NB | 'We moeten rekening houden met een Nederlandse wereldkampioen dit jaar' Formule 1
Formule 1

NB | 'We moeten rekening houden met een Nederlandse wereldkampioen dit jaar'

NB | 'We moeten rekening houden met een Nederlandse wereldkampioen dit jaar'

Inmiddels is het stof gaan liggen en de oranje rook van de Red Bull Ring verdwenen. Max Verstappen heeft zeer dominant de Grand Prix van Oostenrijk op zijn naam geschreven. Wat F1Maximaal-redacteur Maurits Kappeteijn betreft is het puur de verdienste van Red Bull Racing. Ook zag de redacteur dat Lando Norris zich definitief tussen de toptalenten in de Formule 1 kan voegen na wederom een uitstekend optreden in Spielberg.

De vlag hangt, was Verstappen nu echt zo dominant als hij deed voorkomen?

'Verstappen was absoluut de beste coureur, met ook gewoon de beste auto onder zijn achterwerk. Ik ben weer benieuwd na alle cijfers van de buitenlandse media op maandagochtend. Als dit geen tien waard is, vraag ik me af wat er dan nog meer nodig is. Max deed alles goed, van begin tot eind. Vooral die tweede pitstop aan het einde van de race zal voor veel fans erg bevredigend zijn geweest. Het liet de absolute soevereiniteit van Max zien vandaag.'

'Als we even een stap terug doen uit de euforie van vandaag en kijken naar het kampioenschap, was deze zondag ook gewoon erg goed voor Verstappens titeljacht. De Nederlander staat nu met 32 punten voorsprong op de eerste plek en we zijn al bijna bij de zomerstop aanbeland. Het is dus een open deur, maar we moeten nu echt serieus gaan rekening houden met een Nederlandse wereldkampioen aan het einde van dit jaar.'

'In Groot-Brittannië kunnen Red Bull Racing en Max trouwens pas echt een flinke tik uitdelen. Dan worden er twee keer punten verdeeld en zal een nieuwe deksel op de inmiddels beurse neus van Mercedes extra hard aanvoelen gezien het dan de thuisrace is van de Zilverpijlen.'

Was Lando Norris uiteindelijk terecht 'Driver of the day'? 

'Absoluut. Dat is niet om met de wind mee te waaien, maar vooral ook gebaseerd op die prachtige boordradio van Lewis Hamilton nadat hij zijn landgenoot voorbij was. Hamilton merkte in zijn cockpit op dat Norris echt uit het juiste race-hout gesneden is en maakte daar een positieve opmerking over. Het is was een opmerkelijke boordradio en voor mij tekenend dat Norris echt in het rijtje van Verstappen, Hamilton, Charles Leclerc en misschien ook wel George Russell thuishoort.'

'Het is wat mij betreft gewoon pech dat Norris de McLaren-weg heeft gekozen voorafgaand aan zijn Formule 1-avontuur. Gezien de contracten die op dit moment vastliggen en het milieu in de sport zal hij de komende vijf jaar niet bij Red Bull, Mercedes en Ferrari terecht komen. Het is bijna zonde van zijn talent, zou je zeggen, want de publiekslieveling hoort gewoon in een topauto te rijden.'

'Dat laat hij bijna elk weekend in 2021 zien (Norris staat vierde in het WK, red.). Voor de jonge Brit en het F1-publiek is het dus te hopen dat McLaren volgend jaar echt de stap maakt naar een topteam; hopelijk helpen de nieuwe regels daar een handje bij.'

Wat maakte Red Bull vandaag zo ontzettend dominant?

'Het zou te kort door de bocht zijn als ik nu een specifiek element aanwijs wat het verschil zou hebben gemaakt in Oostenrijk. Het is namelijk het complete pakket wat de RB16B op dit moment onsterfelijk maakt. De basis bestaat in ieder geval uit een ijzersterke Honda-motor, een flinke dosis mechanische grip en een uitmuntende aerodynamica.'

'Wat opvalt, is dat Red Bull tegenwoordig niet meer het gebrek aan pk’s hoeft te compenseren met een kleinere achtervleugel, hetgeen veel gebeurde in het Renault-tijdperk. Toen was de Red Bull-auto gewoon standaard langzaam op het rechte stuk, waardoor dat opgevangen moest worden met de afstelling van de aerodynamica.'

'Red Bull kan nu op motorvermogen meekomen met Mercedes en dan zie je pas dat de renstal uit Milton Keynes gewoon de betere auto van de twee heeft. Dat was wat mij betreft al vaker het geval de afgelopen jaren, maar niet altijd zichtbaar vanwege de langzame krachtbron.'

George Russell mist wederom de punten, kon hij er niks aan doen? 

'Het is lullig voor George dat hij nu weer naast de pot pist, om het maar zo even te zeggen. Maar het feit wil dat zijn auto gewoon niet sneller gaat. Met zijn talent perst Russell er elke tiende uit, maar in feite rijdt hij nog altijd in een van de langzaamste auto’s van de grid. Dat valt ook wel af te lezen uit de rondetijden van teamgenoot Nicholas Latifi, al is de beste Canadees eigenlijk gewoon middelmatig als je hem naast de andere coureurs op de grid zet.'

'De Williams-auto is dus net iets beter dan wat Latifi laat zien, maar lang niet zo goed als wat Russell eruit weet te halen. Wel zit er een stijgende lijn in bij de Britten en ik ben er van overtuigd dat 2022 nog beter zal gaan, in de wetenschap dat men dan meer onderdelen van Mercedes over zal nemen. Ik verwacht ze volgend jaar dan ook op gelijke hoogte met Aston Martin.'

Wat maakte dat Pérez zo veel straffen kreeg vandaag?

'Ik vind de keuzes van Sergio Perez op de baan van de race in Oostenrijk een beetje ongelukkig. Tot twee keer toe zocht zijn tegenstander ruimte aan de buitenkant van die lange doordraaier, maar ondanks dat de bocht-entry erg wijd is, snijdt de bocht vervolgens erg scherp af. Perez had daar meer rekening mee moeten houden, want zijn tegenstander zat er steeds naast en dan kan je op zo’n plek niet meer je racelijn houden. Ik vind het dom dat dit tot twee keer toe gebeurde, net als de dubbele fout van Yuki Tsunoda om verkeerd de ingang van de pitstraat in te gaan. Het was dat betreft een rare dag met veel gekke acties en beslissingen.'

Was Mercedes uiteindelijk gewoon niet goed genoeg vandaag?

'Ik val weer terug op mijn vorige argument, maar omdat de Mercedes-motor niet meer superieur is moet men concurreren op het gebied van de aerodynamica en het chassis. De resultaten laten nu zien dat Red Bull daar op dit moment gewoon de beste in is. Ondanks dat de regels hetzelfde zijn gebleven, heeft Red Bull een enorm goede winter gedraaid, waarin grote stappen zijn gezet. Ook het high-rake concept van het team van Verstappen heeft meegezeten in de beslissing van de FIA om de vloer nauwer af te laten lopen.'

'Het zat dus mee voor Red Bull, maar daar mag je hun succes niet op afschuiven. Het succes van Red Bull is wat mij betreft de oogst van jarenlang hard werken, met dezelfde mensen en een bepaalde filosofie. Ik vind het mooi hoe men vast heeft gehouden aan het high-rake concept en daar nu de vruchten van plukt. Het heeft iets romantisch, al helemaal als je nu tienduizenden Oranjefans ziet springen van geluk.'

Door Merijn Kramer, met dank aan Maurits Kappetijn

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws