De Formule 1 rijdt dit jaar nog onder de reglementen die in 2022 van kracht werden, maar zal in 2026 een compleet nieuw reglement krijgen. Vanwege de ingrijpende veranderingen aan de aerodynamica en de krachtbron werken de teams nu al aan de 2026-auto. Adrian Newey zal vanaf 1 maart werkzaam zijn voor Aston Martin, en heeft de voorbereidingen op 2025 en een deel van die van 2026 dus gemist. Naar zijn idee schrijven de nieuwe krachtbronregels echter voor dat één team zal domineren.
Hoewel Red Bull Racing Neweys beslissing in mei 2024 betreurde, ging het team ervan uit dat ze de kracht en diepgang had om verder te gaan met Pierre Waché en zijn team. Newey had bovendien al een stap terug gedaan en stond niet meer zo op de voorgrond als voorheen. Toch gaven velen, waaronder Helmut Marko, aan dat het wel handig is om Newey in je team te hebben als een nieuw tijdperk van de Formule 1 begint. Volgend jaar gaan de reglementen over de kop, en gaat men ervan uit dat Newey de man is die direct een goed begrip van die regels zal hebben.
De Britse ingenieur ontkent dat echter als hem daarnaar wordt gevraagd. 'De waarheid is dat ik op dit moment niet alles over de regels weet', zegt Newey in gesprek met Auto, Motor und Sport. 'Ik ben sinds april 2024 uit de Formule 1, dus ik heb weinig gedetailleerde kennis van de nieuwe reglementen', vervolgt hij. 'Natuurlijk zijn de regels voor de krachtbron al enige tijd bekend, maar als het gaat om het chassis, de aerodynamica en de voertuigdynamica, dan heb ik daar niet veel kennis van. Dus dat zal een snelle leercurve zijn wanneer ik begin.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Voorbereiding van de motorfabrikanten
Aston Martin zal vanaf 2026 met een Honda-krachtbron rijden. Newey is immers al bekend met het Japanse merk, aangezien ze lang hebben samengewerkt met Red Bull. De Brit verwacht pas in 2027 echt invloed op de auto te hebben. 'Ik denk dat er een grote kans is dat het aan het begin een motorformule zal zijn', zegt Newey over de start van het 2026-seizoen. 'Zowel de regels voor het chassis als voor de krachtbron veranderen tegelijkertijd. In dit geval zijn de regels voor het chassis heel erg geschreven om te proberen te compenseren voor de regels van de krachtbron, zeg maar. Dat voegt een extra dimensie toe.'
De laatste keer dat de krachtbronregels over de kop gingen was in 2014, toen de Formule 1 overging op het hybride-tijdperk. 'Ik denk dat motorfabrikanten enigszins hebben geleerd van de fout om niet voorbereid te zijn, zoals de concurrenten van Mercedes voor die verandering in 2014', gaat de 66-jarige verder. 'Maar er is een kans dat een fabrikant erboven uitsteekt en dat het een door de krachtbron gedomineerde reglementering wordt, in ieder geval in het begin. En als dat gebeurt op het gebied van de verbrandingsmotor, dan kan dat gedurende de hele looptijd zo blijven.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook brandstof speelt een rol
Volgens sommige analisten hebben de motorfabrikanten die ook motoren bouwen voor straatauto's daarin een voorsprong. Zij hebben de techniek achter de nieuwe krachtbronregels al eens door kunnen hebben. 'Zoals de regels zijn geschreven, is het vrij moeilijk voor degenen die achterlopen om erbij te komen', waarschuwt Newey. 'Als het aan de elektrische kant ligt, zijn er meer kansen om bij te komen als je achterloopt. Aan de brandstofkant is er in principe flexibiliteit, maar met beperkingen op de testbanken en het feit dat alles zo geoptimaliseerd is, kun je niet zomaar een andere brandstof in een motor gebruiken die daar niet voor geoptimaliseerd is', aldus Newey.
Hij mag vanaf 1 maart dan echt aan de slag bij Aston Martin, maar is ondertussen vanzelfsprekend al meerdere keren op de koffie geweest in Silverstone. 'Mijn focus zal dan duidelijk liggen op 2025. Zonder twijfel zal Lawrence willen dat ik me een beetje bemoei met 2025, maar of ik echt iets bij kan dragen, weet ik niet totdat ik begin.' Aston Martin heeft tot de testdagen in Bahrein de tijd voor de finishing touch op de nieuwe bolide. Newey zou gedurende het seizoen de richtingen van de updates aan kunnen sturen, maar of hij meer kan doen, is nog niet bekend.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties