Onder de loep | Leeft de dominantie van Verstappen en Red Bull weer op of is deze definitief voorbij? Formule 1
Formule 1

Onder de loep | Leeft de dominantie van Verstappen en Red Bull weer op of is deze definitief voorbij?

Onder de loep | Leeft de dominantie van Verstappen en Red Bull weer op of is deze definitief voorbij?

De Grand Prix van Canada zorgde dankzij de regen voor een waar spektakel. Na een weekend zonder overwinning in Monaco stond Max Verstappen, ondanks de wisselende omstandigheden, toch weer op de hoogste trede van het podium in Montréal. Aankomend weekend staat de Grand Prix van Spanje op het programma, waar Red Bull Racing hoopt op een rustig en voorspoedig weekend. Desondanks zal er ook over de schouder gekeken moeten worden in Milton Keynes. In Onder de loep belicht F1Maximaal.nl de vijf belangrijkste verhaallijnen richting het Grand Prix-weekend.

1. Verstappen hoopt in Spanje eindelijk weer dominantie te proeven

Verstappen had het absoluut niet makkelijk in Canada. De Red Bull-bolide heeft moeite met kerbs, en dat kwam onder het vergrootglas te liggen in Monaco en ook in Montréal. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya hoeven de coureurs niet zo agressief gebruik te maken van de kerbs, waardoor Red Bull mogelijk weer een voordeel zal hebben. Desondanks hopen de teams die bloed ruiken natuurlijk dat de snelheid van de afgelopen weken een voorbode zal zijn voor een spannend weekend. McLaren, Ferrari en Mercedes lijken allemaal een stuk dichter bij Red Bull te komen. Desalniettemin heeft Verstappen laten zien dat hij geen dominante auto nodig heeft om zeges te pakken.

Vorig jaar ging het Verstappen volledig voor de wind. De coureur van Red Bull pakte poleposition en hij reed binnen no-time weg bij de rest van de grid. Uiteindelijk kwam Verstappen met een voorsprong van 24 seconden op Lewis Hamilton over de streep. Tijdens de race had de Nederlander het even aan de stok met race-ingenieur Gianpiero Lambiase. Verstappen had drie waarschuwingen gekregen voor het overschrijden van de baanlimieten, maar hij had niet de snelste raceronde in handen. Lambiase probeerde zijn coureur nog te stoppen, maar Verstappen ging vol voor de snelste ronde. Het lukte de drievoudig wereldkampioen om het extra punt binnen te slepen, waarna Lambiase een diepe zucht liet horen over de radio. Of Verstappen aankomend weekend bezig kan zijn met dergelijke randzaken, is nog maar de vraag. Ferrari, McLaren en Mercedes hebben laten zien te kunnen strijden voor de zege.

2. Mercedes de laatste jaren ijzersterk in Barcelona

Het team van Mercedes bracht naar de Grand Prix van Monaco een nieuwe voorvleugel en dit nieuwe onderdeel leek zijn vruchten af te werpen in Canada. Zowel Hamilton en George Russell zagen er het hele weekend snel uit. Laatstgenoemde pakte niet voor niets poleposition op de zaterdag. Het Circuit de Barcelona-Catalunya is de perfecte plek om te testen of de update daadwerkelijk voor een flinke stap heeft weten te zorgen. Het circuit nabij de grote kustplaats werd in de afgelopen jaren namelijk meermaals gebruikt tijdens de testdagen.

Het laatste wat Mercedes nodig heeft is valse hoop, dus het team hoopt natuurlijk op het tweede competitieve raceweekend op rij. Desondanks zouden ook de resultaten in Spanje nog een vertekend beeld kunnen geven. De afgelopen twee seizoenen, waarin Mercedes slechts sporadisch mee kon doen in de strijd om podiumplekken, was de Duitse renstal namelijk ook snel in Spanje. In 2022 leek Russell immers even te kunnen proeven aan een overwinning, waarna hij uiteindelijk als derde over de streep kwam achter Verstappen en Sergio Pérez. Vorig jaar pakten zowel Hamilton als Russell een podium.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen hamilton russell spanje barcelona
Ondanks dat Max Verstappen de onbetwiste nummer één was, kon Mercedes weer lachen in 2023. 

Teambaas Toto Wolff zet echter zijn vraagtekens achter de competitiviteit van zijn team in Spanje. 'Voor ons is het nooit een goed circuit geweest', zei Wolff tegenover Sky Sports. De Oostenrijker denkt dat het vooral een spannende strijd zal kunnen worden tussen Red Bull en McLaren. 'Vorig jaar zeiden we dat McLaren daar sterker was na hun comeback, voor ons is het nooit een goed circuit geweest. Ik denk dat je Max en Red Bull niet uit mag sluiten, ze zijn nog altijd de maatstaf. McLaren heeft echter enorme stappen gezet, en je mag Ferrari niet vergeten.'

3. Ferrari moet koppen weer bij elkaar steken

Het Grand Prix-weekend in Canada was er eentje om snel te vergeten voor het team van Ferrari. Waar Mercedes juist het hele weekend snel was, was de snelheid bij de Italiaanse renstal nergens te bekennen. Dit betekende dat zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz aan het einde van Q2 uit de auto konden stappen. Een pijnlijk resultaat voor de Scuderia, die twee weken eerder nog de zege van Leclerc in Monaco kon vieren. Het weekend werd op zondag nog wat pijnlijker. Beide coureurs vielen immers uit. Leclerc met een motorprobleem en na een klassiek voorbeeld van een Ferrari-strategie, en Sainz na een crash.

Frédéric Vasseur moet er dus voor zorgen dat de neuzen na een teleurstellend weekend weer dezelfde kant op staan. Ferrari kent namelijk een prima openingsfase van dit seizoen. Beide coureurs hebben al een race weten te winnen, en voor het weekend in Canada was Leclerc constant in de punten te vinden. De Italiaanse renstal lijkt dus naast Red Bull en McLaren de meeste aanspraak te maken op een overwinning en minimaal één podiumplek in Spanje is ook zeker niet ondenkbaar. Met een goed resultaat kan het team de tweede plek in het constructeurskampioenschap verstevigen en gezien de huidige vorm van Pérez misschien wel nog verder omhoog kijken.

4. Druk juist weer op de ketel bij Pérez

Bij Pérez leek de druk van de ketel te zijn nadat zijn toekomst bij het team van Red Bull verzekerd werd. Desondanks ging het voor de Mexicaan weer helemaal mis op het Circuit Gilles-Villeneuve. Op de zaterdag werd de man uit Guadalajara al in Q1 uit de kwalificatie gestoten en een dag later belandde zijn RB20 in de muur nadat hij op een nat gedeelte van het circuit terecht kwam. Waar er een last van schouders had moeten vallen, lijkt deze druk dus weer volledig te zijn teruggekeerd. Na twee flinke schaderekeningen op rij moet Pérez ervoor zorgen dat hij een goed weekend heeft, en misschien nog belangrijker: dat hij zijn auto uit de muur houdt.

Onder de loep | GP Spanje moet het ware verschil tussen Red Bull, Mercedes, McLaren en Ferrari tonen
Sergio Pérez wil een comeback dit jaar zien te voorkomen. 

Red Bull heeft met de RB20 niet dezelfde dominantie als met de RB19 en dat is ook terug te zien in de stand. Vorig jaar hadden beide Red Bull-mannen al vanaf het begin van het seizoen een één-tweetje in handen, maar deze is de Oostenrijkse renstal op dit moment al kwijtgeraakt. Pérez is terug te vinden in de vijfde plek en met nog een slecht resultaat komt ook de eerste positie in het constructeurskampioenschap in gevaar. Dat is de extra druk die Pérez waarschijnlijk niet kan gebruiken, want een Pérez in het nauw maakt rare sprongen. Vorig jaar kwam de meervoudig racewinnaar ook niet verder dan de elfde plek in de kwalificatie en de vierde plek in de race. Pérez moet dus een tandje bijzetten.

5. Heeft Ricciardo eindelijk de motivatie gevonden die hij nodig had? 

Daniel Ricciardo is dit seizoen onzichtbaar naast teamgenoot Yuki Tsunoda. De Japanner is in de eerste negen races van dit jaar de betere van de Visa Cash App RB-coureurs gebleken. Vorig raceweekend was daar echter ineens Ricciardo, die met een vijfde plek in de kwalificatie vriend en vijand wist te verbazen. In Canada maakte hij vooral één vijand in de persoon van Jacques Villeneuve. De Canadees was niet te spreken over de prestaties van Ricciardo sinds zijn terugkeer en hij vindt eigenlijk dat de RB-coureur het veld moet ruimen voor een andere rijder.

Dat schoot in het verkeerde keelgat bij de meervoudig racewinnaar, maar de woorden van Villeneuve leken dus wel voor wat extra motivatie te zorgen. David Croft zei na afloop van de kwalificatie dan ook dat Ricciardo een bloemetje moest opsturen naar de enkelvoudig wereldkampioen. Het is de vraag of Ricciardo nogmaals stevige kritiek nodig heeft om goed te presteren of dat hij nu consistent voor zijn teamgenoot kan eindigen zonder de harde woorden van Villeneuve. RB staat in een soort niemandsland op de zesde plek in het constructeurskampioenschap, maar een goed resultaat in Spanje van zowel Ricciardo als Tsunoda is zeker welkom.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws