Adrian Newey, de meesterontwerper die al jarenlang de verantwoordelijkheid draagt voor het ontwerpen van de Red Bull Racing-bolide, deed recentelijk een boekje open over de benaderingen van Ferrari die hij in het verleden afwees. De Brit behaalde eerder bijzondere successen met Red Bull en is ook dit seizoen weer een aanzienlijke reden achter het succes van de Oostenrijkse renstal, maar toch kijkt Newey soms met spijt terug op zijn keuze om het aanbod van de Italiaanse renstal af te wijzen.
Newey besloot in 2006 het avontuur aan te gaan met Red Bull, en de rest is inmiddels geschiedenis. Samen met de Oostenrijkse renstal behaalde de ontwerper de meest bijzondere successen, en ook dit seizoen zijn ze goed op weg. De constructeurstitel werd in Suzuka officieel op naam van Red Bull gezet, en ook de rijderstitel zal binnenkort richting Max Verstappen gaan. De keuze van Newey om met Red Bull in zee te gaan is dus ongetwijfeld een goede geweest, maar alles komt met een prijs. Om zijn plek bij de Oostenrijkse renstal te behouden moest hij een aanbod van Ferrari afwijzen, nadat hij dat in 1993 al eerder deed. Gezien de huidige omstandigheden lijkt hij dus de juiste keuze gemaakt te hebben in het verleden, maar toch trekken de gevolgen nog altijd aan Newey.
Weldoordachte keuze leidt soms tot spijt voor Newey
De ontwerper was de meest recente gast in officiële Formule 1-podcast Beyond the Grid, en kreeg in gesprek met Tom Clarkson uiteindelijk vragen over zijn geschiedenis met Ferrari. Newey kreeg namelijk niet één, maar twee keer een aanbod van de Italiaanse renstal, maar beide keren weigerde hij. Het eerste aanbod kwam dus in 1993, maar wegens privé-omstandigheden lag een positie binnen Ferrari buiten bereik. 'Ferrari vroeg me de eerste keer tijdens mijn IndyCar-dagen, dus dat telt misschien niet, maar dat aanbod was eerlijk gezegd wel aantrekkelijk.' Maar zijn huwelijk gooide roet in het eten voor de Brit, want eerder moest hij noodgedwongen de stekker uit een eerder huwelijk trekken door het voortdurende reizen tussen Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Clarkson vroeg Newey ook of er ooit nagedacht is om op afstand aan de ontwerpen te werken en dus niet voortdurend in Italië aanwezig te zijn, maar op die vraag gaf de ontwerper stellig antwoord. 'Ik heb daar nooit naar gevraagd maar ik denk ook niet dat dat idee ooit van de grond kon komen.'
Een positie bij het Italiaanse Ferrari betekende namelijk weer een nieuwe woonplek voor Newey, en dat zag hij niet zo zitten. 'Als je het gaat doen, moet je rekening houden met de Italiaanse identiteit van Ferrari.' Toch doet Red Bull momenteel iets soortgelijks met zusterteam AlphaTauri, maar volgens Newey werkt die samenwerking net iets anders. 'Dan wordt het een idee om een ontwerp- en onderzoekcentrum op te starten op een hele andere plek dan waar de daadwerkelijke fabriek van het team zich bevindt. Ik weet dat wij dat ook doen met ons zusterteam (AlphaTauri zit zowel in het Italiaanse Faenza als het Britse Bicester, red.), maar ik geloof niet zo in dat concept.'
Gesprekken in 2014 vonden alleen plaats uit frustratie volgens Newey
In 2014 kwam Ferrari dus met een tweede aanbod, maar ook deze sloeg Newey af. De ontwerper zat namelijk prima op zijn plek bij Red Bull, maar raakte wat gefrustreerd door een gebrekkige medewerking van motorleverancier Renault. 'Mijn gesprekken met Ferrari in 2014 kwamen echt tot stand door pure frustratie. Ik wilde namelijk niet weg bij Red Bull, maar in die samenwerking met Renault zaten we in een vervelende positie omdat zij nog geen competitieve hybridemotor hadden ontwikkeld.' De context die bij dat verhaal hoorde speelde volgens Newey echter een grote rol, want het zat een stuk dieper dan dat. 'Dat gebeurt als je voor het eerst samenwerkt, dus dat was oké. We kregen te maken met nieuwe regels en we maken allemaal fouten, dus dat is prima. Maar toen Christian (Horner, red.), Helmut (Marko, red.) en ik op bezoek gingen bij Carlos Ghosn (voormalig directeur van Renault, red.), schrokken we van zijn reactie.'
Het idee van Formule 1-deelname kwam namelijk niet van Ghosn zelf, en dus kon hij het niet opbrengen om medeleven te tonen en mee te denken over het probleem. Newey citeerde zijn antwoord: 'Ach, ik heb zelf geen interesse in Formule 1. Ik doe dit alleen omdat mijn marketingteam zei dat ik het moest doen.' Newey had daar maar één ding op te zeggen: 'Het was echt een vervelende positie om in te zitten.' Maar ondanks de frustratie besloot Newey alsnog bij Red Bull in dienst te blijven, en gelukkig is dat allemaal goed afgelopen.
Uitdaging bij Ferrari was niet het enige punt op wensenlijstje van Newey
Iedereen die ook maar enigszins betrokken is bij de Formule 1 droomt van een kans bij Ferrari, dus Newey deelde logischerwijs die gedachtegang. 'Als het op de emotionele stand van zaken aankomt heb ik er tot op bepaalde hoogte wel spijt van gehad, ja.' Toch benadrukte de ontwerper ook dat hij nog enkele andere punten op zijn wensenlijstje had staan. 'Maar het gaat zoals het gaat. Ik had bijvoorbeeld ook wel samen met Fernando (Alonso, red.) of Lewis (Hamilton, red.) samen willen werken. Dat had ook een fantastische uitdaging kunnen worden.' Toch is Newey meer dan tevreden met zijn huidige positie bij Red Bull, en denkt hij niet teveel na over gemiste kansen. 'Maar dit zijn de huidige omstandigheden en hier moeten we het mee doen. Zo is het nou eenmaal.'
Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties