Pirelli heeft op 8 en 9 oktober twee testdagen afgewerkt met Liam Lawson, Lando Norris en Carlos Sainz op Mugello. De testdagen stonden in het teken van de compounds voor het 2025-seizoen. De bandenleverancier van de Formule 1 is tevreden met de progressie die is geboekt en de data die zijn verzameld. Later deze maand worden de tests voortgezet in Mexico, en in november worden de prototypes voor 2026 getest.
Pirelli-topman Mario Isola zei het al in gesprek met F1Maximaal.nl, de laatste tijd regent het veel tijdens de testdagen van Pirelli, en dat is niet bepaald ideaal. Zo regende het ook tijdens de tweedaagse test in oktober, die Pirelli hield op Toscaanse Mugello. 'Regen lijkt bijzonder gehecht aan het testprogramma van Pirelli in dit laatste kwartaal van 2024', begint het persbericht van de bandenleverancier. 'Vorige week werden de twee dagen op Magny-Cours, op zijn zachtst gezegd, bemoeilijkt door het weer, en zo werd de sessie die op 8 oktober begon op Mugello al vroeg getroffen door hevige regen.'
De regen en slechte zichtbaarheid zorgde ervoor dat de veiligheidshelikopter een lange tijd niet kon vliegen, waardoor de auto's de hele dag nauwelijks in actie kwamen. 'Voor 8 oktober stonden er twee verschillende programma's op de planning. Lawson, die zijn rol als reserverijder bij Red Bull vervult voordat hij volgende week zijn zitje inneemt bij Visa Cash App RB, zou werken aan de afronding van de compounds voor 2025. Ondertussen zou McLaren, met Norris achter het stuur voor het eerst de prototypes van de banden testen die vanaf 2026 gebruikt zullen worden', aldus Pirelli.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dit leverde vooral nuttige informatie op'
De banden voor 2026 hebben dezelfde 18 inch-diameter als de huidige banden, maar de breedte en buitendiameter zijn iets kleiner op zowel de voor- als achteras. Max Verstappen stelde dat Pirelli beter terug kon gaan naar de 16 inch-banden, maar Isola verklaarde tegenover F1Maximaal.nl: 'dan zouden we problemen krijgen met oververhitting. Verstappens capaciteiten staan echter buiten kijf, en elke negatieve opmerking of kritiek van hem wordt zeer serieus genomen'. Op 9 oktober werden de tests voortgezet, waarbij dezelfde coureurs van McLaren en Red Bull weer in actie kwamen.
Carlos Sainz en Charles Leclerc reden ook een programma van Pirelli. 'Tijdens het eerste uur van de ochtend was de baan nog vochtig, waardoor alle drie de auto's op de intermediates reden. Dit leverde nuttige informatie op, vooral omdat Mugello zo'n veeleisend circuit is. Vanaf elf uur konden er slicks worden gebruikt om het volledige programma af te werken. In de loop van de dag werden er in totaal 390 ronden gereden. Norris reed de meeste ronden (118), gevolgd door Lawson (116). Leclerc en Sainz reden net iets minder dan tachtig ronden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In november is het de beurt aan Alpine
Zoals Pirelli al had aangekondigd zal de tweede vrije training van de Grand Prix van Mexico net als vorig jaar in het teken staan van de Pirelli-test. Daar wordt de volgende fase van het ontwikkelingsprogramma voor de compounds van 2025 voortgezet. 'Het werk aan de prototypes voor 2026 wordt hervat op 13 en 14 november op Magny-Cours, waarbij een mule-car van Alpine wordt ingezet', laat de bandenleverancier weten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties