunnen zetten. McLaren was in de tweede sector van Bahrein sterk. Oscar Piastri klokte er de op twee na snelste sectortijd, met alleen Verstappen en Lewis Hamilton voor zich. Teamgenoot Lando Norris vinden we in deze sector terug op de zesde plek, en de Engelsman is in de regel de snellere van de twee. Daar zat dus wellicht meer in het vat.
Over de rechtelijnsnelheid van McLaren kunnen we momenteel redelijk weinig zeggen, en dat is meteen waarom het misschien te voorbarig is om te stellen dat de Britse renstal een gokje waard is. Met een zevende en achtste sectortijd in sector 1, met twee flinke straights, oogt het initieel goed. Kijken we naar de laatste sector met anderhalve straight (die van de start-finish meegerekend) dan zien we dat Norris daar de op zeven na snelste sectortijd had, en Piastri de op elf na snelste. Daar vielen ze dus tegen. Met ogenschijnlijk veel snelheid in de snelle bochten en een prima stabiele bolide moet Norris en Piastri dit weekend echter zeker niet onderschatten. Die stabiliteit is op het ultrasnelle Jeddah Corniche Circuit goud waard.
Uit noodzaak dan toch Williams
Een belofte kiezen uit de achterhoedeteams is na Bahrein een beetje een complexe zaak. Eigenlijk doen alle achterhoedeteams het in de tweede sector, waar balans en snelheid in snelle bochten belangrijk is, even slecht. Pierre Gasly noteerde de achtste sectortijd, maar Logan Sargeant zat daar met een negende sectortijd ook gewoon goed. Nico Hülkenberg was van het Haas-duo de snellere (P11) en zo lijken deze teams redelijk dicht bij elkaar te zitten.
Richten we ons op de sectoren met meer straights en lagesnelheidbochten dan zien we dat ook daar deze teams weinig aan elkaar onder doen. Vooral Sauber presteert consistent het minst goed, terwijl Williams er in sector 3 redelijk oké uit ziet - wederom Sargeant. Dat Sargeant twee keer sneller was dan zijn teamgenoot betekent dat Alexander Albon op een goede dag misschien zelfs wel voor punten zou kunnen vechten. Op de rest van de achterhoedeteams hoef je op basis van de Bahrein-data in ieder geval niet te rekenen.
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties