Het Hongaarse raceweekend werd er voor Max Verstappen één om heel snel te vergeten. Niet alleen werkte het belangrijke upgradepakket van Red Bull Racing niet naar behoren, ook op de baan zat alles tegen. De strategie, normaal gesproken één van de sterke punten van het Oostenrijkse team, liet meermaals te wensen over in de ogen van de Nederlander, die zelf een gefrustreerde indruk maakte en herhaaldelijk uithaalde naar zijn team over de boordradio. Met P5 kon Verstappen onmogelijk tevreden zijn, maar gelukkig voor de WK-leider staat er dit weekend met Spa-Francorchamps één van Verstappens favoriete circuits op de kalender en is het wellicht de uitgelezen kans om nog voor de zomerstop terug te slaan. In Onder de loep belicht F1Maximaal.nl de vijf belangrijkste verhaallijnen richting het Grand Prix-weekend.
1. Verstappen incasseert gridstraf
De bevestiging is er nog niet, maar Verstappen zal komend weekend vermoedelijk niet van één van de voorste startrijen gaan vertrekken. Teambaas Christian Horner kondigde vorige maand al aan dat het een kwestie van tijd zou zijn dat er een vijfde verbrandingsmotor geplaatst zou worden in de RB20 van Verstappen, nadat deze in Spanje zijn vierde en laatste toegestane exemplaar al moest inzetten. Mocht de WK-leider daadwerkelijk een nieuwe verbrandingsmotor gebruiken op Spa-Francorchamps, dan zal de Nederlander dus een gridstraf van tien plaatsen ontvangen, waardoor hij net als in de voorgaande jaren een inhaalrace zal moeten rijden op het circuit in de Ardennen.
Red Bull lijkt het circuit van Spa-Francorchamps vanwege de vele inhaalmogelijkheden dus te zien als de ideale plek om de onvermijdelijke gridstraf te incasseren. Mogelijk wordt die straf zelfs nog zwaarder als Verstappen en Red Bull besluiten om ook meteen de turbo, de energy store en de control electronics te vervangen. Ook van deze componenten kan de drievoudig wereldkampioen geen nieuw exemplaar meer inzetten zonder daarvoor tegen een gridstraf aan te lopen. Hoe dan ook is het niet ideaal voor Verstappen in de strijd met vooral McLaren.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
2. McLaren hoopt op weekend zonder kritiek en controverse
Na in de afgelopen races dankzij strategische missers meerdere kansen te hebben laten liggen op de overwinning, schoot McLaren vorig weekend in Hongarije eindelijk raak. Sterker nog: het Britse team uit Woking mocht zelfs een dubbelzege vieren. Na afloop had vrijwel niemand het echter over de sterke prestaties van McLaren-coureurs Oscar Piastri, die zijn eerste F1-zege boekte, en Lando Norris. Het ging toch vooral over de merkwaardige teamorders en de druk die door zijn team op laatstgenoemde coureur werd uitgeoefend.
Het Britse team bracht zichzelf bij de tweede serie pitstops immers in de problemen door eerst Norris van een nieuwe set banden te voorzien, waardoor deze effectief een undercut kreeg op zijn teamgenoot en raceleider Piastri. Er werd aangenomen dat McLaren dit bewust deed om Norris, die er veel beter voorstaat in het kampioenschap, aan de zege en de bijbehorende extra punten te helpen. Niets bleek echter minder waar en de verzoeken aan het adres van Norris om Piastri toch alsjeblieft de leiding terug te geven werden met de minuut gênanter, maar ook controversiëler.
Hoewel de dubbelzege een prachtig resultaat was voor McLaren, zal men bij het Britse team in België toch op een meer voortvarende race hopen, waarbij ingrepen, smeekbedes en dreigementen vanaf de pitmuur achterwege kunnen blijven. Het momentum mag dan wel bij de renstal uit Woking liggen, maar het verschil met Red Bull in het constructeurskampioenschap bedraagt nog altijd 51 punten en het team kan zich geen misstappen en zeker ook geen interne strijd veroorloven.
Lees ook
Waarom wilde McLaren per se dat Piastri won in Hongarije?
Windsor verbaasd na bizar statement van McLaren over de boordradio: 'Wat willen ze daarmee zeggen?'
3. Verstappen en Red Bull maken afspraak over late simracesessies
Het was in Hongarije niet het weekend van Verstappen. Niet alleen liep het in de race voor geen meter, maar ook over de boordradio was het allerminst pais en vree. Nu hebben Verstappen en Lambiase wel vaker pittige conversaties over de radio, maar ditmaal ging het er een stuk heftiger aan toe dan doorgaans het geval is. De Nederlander was naar de woorden van Helmut Marko die dag 'lichtgeraakt' en dat uitte zich al vroeg in de race en werd naarmate de wedstrijd vorderde alleen maar erger.
Velen, waaronder ook voormalig F1-commentator Olav Mol, noemden Verstappen 'onsympathiek' en oud-wereldkampioen Nico Rosberg trok zelfs de professionaliteit van de WK-leider in twijfel vanwege zijn nachtelijke simracesessie voorafgaand aan de race. Het werd aangedragen als een mogelijke reden voor de irritaties van Verstappen op zondag en hoewel Marko aanhaalde dat zijn pupil dit ook in Imola deed en toen gewoon de race won, onthulde de adviseur eerder deze week dat er na Hongarije toch afspraken zijn gemaakt. Verstappen zal tijdens een raceweekend namelijk in de nachtelijke uurtjes niet meer deelnemen aan simracesessies.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
4. Audi krijgt ogen op zich gericht na opvallende reorganisatie
Enkele dagen na de Grand Prix van Hongarije maakte Audi bekend dat de managementrollen op de schop gaan. Niemand minder dan voormalig Ferrari-teambaas Mattia Binotto, die ook wel eens gekscherend Harry Potter wordt genoemd, is door het Duitse merk aangesteld om leiding te geven aan het Formule 1-project van het merk, dat in 2026 officieel toe zal treden tot de koningsklasse van de autosport. Bij Audi rekent men op de rijke F1-ervaring van de 54-jarige Italiaan, die na een teleurstellend 2022-seizoen vertrok bij Ferrari.
De aanstelling van Binotto, die zijn nieuwe rol per 1 augustus al gaat vervullen, is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk te noemen, te meer omdat Audi tevens bekendmaakte afscheid te zullen nemen van Oliver Hoffman en Andreas Seidl. Zij werden vorig jaar juist nog aangesteld als eindverantwoordelijken van het Formule 1-project van het Duitse merk. Waarom Seidl, die door Audi niet zo lang geleden nog werd gezien als de ideale man om het F1-project te leiden, plaats moet maken, is nog niet duidelijk.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
5. Nederlandse talenten op zoek naar probleemvrij weekend in Spa
De Grand Prix van Hongarije was niet alleen een teleurstellend weekend voor Verstappen, maar het zat ook de Nederlanders in de opstapklassen niet mee. Richard Verschoor werd, net als eerder dit jaar in Saoedi-Arabië, enkele uren na zijn sprintzege gediskwalificeerd. In Hongarije was een te ver afgesleten plank onder zijn bolide de boosdoener. Gelukkig voor de Formule 2-coureur mocht hij een dag later zijn beker behorend bij de derde plaats in de hoofdrace wel behouden.
Een klasse lager behaalde Laurens van Hoepen op vrijdag nog een primeur door zijn allereerste poleposition te veroveren in de Formule 3. Daarmee verschafte hij zichzelf een perfecte uitgangspositie voor de hoofdrace op zondag. De jonge Nederlander, die uitkomt voor ART Grand Prix, reed een sterke race en werd aanvankelijk tweede, maar werd net als Verschoor uit de uitslag geschrapt vanwege een technische overtreding. De bolide van Van Hoepen bleek na inspectie vier kilogram onder het minimumgewicht te zitten en dus moest ook de tweede Nederlander zijn podiumplek inleveren. Zowel Verschoor als Van Hoepen hoopt de pechduivel in Hongarije achter te hebben gelaten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties