Na drie vrije weekenden gaat het Formule 1-circus weer verder in Zandvoort. De coureurs hebben zich in de voorbije weken op kunnen laden voor de tweede helft van het seizoen, die nog tien races kent. De eerste daarvan zal dus komend weekend in Nederland worden verreden en deze komt voor Max Verstappen, die sinds de Spaanse Grand Prix niet meer wist te winnen, wellicht zelfs op een perfect moment. De Red Bull Racing-coureur is in eigen land in de eerste edities sinds de terugkeer op de kalender immers nog niet verslagen en mogelijk kan het thuispubliek hem vleugels geven. In Onder de loep belicht F1Maximaal.nl de vijf belangrijkste verhaallijnen richting het Grand Prix-weekend.
1. Kan Verstappen voor eigen publiek einde maken aan 'negatieve' reeks?
Met vier zeges uit de eerste vijf races begon het 2024-seizoen nog voortvarend voor Verstappen, maar inmiddels moeten we alweer twee maanden terug voor de laatste Grand Prix-zege van de Nederlander. In Spanje was de regerend wereldkampioen voor de zevende en tot dusver laatste keer in 2024 de beste op zondag. De Red Bull-coureur won dus weliswaar de helft van de verreden races, maar in de vorige vier wedstrijden lukte hem dit niet meer. En dat is best wel bijzonder, want de laatste keer dat Verstappen in vier opeenvolgende races niet wist te winnen, was in 2020.
In zijn eigen Zandvoort zal Verstappen aan die 'negatieve' reeks graag een einde willen maken, maar hoe realistisch is het dat de Nederlander voor de vierde keer in vier edities het Wilhelmus zal laten klinken op het circuit in de Nederlandse duinen? Op basis van de verhoudingen in de voorbije races lijkt de kans daarop misschien niet bijzonder groot, maar Helmut Marko stelde vertrouwen te hebben in een goede afloop. De 81-jarige Oostenrijker wees eerder namelijk op de uitmuntende kwalificatieresultaten van Verstappen in de afgelopen races. In Oostenrijk en in Spa was de drievoudig wereldkampioen immers de sterkste, terwijl hij in Hongarije niet ver was. En aangezien inhalen op het circuit van Zandvoort lastig is, kan poleposition wel eens heel belangrijk zijn. Daarnaast lijken de weergoden Verstappen ook gunstig gezind te zijn, want op zaterdag wordt flink wat regen verwacht.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
2. Pérez blijft teamgenoot Verstappen, mist wel ingenieur
Hij tekende in juni een nieuw contract dat hem ook volgend jaar bij Red Bull houdt, maar sindsdien zijn de prestaties van Sergio Pérez niet om over naar huis te schrijven. Even leek het dan ook dat de Mexicaan op het circuit van Spa-Francorchamps zijn laatste Grand Prix in dienst van de Oostenrijkse renstal had gereden, maar niets bleek minder waar. Daags na de Grand Prix van België maakte teambaas Christian Horner bekend dat Pérez ook in de tweede helft van het seizoen 'gewoon' in de tweede bolide van de kampioensformatie zal stappen.
Niet iedereen begreep de keuze van Red Bull om vast te houden aan de zesvoudig racewinnaar, maar Pérez kan vooralsnog dus nog altijd op de steun van het Oostenrijkse team rekenen. Het is echter wel de vraag hoe lang nog. De 34-jarige Mexicaan zal de komende races, te beginnen met die in Zandvoort, snel stappen in de goede richting moeten zetten, want anders kan het ook zo voorbij zijn. Daarnaast heeft Red Bull hem ook hard nodig in de strijd tegen McLaren in het constructeurskampioenschap. Een podiumplaats is in het huidige veld wellicht te veel gevraagd, maar een topvijfklassering mag van Pérez verwacht worden. Een dergelijk resultaat haalde de Red Bull-coureur overigens sinds Miami al niet meer.
Voor Pérez staan er dus een aantal belangrijke races op het programma, maar de komende races zal de 34-jarige uit Guadalajara het zonder de steun van zijn vaste race-ingenieur Hugh Bird, die met vaderschapsverlof gaat, moeten doen. In Zandvoort zal de Brit nog wel aanwezig zijn, maar vooral om zijn vervanger Richard Wood voor te bereiden op de taak als race-ingenieur. Wood was aanvankelijk performance engineer bij Red Bull, maar zal die functie dus tijdelijk aan een collega afstaan.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
3. 'Bono' volgt Hamilton niet naar Ferrari
Ook Lewis Hamilton lijkt zich alvast voor te kunnen bereiden op een samenwerking met een nieuwe ingenieur. Aan het begin van jaar, toen de zevenvoudig wereldkampioen aankondigde na dit seizoen te zullen verkassen naar Ferrari, sloot Mercedes-teambaas Toto Wolff niet uit dat Peter Bonnington mogelijk dezelfde weg als Hamilton zou gaan bewandelen. Naar die situatie zou later in het jaar worden gekeken.
Dat lijkt de Duitse renstal inmiddels te hebben gedaan, want 'Bono' heeft er per direct een nieuwe functie bijgekregen. De 49-jarige Brit werd in aanloop naar de Grand Prix van Nederland gepromoveerd tot Head of Engineering en daarnaast heeft Mercedes aan het doorgaans goed ingevoerde Motorsport.com laten weten dat Bonnington volgend jaar zijn huidige rol als race-ingenieur zal vervullen met één van de Mercedes-coureurs. Hamilton zal na 2024 dus afscheid moeten nemen van zijn steun en toeverlaat.
Lees ook
Schmidt voorspelt onzekere tijden voor Verstappen: 'Hij kan ook alles verkeerd doen'
Croft is benieuwd naar terugkeer Verstappen: 'Dan wordt hij tienvoudig wereldkampioen'
4. Hamilton op zoek naar nummer 32
In Silverstone en in Spa-Francorchamps boekte Hamilton overwinning nummer 104 en 105. Daarmee scherpte de 39-jarige Brit zijn eigen record verder aan, maar aan de overwinning in zijn eigen Silverstone zat nog een bijzonder verhaal. Niet alleen was het zijn eerste F1-zege in ruim tweeënhalf jaar tijd, het was ook de negende keer dat Hamilton op hetzelfde circuit op de hoogste trede van het podium plaats mocht nemen en dat was nog nooit iemand gelukt. Komend weekend kan Hamilton in Zandvoort, op die van meeste overwinningen na, nog één van zijn eigen records aanscherpen.
Sinds zijn debuut in de Formule 1 won Hamilton op de meeste circuits wel eens een F1-race, maar op de huidige kalender staan toch drie evenementen die de zevenvoudig wereldkampioen nog nooit op zijn naam wist te schrijven en Zandvoort is er daar één van. De Dutch Grand Prix staat natuurlijk ook pas voor de vierde keer op de F1-kalender, maar dit seizoen lijkt Hamilton een serieuze gooi naar de zege te kunnen doen. Met de vorm zit het namelijk wel goed. De 39-jarige Brit zegevierde immers tweemaal in de laatste drie wedstrijden. Mocht Hamilton zondag als eerste de finish passeren, dan zal hij zijn eigen record van meeste zeges op verschillende circuits aanscherpen naar 32.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
5. Geen F2 en F3, wel F1 Academy met een extra Nederlandse troef
Ook in Zandvoort zal de Formule 1 een voorprogramma hebben, alleen zullen dit niet de coureurs uit de Formule 2 en de Formule 3 zijn. Vanwege de beperkte ruimte in de paddock is er volgens Bruno Michel, de CEO van beide opstapklassen, geen ruimte om deze twee categorieën naast de Formule 1 en de Porsche Supercup te organiseren. En omdat Michel F2 en F3 in Europa niet van elkaar wil scheiden, is er besloten om de talenten uit beide juniorklassen een extra weekje vrij te geven. Dit betekent dat Richard Verschoor en Laurens van Hoepen dit weekend niet in actie zullen komen.
De Nederlandse dames uit de F1 Academy zijn daarentegen wel van de partij. Maya Weug, die in Jeddah nog zo goed aan het seizoen begon met twee podiumplaatsen, hoopt de nare smaak van het Spaanse weekend, waarin ze puntloos bleef, weg te spoelen met een klinkend resultaat in Zandvoort, terwijl Emely de Heus de lijn uit Barcelona juist door hoopt te trekken. De 21-jarige, die door Red Bull wordt gesteund, pakte daar immers haar eerste punten van het seizoen. Met Nina Gademan, die een wildcard krijgt, staat er dit weekend zelfs een derde Nederlandse coureur op de startgrid. Het 20-jarige Drentse talent is dit seizoen actief in de Britse Formule 4, waar ze de twintigste plek in het kampioenschap inneemt.
Hoe gaat Verstappen het doen op Zandvoort? Ontvang 50x je inzet als Max wint! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties