Topontwerper Adrian Newey blikt terug op zijn carrière en het moment waarop hij overstapte van McLaren naar Red Bull Racing. David Coulthard was diegene die hem aanspoorde om na te denken over een overstap, omdat de Schot ook net bij Red Bull was gekomen. De 65-jarige heeft een aantal lastige seizoenen meegemaakt, waaronder een met Max Verstappen.
Het is niet gek dat Newey wordt beschouwd als een van de beste ontwerpers in de Formule 1. Newey heeft meer titels op zijn naam staan dan wie dan ook in de paddock. In totaal hebben zijn auto's meer dan 200 Grands Prix gewonnen, twaalf constructeurskampioenschap en dertien coureurskampioenschappen. Zeven verschillende rijders hebben een kampioenschap gewonnen in zijn auto, waarvan Verstappen momenteel de laatste is. Na zijn periode bij Williams en McLaren, vertrok hij in 2005/2006 naar Red Bull.
Coulthard gaf hem een voorzetje. 'Toen ik bij McLaren zat in 2005 hadden we een goede auto', begint Newey in de Talking Bull-podcast. 'We wonnen tien races, maar ik had het gevoel dat ik klaar was voor een nieuwe uitdaging, dus ik begon rond te kijken om te zien wat de opties waren', gaat de Brit verder. 'David reed natuurlijk voor Red Bull in 2005, tijdens het eerste seizoen van het team. Hij zei: Adrian, ik denk dat dit een geweldig team is, je moet erover nadenken. Tegelijkertijd maakte Christian (Horner, red.) er een gewoonte van om mij toevallig tegen het lijf te lopen in de paddock.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Eerste zege met Vettel in 2009
Newey voelde toch wel wat voor een overstap naar de Oostenrijkse renstal, die in 2005 debuteerde. 'We begonnen te praten en ik dacht: dit is een grote uitdaging, het is een groot risico voor mijn carrière, maar ik voel er wel wat voor. Dus toen ik begon, was dat echt met de verwachting en de hoop dat we op een gegeven moment een race zouden kunnen winnen', legt Newey uit. Dat gebeurde uiteindelijk vier jaar later. In 2009 kwam de eerste zege voor Red Bull. Sebastian Vettel pakte de overwinning tijdens de Grand Prix van China.
De Duitser was in 2008 al verantwoordelijk voor de eerste zege van zusterteam Toro Rosso. 'Die eerste overwinning in China in 2009 was zeker een mijlpaal', zegt Newey. 'De laatste race in Abu Dhabi in 2010 zal ik ook nooit vergeten. Daar wonnen we tegen de verwachtingen in het kampioenschap met Sebastian', glundert Newey. 'In 2012 werd het ook beslist in de laatste race. Sebastian werd in een spin getikt in de eerste ronde en had een enorm gat in zijn auto, maar hij kon doorrijden en de titel pakken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De ontknoping van 2021
Een zege die niet kan ontbreken op het lijstje van Newey is Verstappens overwinning tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi 2021. Ook toen werd de titel in de laatste race bepaald, en in Abu Dhabi zelfs in de laatste ronde. 'Daar zal denk ik nog jaren over gesproken worden. Dat was denk ik het moeilijkste jaar van al mijn jaren in de autosport', onthult Newey. Het was een lastig seizoen voor Red Bull, dat al heel lang tegen de dominantie van Mercedes vocht. Niet alle races vielen Red Bulls kant op dat jaar.
In het dominante tijdperk van Mercedes was Red Bull al lang bezig om haar auto klaar te stomen voor een kampioenschap. Na moeilijke jaren waarin de betrouwbaarheid van de bolide niet optimaal was, konden ze Verstappen eindelijk een bolide bieden die in staat was om het kampioenschap te behalen. Na jaar lang hard werken en vechten, kwam Red Bull als winnaar uit de bus in 2021. Een race, een ontknoping, die Newey nooit zal vergeten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties