Max Verstappen kwam tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan voor de vijfde keer dit seizoen als eerste over de streep. Vorig seizoen zorgde de race in Baku voor veel chaos, maar dat bleef tijdens deze editie uit. Wel moesten maar liefst vier bolides met Ferrari-motoren, waaronder Charles Leclerc en Carlos Sainz, hun race staken. Daardoor zijn er genoeg verhaallijnen om over te spreken. In deze nabeschouwing kijken we met hoofdredacteur Christian Moerman terug op de Grand Prix van Azerbeidzjan.
Weinig chaos in Baku deze keer. Wat vond je van de race?
'De race was wel een beetje kleurloos, zeker als je het vergelijkt met voorgaande jaren. We zijn van Baku gewend dat de muren genadeloos zijn en dat die slachtoffers eisen. Dat veroorzaakt dan weer safety cars en dat schudt de grid dan weer een beetje op. We hebben vier uitvalbeurten gezien van Ferrari-aangedreven auto's, maar die veroorzaakten alleen virtuele safety cars.'
'Het spektakel bleef daardoor natuurlijk een beetje beperkt. De race moest het hebben van de strategie, maar door de uitvalbeurt van Charles Leclerc was de lol daar ook wel vanaf. Red Bull werd vooraan helemaal niet meer uitgedaagd en daardoor bloedde de race volledig dood. Kijkend naar de afgelopen jaren was dat wel een beetje teleurstellend.'
Zijn de problemen bij Ferrari groter dan de problemen van Red Bull aan het begin van het seizoen?
'Als een buitenstaander is het lastig om te bepalen wat er achter de schermen speelt bij de twee topteams. Je kan daarom niet zeggen welke van de twee problemen groter is. Dat gezegd hebbende lijkt Red Bull haar problemen achter de rug te hebben en alles op de rails te hebben. Bij Ferrari beginnen de problemen nu pas, na een aantal races. Als dit zo doorgaat, ondervindt Ferrari er wellicht wel meer nadeel door dan Red Bull. Dat zou mogelijkheden bieden aan Red Bull, dat momenteel in het kampioenschap ook al een aardig tandje voor heeft.'
Ferrari vatte de koe bij de hoorns tijdens de VSC. Had Leclerc de race gewonnen zonder motorproblemen?
'Red Bull gokte erop dat Verstappen en Sergio Pérez met tien ronden minder aan bandenslijtage aan het einde van de wedstrijd een groot voordeel in pace zouden hebben. Het team had in Baku meer rechtelijnsnelheid, maar je zag in de beginfase ook dat Verstappen Leclerc niet in kon halen. Ik denk dat het voordeel niet zo groot was geweest dat Red Bull die race nog naar zich toe had kunnen trekken, maar je weet het nooit. Verstappen zei na afloop zelf dat hij Leclerc wel te grazen had genomen, en ik geloof hem graag.'
Hoe komt het dat Pérez in de kwalificatie zo sterk was, maar in de race zijn teamgenoot niet kon bijbenen?
'Ik denk dat dit vooral te maken heeft met de keuze in de afstelling. Pérez heeft graag een auto waarin hij er over één ronde veel uit kan halen. Dan levert hij wel in op bandenslijtage aan de achterkant, zagen we in Azerbeidzjan. Hij zei ook na afloop dat zijn achterbanden heel erg veel weggleden in de eerste stint, terwijl Verstappen en Leclerc gestaag door konden rijden en op een gegeven moment het gat naar Pérez zelfs dichtten.'
'De afstelling van Pérez zet hem in de kwalificatie misschien wel voor Verstappen, maar tijdens de race mist hij simpelweg een paar tienden. De Mexicaan heeft het daarmee niet bij het juiste eind, want op zondag worden de punten uiteraard verdeeld. Het is dus mooi dat Pérez pole kan pakken, maar je wordt er alleen geen wereldkampioen mee.'
Heeft Verstappen in de race laten zien dat hij de nummer één is bij Red Bull?
'Dat is een moeilijke vraag, want door die vraag te stellen insinueer je dat daaraan getwijfeld werd. Ik denk dat het voor mensen die niet bij Red Bull zitten niet makkelijk is om te bepalen hoe de dynamiek in het team ligt. Bovendien is er geen twijfel bij Verstappen of hij de nummer één is of niet. Deze overwinning was echter wel weer een mooie bevestiging voor de buitenstaanders. Verstappen heeft laten zien dat hij nog steeds de snelste coureur is van de twee, zelfs al voelt hij zich nog niet volledig comfortabel in de auto.'
'Na Monaco ontstond er wat onzekerheid in de media, maar een ondermaatse race van Verstappen is geen reden tot angst. Pérez kan Verstappen op een hele goede dag wel aan, maar dan moet de regerend wereldkampioen ook een rotdag hebben. Als we over een heel seizoen kijken dan gaat Pérez Verstappen nooit vaak genoeg aftroeven om echt mee te doen om de titel.'
Een goed resultaat voor Mercedes. Is het meer geluk dan wijsheid?
'Dat George Russell op het podium eindigt, is gewoon geluk. Als er al maar één Ferrari over de streep was gekomen dan had Mercedes niet op het podium gestaan. Toto Wolff wist zelf ook dat P5 en P6 het maximaal haalbare was. Nu Ferrari uitviel, werd het P3 en P4. Daar moet ik wel aan toevoegen dat Mercedes als team heel erg geolied is. Ze staan er als ze er moeten staan, en daar verdienen ze lof voor.'
Ben je het eens met de uitspraken van Russell dat deze generatie auto's niet langer zo door kan vanwege het stuiteren?
'Ik stoor me echt aan de uitspraken van Russell en Lewis Hamilton over het stuiteren, en dat ze acupunctuur nodig hebben om zich de dag daarna weer een beetje oké te voelen. Die uitspraken hangen natuurlijk samen met het feit dat de Mercedes-bolide het meeste stuitert. De Duitse renstal is gewoon gebaat bij een oplossing voor porpoising en zouden deze zo kunnen afdwingen. Ik houd er gewoon niet van als coureurs een politiek tintje aan hun mediaoptredens meegeven.'
'Ik vond de woorden van Verstappen na afloop van de Grand Prix van Spanje treffend. In de persconferentie reageerde hij op de woorden van Carlos Sainz. De Spanjaard zei dat hij er heel erg veel last had van het fenomeen en dat er iets aan gedaan moest worden. Verstappen zei dat er een hele simpele oplossing voor is, en dat is dat de teams gewoon de rijhoogte verhogen. Dan mis je misschien performance, maar dan heb je geen last van je rug. Daar ben ik het mee eens. Je kan niet de topatleet uithangen, maar wel gaan zeuren als het even niet loopt zoals je wil.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties