Na een redelijk saai verlopen Grand Prix van Spanje verlaat het Formule 1-circus het Europese continent weer voor een korte tussenstop in Canada. Vorig jaar won Max Verstappen voor het eerst op het Circuit Gilles Villeneuve, en ook dit jaar reist de Nederlander als favoriet af naar Montreal. In Onder de loep belicht F1Maximaal de vijf belangrijkste verhaallijnen richting het Grand Prix-weekend.
1. Verstappen en Red Bull Racing op jacht naar nieuwe mijlpalen
Verstappen won de laatste drie Grands Prix, terwijl Red Bull als team dit jaar nog ongeslagen is. Bij een nieuwe overwinning in Canada worden er door zowel Verstappen als Red Bull nieuwe mijlpalen behaald. Verstappen kan zijn 41e overwinning pakken, waarmee hij de legendarische Ayrton Senna zou evenaren. Daarnaast is Verstappen al sinds 3 november 2019 niet meer verslagen op een van de vier circuits op het Noord-Amerikaanse continent. De afgelopen twee Grands Prix wist de Nederlander van start tot finish te leiden, en dus is hij ook aankomend weekend weer de torenhoge favoriet.
Ook voor Red Bull als team staat er een mooie mijlpaal op het menu als de champagne op zondag na een nieuwe overwinning ontkurkt mag worden. Bij een achtste seizoenszege komt de teller voor het Oostenrijkse team op honderd te staan, waarmee het team zich in een exclusief rijtje met Ferrari, McLaren, Mercedes, en Williams zou plaatsen. Een nieuwe overwinning zou Red Bull ook een evenaring van haar langste winstreeks van negen races opleveren. Eerder lukte dit in 2013 en in 2022.
2. Krijgen we opnieuw een zinderende kwalificatiesessie voorgeschoteld?
Terwijl de race in Spanje qua spanning vies tegenviel, was de kwalificatie een dag eerder allesbehalve saai te noemen. Een week eerder in Monaco was het zo mogelijk nog spannender op de zaterdag. Sterker nog, eigenlijk hebben we het hele jaar spraakmakende zaterdagen gehad. Hoewel er geen punten te verdienen zijn, wordt de kwalificatie steeds meer een hoogtepunt van het weekend, en de kans is groot dat dit ook in Canada het geval is. De onderlinge verschillen zullen in Canada vermoedelijk kleiner zijn dan in Spanje, en de zaterdag is de enige dag waarop de concurrentie Red Bull enigszins kan bijhouden.
Om aan te geven hoe spannend de zaterdagen dit jaar geweest zijn: de startopstellingen voor de afgelopen drie Grands Prix zagen telkens vijf verschillende teams op de eerste vijf startplekken. In Miami stonden er zelfs zes verschillende teams in de top zes, terwijl Spanje de kroon spande met maar liefst zeven teams op de eerste zeven plekken. In de kwalificatie valt er dus voor haast alle teams wel iets te halen. Red Bull domineert op de zondagen, maar het Oostenrijkse team heeft het al zes Grands Prix op rij niet voor elkaar gekregen om beide auto's op de eerste startrij te krijgen. Dit lukte alleen bij de seizoensopener in Bahrein.
3. Slaat Sergio Pérez terug?
Als teamgenoot van Verstappen staat Pérez sowieso al voor een grote uitdaging, maar de Mexicaan verhoogde de druk op zichzelf door in de winter en tijdens de openingsraces van het seizoen meermaals uit te spreken dat hij vol voor de titel gaat. Na de eerste vier Grands Prix van het seizoen viel dat nog enigszins te begrijpen, aangezien de Mexicaan twee van de eerste vier races wist te winnen. Sindsdien is het echter snel bergafwaarts gegaan. In de afgelopen twee raceweekenden liep Pérez Q3 mis en wist hij op zondag niet op het podium te eindigen. De achterstand in het kampioenschap is nu hard opgelopen tot 53 punten.
Zelfs de teamleiding heeft indirect uitgesproken dat Pérez nu niet meer serieus deelneemt aan een kampioenschapsgevecht. Zo zei teambaas Christian Horner na de Grand Prix van Spanje nog dat hij hoopte dat Pérez weer beter gaat presteren nu de druk van het kampioenschap weer verdwenen is. Het wordt ook wel hoog tijd dat de Mexicaan weer betere resultaten pakt. Helmut Marko kan wel zeggen dat het stoeltje van Pérez niet in gevaar is, en dat klopt voorlopig ook wel, maar het is al geen goed teken als de teamleiding dit soort vragen moet beantwoorden. Als je in een RB19 rijdt, is een podiumfinish wel het allerminste dat verwacht mag worden bij een gebrek aan serieuze technische tegenslag.
4. Wie is aan de beurt als uitdager van Pérez?
Met Mercedes, Aston Martin en Ferrari hebben we drie teams die gezamenlijk de achtervolging op het ongenaakbare Red Bull proberen in te zetten. Welk van deze teams het beste presteert, lijkt per weekend te verschillen. In Bahrein en Saoedi-Arabië was het nog Fernando Alonso, maar in Australië loste Lewis Hamilton de Spanjaard af als best of the rest met een tweede plek. In Azerbeidzjan was het juist Charles Leclerc, die zijn Ferrari op poleposition zette en een podiumklassering uit het vuur sleepte. In Miami en Monaco was het weer de beurt aan Alonso, terwijl Mercedes in Barcelona duidelijk sneller was dan Ferrari en Aston Martin.
Ferrari en Mercedes introduceerden echter flinke upgrades tijdens de afgelopen Grand Prix-weekenden, en dit weekend is Aston Martin aan de beurt als het op nieuwe onderdelen aankomt. Het circuit in Spanje lag Mercedes perfect, en lag Ferrari en Aston Martin juist niet goed. De lange rechte stukken en langzame bochten in Montreal zullen minder gunstig zijn voor Mercedes. Daarnaast worden de zachtere banden opnieuw ingezet. Vermoedelijk gaat dit een heel spannend gevecht achter Red Bull, of beter gezegd Verstappen, opleveren.
5. Weergoden kunnen ook nu weer een rol gaan spelen
Het begin van het Europese seizoen werd gekenmerkt door wisselvallig weer. Het weekend in Imola viel compleet in het water vanwege de wateroverlast in Emilia Romagna, terwijl de coureurs in Monaco in de slotfase van de race geconfronteerd werden met een flinke regenbui. Ook het weekend in het doorgaans droge en warme Spanje verliep niet geheel droog, met een nat verlopen tweede vrije training op vrijdag. Een dag later zorgde een buitje voor de kwalificatie ook nog voor chaos in met name Q1.
Dit weekend kan er opnieuw regen vallen. Volgens WeerOnline is dat met name het geval op vrijdag en zaterdag met respectievelijk 65 en 75 procent kans op regen. Ook op zondag wordt nog een regenkans van 60 procent aangegeven, maar dan gaat het vermoedelijk om kleinere hoeveelheden aan neerslag. Vorig jaar bleef het ook niet droog in Canada: in een natte kwalificatiesessie pakte Verstappen poleposition, met Alonso, toen nog verrassend met zijn Alpine, als nummer twee. Enige vergelijkingen met de afgelopen kwalificatiesessies kunnen wel ontdekt worden, aangezien ook in Canada vorig jaar vijf verschillende teams plaatsnamen op de eerste vijf plekken, met Leclerc en Pérez als grootste slachtoffers in Q2.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties