Adrian Newey werkte nooit samen met zevenvoudig wereldkampioenen Michael Schumacher of Lewis Hamilton, maar wist toch in de periode dat beide succesvolle coureurs actief waren dertien keer een auto af te leveren die goed was voor een wereldtitel. De auto's van Newey wonnen meer races dan Schumacher en Hamilton samen, en daarbij is Newey dan ook dankbaar dat hij beschikt over een coureur als Max Verstappen.
Het 64-jarige meesterbrein van Red Bull Racing werkt niet meer fulltime aan het Formule 1-project, maar is nog steeds erg belangrijk bij het Oostenrijkse team. 'Ik geniet ervan dat ik creatief kan proberen te zijn. Ik sta aan de tekentafel, zoals iedereen weet, en probeer daar met nieuwe ideeën te komen. Ik geniet ook heel erg van het werken met het team, en die cultuur proberen we ook aan te moedigen en te omarmen', vertelt Newey in een interview met BBC.
Sinds het nieuwe aerodynamische reglement in 2022 heeft Red Bull Racing 38 van de 43 races gewonnen. Van die 38 overwinningen gingen er maar liefst 34 naar Verstappen. 'Je hebt een geweldige coureur nodig, een goede auto, en een goede motor. Als één van die ingrediënten zwakker is, kan je hier en daar een overwinning pakken, maar dan zal je het kampioenschap niet winnen', weet de Britse ontwerper. Geen enkele coureur heeft nu meer races gewonnen met Newey-auto's dan Verstappen.
Overeenkomsten tussen de vele grootheden
'Ik heb het geluk gehad dat ik met verschillende grootheden heb mogen samenwerken', vertelt de 64-jarige Newey, die ook Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Häkkinen, en Sebastian Vettel van auto's voorzag waarmee wereldtitels gewonnen werden. Daarnaast werkte Newey in 1994 kortstondig samen met Ayrton Senna, en dus kan de ontwerper wel het een en ander zeggen over de echte topcoureurs. 'Hoewel hun persoonlijkheden heel verschillend kunnen zijn, bijvoorbeeld in hun houding in de teamvergaderingen, hebben ze allemaal gemeen dat ze nog veel mentale reserves hebben terwijl ze rijden.'
Vervolgens somt Newey karakteristieken op die de wereldkampioenen kenmerken. 'Ze kunnen de auto besturen, en daarnaast nog genoeg schijfruimte hebben om na te denken over hoe ze de banden moeten gebruiken, hoe de race zich ontvouwt, en wanneer je wel of juist niet moet pushen, want dat is vooral nu met deze auto's erg belangrijk. Daarnaast weten ze hoe ze de elektrische instellingen moeten aanpassen tijdens de race aan de hand van het rijgedrag van de auto. Max is uitzonderlijk in deze dingen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties