Boordradio's GP Azerbeidzjan | Verstappen: 'Heeft Leclerc een gratis stop gemaakt?' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Azerbeidzjan | Verstappen: 'Heeft Leclerc een gratis stop gemaakt?'

Boordradio's GP Azerbeidzjan | Verstappen: 'Heeft Leclerc een gratis stop gemaakt?'

De Grand Prix van Azerbeidzjan kende de nodige uitvallers, de race werd gekenmerkt door motorproblemen bij de Ferrari-motoren. Verder was er het gevecht tussen McLaren-coureurs Lando Norris en Daniel Ricciardo. Dit, en veel meer, belicht F1Maximaal.nl in haar samenvatting van de boordradio's van Baku.

De eerste boordradio die we te horen kregen was die van de ingenieur van Sergio Pérez: 'Scherp zijn in bocht één. We hebben nog alles om voor te racen', zo motiveerde hij de Mexicaan. De Red Bull Racing-coureur volgde dit advies op, met een briljante start waarmee hij Leclerc voorbij ging, en de koppositie pakte. Dat Red Bull na een goede start snel was, viel ook Carlos Sainz op: 'Red Bull is snel', zo gaf hij aan.

Ricciardo en Norris in gevecht

Ricciardo vocht met teamgenoot Norris, hopend om mee te kunnen doen om de punten. 'Als dit het snelste is wat hij kan... Ik heb meer snelheid', gaf Norris aan. Ricciardo kreeg echter van McLaren te horen dat hij er niet voorbij mocht, zo zei Jeroen Bleekemolen op Viaplay. Ricciardo was duidelijk van plan na een aantal mindere weken, en verschillende dingen die gezegd zijn in de media, om zich te laten zien in Baku. Norris was echter niet van plan hem zomaar erlangs te laten, en dus beloofde het een spannende strijd tussen beide teamgenoten te worden.

Sainz valt uit

'Laten we deze snelheid vasthouden, achter je is een groot gat', zo kreeg Max Verstappen ondertussen op zijn boordradio te horen. Niet lang daarna zagen we Sainz stil langs de muur staan en zijn race moeten afbreken. 'De brake by wire deed het niet', zo gaf de Spanjaard de reden van zijn uitvallen aan. De virtual safety car kwam vervolgens, waardoor Leclerc besloot de pitstraat in te gaan.

'Heeft hij een gratis stop gemaakt?', vroeg Verstappen over de boordradio aan zijn team. 'Ja, hij heeft een gratis stop gemaakt, de meeste in het veld hebben het gedaan', kreeg Verstappen te horen. De Nederlander vroeg vervolgens hoeveel rondes er nog gereden moesten worden, waarop hij te horen kreeg dat er met deze ronde erbij nog 42 verreden moesten worden.

Problemen bij Leclerc

McLaren zei tegen Norris na de virtual safety car: 'Iedereen voor ons heeft een pitstop gemaakt, ze zullen of een slechte éénstopper, of een tweestopstrategie moeten doen.' Iemand die wist te profiteren van de gemaakte pitstops was Verstappen, hij wist door de pitstop van Leclerc de tweede plek over te nemen, en ging op jacht naar zijn teamgenoot. Verstappen wist Pérez niet lang daarna in te halen, waarop Red Bull Pérez vertelde: 'Niet in gevecht gaan.'

Ricciardo wilde nog steeds langs Norris, maar hij kreeg via de boordradio te horen: 'Alonso heeft een pitstop gemaakt in het verkeer, Norris gaat proberen hem in te halen.' Ricciardo liet blijken daar niet blij mee te zijn: 'Als ik vast kom te zitten achter Norris, dan ben ik kwetsbaar', gaf de Australiër aan.

De problemen bij Ferrari waren nog niet afgelopen, want we zagen dat Leclerc in de problemen kwam: 'Motorproblemen, ik kom naar de ingang van de pitstraat', gaf de Monegask aan. Het betekende opnieuw het einde van de race van een Ferrari-coureur.

Ook Zhou in de problemen

De volgende Ferrari-motor kwam in de problemen, Alfa Romeo zei tegen Guanyu Zhou: 'We hebben een technisch probleem, we moeten naar de pitstraat.', Zhou was duidelijk gefrustreerd: 'Zijn jullie serieus? Waarom opnieuw ik, ****, Jongens we kunnen dit niet steeds hebben', zo was de Alfa Romeo-coureur duidelijk boos over zijn uitvallen.

De Ferrari-motoren bleven problemen kennen en nu was het de beurt aan Kevin Magnussen om uit te vallen. De Deen bevond zich in gevecht met Esteban Ocon en kreeg te horen: 'De banden van Ocon hebben zijn beste tijd gehad, je gaat er echt binnenkort langs kunnen.' Dat bleek niet te gaan gebeuren, want ook Magnussen zagen we ineens een probleem met zijn motor hebben. 'Stop de auto, stop de auto', zo kreeg de Haas-coureur te horen.

Norris en Ricciardo blijven in gevecht, Verstappen wint

De rollen tussen Norris en Ricciardo zijn aan het einde van de race omgedraaid, als de Brit vastzit achter zijn teamgenoot. Norris geeft aan: 'Vertel Ricciardo dat hij harder moet rijden, anders kom ik in de problemen met Ocon.' McLaren vertelt Norris: 'Oké, we gaan het als volgt doen, Ricciardo gaat proberen Alonso in te halen. Alonso heeft aangegeven niet harder te kunnen dan dit. Als dat niet lukt dan laat hij jou erlangs en mag jij een poging wagen. Lukt dat je niet, dan moet je de positie weer teruggeven aan Ricciardo.'

Ricciardo probeerde Alonso onder druk te zetten, maar leek er moeite mee te hebben om dicht bij de Spanjaard te komen. 'Het is lastig om Alonso in te halen, maar laten we de laatste rondes hem onder druk blijven zetten, en als hij dan een fout maakt zijn we er bij om hem in te halen', zo sprak de Australiër.

Norris kreeg te horen: 'We denken dat Alonso te ver weg is, we gaan de posities houden zoals het nu is.', Norris was hier niet tevreden mee: 'Maar dat was voor de strategie om Alonso in te halen, waarom mag ik niet met Ricciardo racen?'

Verstappen won uiteindelijk de race en daar was hij, niet geheel verrassend, erg bij mee: 'Was dit een goede race of was dit een goede race?', was de Nederlander overduidelijk blij over de boordradio. De regerend wereldkampioen liep door zijn zege flink uit in het kampioenschap. Zo heeft hij nu een voorsprong van 21 punten op Pérez en 40 punten op de uitgevallen Leclerc.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws