Formule 1-journalist en technisch analist Giorgio Piola denkt dat Aston Martin een geschiktere omgeving voor Adrian Newey zal zijn dan Ferrari. De Italiaan vermoedt dat als Newey vertrekt bij Red Bull Racing, hij naar Aston Martin gaat omdat hij zich daar meer op zijn gemak zal voelen. Het is voor Piola duidelijk dat de topontwerper zich nu ook niet op zijn gemak voelt. Dat heeft vooral te maken met persoonlijke kwesties.
Piola is al sinds 1969 bezig met de Formule 1, toen was hij namelijk de hoofdredacteur van La Gazzetta dello Sport, het doorgaans goedgeïnformeerde Italiaanse medium. De Grand Prix van Monaco in 1969 was de eerste race die hij bijwoonde. De journalist is bij meer dan 800 Grands Prix geweest en begon gedurende zijn carrière ook technische analyses en tekeningen te maken van Formule 1-bolides. Het is dus niet gek dat de Italiaan het werk van topontwerp Newey bewondert. Neweys meest recente meesterwerk is de RB20, waarin Max Verstappen tot nu toe al vier zeges in vijf races heeft behaald. Er gaan geruchten rond dat Newey vertrekt bij Red Bull. Een aankondiging werd spoedig verwacht, maar die is tot nu toe uitgebleven. Vanzelfsprekend wordt er druk gespeculeerd waar de Brit dan heen gaat, en of hij überhaupt ergens heen gaat.
De situatie achter de schermen bij Red Bull lijkt hem op te breken, aldus Auto, Motor und Sport. 'Ik geloof echter dat Newey nog veel meer troeven achter de hand heeft dan welke AI-bot dan ook', zegt Piola in gesprek met de Italiaanse tak van Motorsport.com. 'Het is duidelijk dat persoonlijke kwesties en relaties belangrijke rollen spelen. Alles wat er is gebeurd is vreselijk, moet ik zeggen', vervolgt de Italiaan. 'Ik heb er heel weinig onderzoek naar gedaan omdat het een beetje 'salonpraat' is waar ik niet bijzonder in geïnteresseerd ben, maar het heeft wel grote problemen binnen het team veroorzaakt, en zo begint iedereen een beetje ontevreden te worden.' Piola kent Newey als een genie, maar ook als een gevoelig persoon die een rustige sfeer om zich heen wil. 'Het kan zijn dat hij zich niet meer in deze ideale situatie bevindt. Ook het duo Newey-Waché, er moet duidelijk iets zijn dat niet helemaal klopt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Piola wijst echter aan dat niets omtrent het vertrek van Newey zeker is op dit moment. Hij wil dan ook van niets uitgaan, maar wil wel antwoord geven op de vragen die hij krijgt over waar Newey dan heen kan. 'Als het ooit gebeurt, want op dit moment kunnen we het nog niet zeggen, zal het een kwestie zijn van interne relaties, van menselijke relaties. Er zijn twee teams in het bijzonder waarover gespeculeerd wordt: Aston Martin, op 23 kilometer van waar hij zich nu bevindt (in Milton Keynes, red.), en Ferrari', vervolgt Piola. 'In deze situatie moet je je inbeelden waar je het liefst je grote carrière zou willen afsluiten. Newey kennende denk ik aan Aston Martin, want daar heerst een veel meer ontspannen sfeer, en het is ook dichtbij. Laten we niet vergeten dat Newey erger is in het verdwalen dan ik, en heel vaak ook', glimlacht Piola.
'Ik heb een hekel aan gokken, maar zou wedden op een overstap naar Aston Martin'
Aston Martin lijkt de beste optie volgens de Italiaan, maar Ferrari kan Newey ook andere projecten bieden naast de Formule 1-bolide. Zo wordt er gezegd dat Ferrari hem de vrijheid kan bieden betreffende de projecten van supercars. Piola denkt niet dat dat de Brit over zou halen. 'Zijn komst naar Italië lijkt me wat problematischer. Hij weet ook dat er veel verwachtingen zijn, en dat er veel druk is. Dat is niet een sfeer die ideaal is volgens zijn mentaliteit. Het zou een grote stap zijn, en natuurlijk ook zeer ambitieus. We weten hoe groots het zou zijn om Ferrari terug te brengen naar de top. Het is een resultaat dat voor iedereen een magisch effect heeft, voor zowel de coureurs als voor de technici. Ik denk dat hij zich meer op zijn gemak zou voelen bij Aston Martin. Ik heb een hekel aan gokken, maar zou wedden dat hij overstapt naar Aston Martin.'
Beide teams willen de topontwerper maar al te graag hebben. Aston Martin schijnt 200 miljoen te bieden voor vier jaar, Ferrari 100 miljoen. De Scuderia, die al sinds 2008 geen titel meer heeft gewonnen, zou graag weer een winnende bolide willen hebben. 'Zoals Ferrari het destijds zo goed had gedaan met Schumacher, geloof ik natuurlijk dat Newey het verschil maakt ten opzichte van anderen. Maar ik geloof veel meer in een pakket, in een groep mensen, zoals het destijds met Schumacher was. Niet alleen Ross Brawn kwam, ook veel andere technici, en dus was er sprake van een herstructurering van de werkomgeving die ze bij Benetton hadden. Het meenemen van één persoon hebben al eens meegemaakt met John Barnard. Hij was een genie, maar hij kon zich niet aanpassen aan Maranello.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties